b12-verdier i svangerskapet

Kitty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Jeg har fått målt b12 jevnlig over flere år siden jeg ikke spiser kjøtt eller drikker melkeprodukter (allergi)

Ved siste prøve var verdiene 141 til tross for tilskudd. De har sunket fra 247 i svangerskapsuke 5, og nå til uke 27.
Jeg tar tilskudd av b12 i multivitaminene, men har ikke tatt noe ekstra utenom det siden uke 12 (da den også inneholdt ekstra folat). Alle andre verdier (unntatt jern) er fint innenfor normalen.

Men jeg leser at b12 vil synke uansett i svangerskapet, men finner ikke noen andre grenseverdier for svangerskapet. Legen forholder seg til de "normale" verdiene, og snakker om tilskudd i enten sprøyter eller tabletter.

Hva vil normalverdiene være i svangerskapet?
 
Hei!

Kan en del rundt risiko og hvordan endre kosthold for å få i seg mer B12 og det finner du lett på nett. Men referanse verdiene er det verre med. De som sies er at når du er gravid faller verdiene med ca 75 % av utgangspunkt verdien - du kan lese denne artikkelen - trykk her!

Ut i fra verdiene du legger frem ville jeg anbefalt deg å be om en ny time for å vurdere tilskudd evt ending av kost.

Håper det var til litt hjelp.
 
Back
Topp