B12 vitamin mangel

TMA84

Forelsket i forumet
Jeg har nå siden 6ukerskontrollen tatt mange blodprøver for de har vist at jeg har lave B12 verdier. Har prøvd å ta tran og biovit, men de har ikke økt noe særlig, så nå må jeg få sprøyte 1 gang i uken i en mnd og så hver 3 mnd.

Har ikke hatt noe slik før, kan det være pga ammingen? Det verste er at jeg ikke har symptomer på¨å ha b12 mangel, er ikke noe spesielt sliten, så lenge Thomas sover 6 timer i strekk før ammingen om natten så er jeg godt uthvilt om morningen. Blir jo selvfølglig sliten noen dager når Thomas er ekstra sutrete og klengete, men det er no bare forventet...

Noen som vet noe om lave B12 verdier og hvorfor det skjer? Noen andre som har det også?

ingen anelse, men kan dytte

..

her er det folsyremangel og jernmangel som gjelder.... (og jeg blir trøtt som fy pga det)

jeg må ta b12 sprøyte hver 3 mnd resten av livet mitt...
og jeg merker når jeg får dem, men merker ikke at jeg blir lav på b12 verdier.
det sies å være vanskelig å fylle opp b12 lagret, så vær flink å ta sprøytene...

men hva b12 mangel kommer av, vet jeg ikke...

ORIGINAL: vwengel

jeg må ta b12 sprøyte hver 3 mnd resten av livet mitt...
og jeg merker når jeg får dem, men merker ikke at jeg blir lav på b12 verdier.
det sies å være vanskelig å fylle opp b12 lagret, så vær flink å ta sprøytene...

men hva b12 mangel kommer av, vet jeg ikke...

samme her det

Dette var det jeg fant om årsaken til B12
Hos meg er det opptaket som er redusert
Hos deg kan vel svangerskapet ligge bak

Årsaker til mangel på vitamin B12

Mangel på et stoff, intrinsisk faktor, som produseres i magesekken er en hyppig årsak til B12-mangel. Stoffet binder seg til B12 og har til oppgave å ta opp B12 fra tarmen og transportere vitaminet videre til blodbanen. Årsakene til nedsatt produksjon av intrinsisk faktor er:

Dannelse av antistoffer mot de cellene som produserer intrinsisk faktor. Cellene dør og med tiden utvikles B12-mangel og blodmangel (også kalt pernisiøs anemi).

Magesår og magekreft utvikles ofte på basis av langvarig betennelse i magesekken. Betennelsen kan føre til at mageslimhinnen forandrer seg og at produksjonen av intrinsisk faktor reduseres i betydelig grad. Resultatet blir at kroppen ikke lenger kan nyttiggjøre seg av B12 som finnes i maten.

Tarmsykdommer, fiskebendelorm og følgene av tarmkirurgi kan bety at tarmens indre overflate ikke lenger kan oppta B12 i tilstrekkelige mengder.

Hos kreftpasienter som har fått stråle-, eller cellegiftbehandling

Feilernæring, ved en kost fattig på kjøtt, fisk og melk (sjelden)

Økt behov ved f.eks. graviditet eller etter stort blodtap.

Bruk av visse legemidler som nedsetter syreproduksjon i magen og visse tabletter som brukes i behandling av aldersdiabetes (sukkersyke).

alt hva du vet undrene! ;)

Back
Topp