"Babies behind bars"

Miss Independent

Elsker forumet

...dokumentar på Canal 9. 

For meg klinger det ikke - (en håndfull) gravide kvinner som får beholde babyene sine (sammen med de) i fengsel. 

Det er visst en ny program fengselet driver med for å redusere tilbakefall blant kvinnene.

Hva syns dere? Er det riktig? Bør disse kvinnene beholde babyene sine selv om de soner straffen sin?

Det er vel sikkert veldig individuelt om de fortjener det. Men, man kan jo få straff en stund etter at man har gjort noe galt. Synd om man ikke får beholde barnet hvis man kun har gjort noe en gang, og har lært av feilen.

Syns det virker veldig bra, og tror nok det kan hjelpe på at de klarer å holde seg ute av fengsel senere. Da får de tid til å knytte seg til babyen uten påvirkninger som f.eks. dop og tvilsomme venner som de ville fått hjemme. Kanskje det at de har en god tilknytning til barnet første tiden gjør de mer motivert til å endre seg og gjøre det beste for barnet. 

Jeg skjønner tanken bak programmet men sitter igjen med spørsmålet om hvordan er det når de kommer ut igjen? Hvor mange klarer seg osv...

Du så sikkert resten av programmet =) 
Det var veldig strengt å komme inn på den familieavdelingen. 
Mange av kvinnene fikk ikke lov til  beholde barna inne i fengselet og måtte gi de fra seg kun få timer etter fødsel, til fosterfamilier eller bestemødre. 
Jeg synes opplegget virket utrolig bra!
Det har ikke pågått så lenge, så det er vanskelig å si om det fungerer eller ikke, men jeg ser for meg at det er mange positive aspekter ved et slikt program.
Damene som får være på den avdelingen er "småkriminelle", de har gode sjanser for å klare seg bra når de kommer ut og å få beholde barna også utenfor fengsel. De har heller ikke lang tid igjen å sone. 
Jeg tenker at tilknytningen mor/barn får en utrolig stor fordel her! Kvinnene får enda mer å kjempe for når det gjelder å holde livet etter fengsel på den riktige siden av loven. 
Det hadde vært spennende med et oppfølgingsprogram for å se hvordan det går med de når de kommer ut! =)

Fru H skrev:
Du så sikkert resten av programmet =) 
Det var veldig strengt å komme inn på den familieavdelingen. 
Mange av kvinnene fikk ikke lov til  beholde barna inne i fengselet og måtte gi de fra seg kun få timer etter fødsel, til fosterfamilier eller bestemødre. 
Jeg synes opplegget virket utrolig bra!
Det har ikke pågått så lenge, så det er vanskelig å si om det fungerer eller ikke, men jeg ser for meg at det er mange positive aspekter ved et slikt program.
Damene som får være på den avdelingen er "småkriminelle", de har gode sjanser for å klare seg bra når de kommer ut og å få beholde barna også utenfor fengsel. De har heller ikke lang tid igjen å sone. 
Jeg tenker at tilknytningen mor/barn får en utrolig stor fordel her! Kvinnene får enda mer å kjempe for når det gjelder å holde livet etter fengsel på den riktige siden av loven. 
Det hadde vært spennende med et oppfølgingsprogram for å se hvordan det går med de når de kommer ut! =)

Det hadde vært interessant se! Det er egentlig det jeg "henger meg opp i".

Ja jeg er helt enig med deg og henger meg litt opp i det jeg også =) 
Men jeg tenker at om de kvinnene likevel hadde fått mulighet til å gjenforenes med barna etter endt soning og hadde forutsetningene for å få tilbake omsorgen, så tror jeg at et slikt program vil styrke morsrollen og -evnen mer enn om at de måtte skilles fra de først. 

Back
Topp