B.hage m "Utvidet kristen formålsparagraf"?

*TreSøteSmå*

Gift med forumet
Vi har fått tilbud om plass i en barnehage som driver etter Utvidet kristen formålsparagraf. Merker jeg er litt skeptisk, men veit ikke om det er noen grunn til det. Det sto at de har faste bibeltimer, og at gud og jesus skulle være like naturlig som Karius og Baktus. Tenker bare på om de blir litt for "hellige".. føler ikke helt at vi passer inn der nemlig[8|] Er det noen har erfaringer med en slik barnehage? Håper på svar!

HAr ikke noen erfaring med det, men jeg ville ikke satt barnet mitt i barnehage med  utvidet kristen formålsparagraf hvis jeg ikke var kristen selv.

Nei, det er det jeg synes er litt dumt. Men er avhengig av at barnehagen ligger nærme, for har ikke mulighet til å kjøre til og fra. Men jeg tenker at kanskje det ikke er så farlig en liten stund.. kan jo bare slutte. Og kommer jo fortsatt til å stå på venteliste på den barnehagen vi egentlig vil til. Hvis det går an når du først har fått plass da..? Har ikke peiling på detta jeg. Men må jo si jeg er skeptisk til alt detta kristendomsgreiene ja. Men så lenge de ikke er helt "gærne" så skader det jo sikkert ikke da..?

Jeg har datteren min i barnehage med utvidet kristen formålsparagraf. Dette betyr at de snakker litt om Gud og Jesus, synger bordbønn, lærer litt om bibelen, etc., men det er ikke snakk om indoktrinering. Jeg kan føye til at jeg og min mann ikke er kristne selv, men mener at mye av det bibelen preker er vanlig folkeskikk (litt som kardemommeloven) og at de fleste barn har godt av å lære seg sånt. I går var vi på luciafest, og det var tydelig at barna har kost seg masse når de har laget kostymer, øvet inn sanger og danser, og planlagt fortellingen om Noahs ark (dette er også barnehagens logo). Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for - med mindre du har noe imot at barnet ditt skal lære om kristendommen da...

Da jeg var liten gikk jeg i Domkirkens menighetsbarnehage. Husker vi hadde besøk av en prest annen hver fredag, og var vel på en tilstelning eller to i domkirken. Men utenom det ingen traumatiske kristne minner fra barnehage tiden Så du kan nok trygt velge den barnehagen.

signerer denne[:D]
gikk også i menighetsbarnehage,syntes det er fint[:D]sikkert forskjellig da,men alt vi gjorde var å synge jesus elsker alle barna[:)]kjempe fin barnehage..man lærer å være takknemelig,måtte takke før og etter maten.

men er ikke særlig kristen den dag i dag!

ORIGINAL: fairy

HAr ikke noen erfaring med det, men jeg ville ikke satt barnet mitt i barnehage med  utvidet kristen formålsparagraf hvis jeg ikke var kristen selv.

Enig

Takk for svar! Skal reise en tur bort i barnehagen og snakke litt med de nå, men såfremt de ikke virker helt tullete så trur jeg vi prøver en liten periode i hvert fall. Kan vel sikkert ikke skade har vi finni ut[:)]

Jeg har jobbet i en slik barnehage. Merket ikke noe til det utenom de bibeltimene de hadde og da fortalte vi en historie eller leste i en bok som handlet om gud eller jesus også la de litt ekstra vekt på det i påsken og julen og sån også kunne barna stille spørsmål. Var ikke noe overhysteriske[:)] Og man må ikke være kristen for og gå der eller jobbe der.

Signerer denne jeg...

Altså, barn kan være grusomme mot hverandre og hva skjer når ungene
begynner på skolen og snakker ivei om jesus og gud osv. mens de
andre barna som gikk på "normal" barnehage ikke forstår bæra...
Vet jo at enkel kristemdom blir praktisert over alle barnehager,
men bibeltimer høres litt over the line...
Mobbing er jo en grusom ting, og kan hende jeg er litt overbekymret for det,
,men heller det enn å være underbekymret....[:)]

ORIGINAL: ¤Tammis¤

Hadde aldri sendt barnet mitt i den barnehagen iallefall..

Tenker det samme, ville ikke ha sendt sebastian i en kristen barnehage.. Men samtidig så har vi jo døpt han [8|] Vi er ikke kristne, jeg vil at han skal kunne få ta det valget selv om han vil tro på gud og jesus. Holder han ikke borte fra det, men han kommer ikke til å lære det av meg siden jeg ikke tror på det selv..

Jeg hadde nok vært litt skeptisk i utgangspunktet, men å dra dit og snakke med de er jo en god ide - da får du se hvordan det er der osv.

Men barnet har no kikke vondt av å gå der en periode så lenge de ikke overdirver det de gjør...

Selv har jeg ungen min i barnehage uten kristen formålsparagraf, og synes det er veldig bra!! Der får de vite om alle religioner og FN-dagen er det viktigste feiringen i året.

Nå i julen snakker de om hvordan vi feirer jul, istedenfor hvorfor.....

Back
Topp