B12 vitamin mangel

TMA84

Forelsket i forumet
Jeg har nå siden 6ukerskontrollen tatt mange blodprøver for de har vist at jeg har lave B12 verdier. Har prøvd å ta tran og biovit, men de har ikke økt noe særlig, så nå må jeg få sprøyte 1 gang i uken i en mnd og så hver 3 mnd.

Har ikke hatt noe slik før, kan det være pga ammingen? Det verste er at jeg ikke har symptomer på¨å ha b12 mangel, er ikke noe spesielt sliten, så lenge Thomas sover 6 timer i strekk før ammingen om natten så er jeg godt uthvilt om morningen. Blir jo selvfølglig sliten noen dager når Thomas er ekstra sutrete og klengete, men det er no bare forventet...

Noen som vet noe om lave B12 verdier og hvorfor det skjer? Noen andre som har det også?

ORIGINAL: rico

Spiser du annledes nå enn før?

jeg har påvist b12 mangel. fikk det første gangen jeg gikk gravid. og har det enda.
jeg går på tabletter og sprøyter.

Nei ikke noe særlig, har bare måtte kutte ned på meieriprodukter nå når jeg ammer siden Thomas får ondt i magen av det.

ORIGINAL: rico

Årsaker til mangel på vitamin B12 Mangel på et stoff, intrinsisk faktor, som produseres i magesekken er en hyppig årsak til B12-mangel. Stoffet binder seg til B12 og har til oppgave å ta opp B12 fra tarmen og transportere vitaminet videre til blodbanen. Årsakene til nedsatt produksjon av intrinsisk faktor er:
  • Dannelse av antistoffer mot de cellene som produserer intrinsisk faktor. Cellene dør og med tiden utvikles B12-mangel og blodmangel (også kalt pernisiøs anemi).
  • Magesår og magekreft utvikles ofte på basis av langvarig betennelse i magesekken. Betennelsen kan føre til at mageslimhinnen forandrer seg og at produksjonen av intrinsisk faktor reduseres i betydelig grad. Resultatet blir at kroppen ikke lenger kan nyttiggjøre seg av B12 som finnes i maten.
  • Tarmsykdommer, fiskebendelorm og følgene av tarmkirurgi kan bety at tarmens indre overflate ikke lenger kan oppta B12 i tilstrekkelige mengder.
  • Hos kreftpasienter som har fått stråle-, eller cellegiftbehandling
  • Feilernæring, ved en kost fattig på kjøtt, fisk og melk (sjelden)
  • Økt behov ved f.eks. graviditet eller etter stort blodtap.
  • Bruk av visse legemidler som nedsetter syreproduksjon i magen og visse tabletter som brukes i behandling av aldersdiabetes (sukkersyke).
tatt hos http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

Får satse på at det bare er pga at jeg har vært gravid og ammer nå. Takk for hjelpen.

Hvor lave var B12 lagerene dine? For om de blir veldig lave slutter kroppen å ta det opp og man må i mange tilfeller ta sprøyter resten av livet. Men ja graviditet suger en for B12. Og mangel på B12 fører gjerne til lite opptak av andre vitaminer.

Forhåpentligvis blir du bra igjen når lagrene dine blir fulle igjen. Går man med lavt B12 over tid tror jeg kroppen stopper opp og ta det opp rett og slett.

Jeg har gått på sprøyter i 9-10 år nå, og det tømmes raskere når jeg er gravid.
Jeg lå under grensa nå og har ikke merket noe spesiellt til symptomene jeg heller... MEN når de nevnte det kjente jeg det [;)][8D].

tror ikke de var så altfor lave, for legen ville først prøve bare å ta biovit som tilegg til vanlig kosthold, men det hadde ikke fungert så da må eg ta disse sprøytene nå i et år. eg spydde meg igjennom hele graviditeten og fødselen så har sikkert ikke fått i meg så mye vitaminer det siste året..

Back
Topp