B-vitaminmangel

Frk.MammaMor

Elsker forumet
Var hos legen i dag, pga at jeg er ekstremt trøtt har jeg tatt noen blodprøver..(Sliiiiter allerede med å holde meg våken..) De viste b-vitaminmangel.. :( Noen som har erfaringer... ?? Var bare hos en turnuslege og han kunne ingenting...

Kan væll ikke så mye jeg heller, men har man mangel kan det være greit å få i seg mere :-) Her er litt om B-vitaminer

B-vitaminer

B-vitaminer er vannløselige og må derfor tilføres daglig via kosten. Flere B-vitaminer fungerer som co-enzymer, hvilket innebærer at et enzym blir aktivt sammen med et B-vitamin. Enzymer er nødvendige for omsetningen av fett, karbohydrater og protein. B-vitaminer trengs også for at hår, hud og negler skal holde seg sterke og friske. B-vitamin finnes i ølgjær, hvetekimer, råris med skall, fullkorn, melasse, egg, frø, nøtter og belgvekster.

Såpass skjønner jeg =) Meeen virker som man må finne ut åssen b-vitaminmangel jeg har.. For b 12 og sånt må man jo få sprøyter for..Står mye rart på nettet... Så blir usikker, men ringer legekontoret igjen i morra..

Back
Topp