Bør vi søke hjelp nå?

Haffani

Elsker forumet
Julegavene 2019
Vi er 38 (jeg) og 36 (min samboer), og prøver på vårt tredje felles barn, vi har to på 7 og 5. Vi ble lynraskt gravide med begge de to første (før vi rakk å prøve), så vi er ikke vant til å gå gjennom syklus på syklus med rare symptomer og mislykkede forsøk. Vi startet prøvingen i august, ble da gravide innen en uke etter uttak av kobberspiral. Mistet i uke 6-7. Deretter hadde vi to prøveperioder uten hell, før jeg igjen ble gravid i desember - men mistet igjen, etter bare 4-5 uker. Nå ser det ut til at mensen dukker opp i morgen, altså lyktes vi ikke denne gangen heller (pp2 etter forrige SA).

Jeg har ganske regelmessige sykluser på 26-28 dager og har kommet rett inn i syklus igjen etter de to SA'ene. Jeg bruker el-tester, og finner el der jeg tror og kjenner den skal være. Nå sist fikk jeg mensen 17.januar, og positiv el-test både 28. og 29.jan (veldig sterk den 29.) Mistenker da el den 30.? Vi hadde sex 28. og 30.jan, så sånn sett regner jeg med at vi gjør ting "etter boken"? Men månedene går, og mitt håp om et tredje barn er sakte i ferd med å svinne. Burde vi søke hjelp nå? Eller avvente fordi vi tross alt blir gravide? Hva hvis jeg blir gravid på nytt, kan jeg gjøre noe for å hjelpe spiren å klamre seg fast...?

En ting til: Etter at jeg tok ut spiralen har jeg ekstremt sterke gravid-/PMS-symptomer mellom eggløsning og mens, og det er helt likt både når jeg blir befruktet og når jeg ikke blir det: Murringer i magen, ligamentsmerter, veldig sliten og trøtt, småkvalm, oppblåst mage og ømme bryster. Dette er fryktelig slitsomt og fører til at jeg blir enda mer opphengt i dette, fordi jeg går og kjenner på dette fysisk i ca halvannen uke hver mnd... noe jeg kan gjøre?

Håper på svar:(
 
Last edited:
Vi tar det første og viktigste spørsmålet først.
Kan du få et barn til? Vi vet jo at det med økende alder både er vanskeligere å bli gravid og at det blir større risiko for å oppleve spontanabort. Du har vært uheldig to ganger på rad på ganske kort tid - men har jo blitt ganske fort gravid.
De eggene du har i eggstokken har du med deg fra du var jentefoster - og eggene din er like gamle som du selv er - 38 år. Vi vet at det preger eggkvaliteten. Så jeg tenker at alderen din kan være av betydning for at du opplever to aborter. Hva skal du gjøre nå? Til familier i deres situasjon pleier jeg skissere følgende muligheter. 1) Prøve noen måneder til på naturlig vis. Hvis du blir gravid er det noen som velger å gi støtte med progesteron (som etter IVF) og evt en liten dose acetylsalisylsyre. Det er ikke sikkert bevist at dette har vesentlig effekt - men det er ikke til noen skade. 2) Noen velger IVF = kunstig befruktning. Da tar man vanligvis ut flere egg, befrukter utenfor kroppen - dyrker dem i noen dager og tar vare på de som deler seg fint og ser gode ut. Et egg puttes inn og de som evt er til overs kan fryses ned. Da er jo eggene «arrestert» ved den alder du har nå - og kan settes inn senere; hvis du er 40 vil eggene være 38. 3) Noen syns det er belastende å miste to ganger og orker ikke tenke på IVF og slår seg til ro med de barna de har.
På ditt siste spørsmål har jeg dessverre ingen gode svar eller forklaring.
 
Back
Topp