Bør mensen være gratis?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Jupp, det samme synes jeg om prevansjon. Gidder ikke gå inn på linken, men generelt sett. Både prevansjon og bind/tamponger burde være gratis. Om man da ønsker ANDRE produkter enn det som evt hadde vært gitt ut gratis, så måtte man selvsagt betalt :-)

Nei, det synst jeg ikke! Og prevensjon er jo ikke noe en MÅ gå på! Kan like godt være mannen sitt ansvar:)

Bind/tamponger koster jo ikke mye! I snitt koster prevensjon og tamponger meg 45 kr mnd!og det skal jeg klare og stå I! ;)

Nei, det synst jeg ikke! Og prevensjon er jo ikke noe en MÅ gå på! Kan like godt være mannen sitt ansvar:)

Bind/tamponger koster jo ikke mye! I snitt koster prevensjon og tamponger meg 45 kr mnd!og det skal jeg klare og stå I! ;)
Men prevensjon for gutta (hvertfall opp til 25 år) ER jo gratis - de får det på Helsestasjon for ungdom :)

Så heldig du er da!!
Jeg bruker 4-5 pakker med ob og 2 pakker med bind hver måned. Noen ganger kommer den to ganger i måneden også. Pluss tabletter som skal stoppe blødninger. Ca 100 kroner i måneden for tabletten også.
Ja, i prinsippet burde den det. Det er jo sånn at det er dyrere å være kvinne. Men dette blir ikke en kampsak for meg, er nok andre ting som er viktigere :)

Jupp, det samme synes jeg om prevansjon. Gidder ikke gå inn på linken, men generelt sett. Både prevansjon og bind/tamponger burde være gratis. Om man da ønsker ANDRE produkter enn det som evt hadde vært gitt ut gratis, så måtte man selvsagt betalt :-)

Helt enig med deg!

Så heldig du er da!!
Jeg bruker 4-5 pakker med ob og 2 pakker med bind hver måned. Noen ganger kommer den to ganger i måneden også. Pluss tabletter som skal stoppe blødninger. Ca 100 kroner i måneden for tabletten også.
Ja, i prinsippet burde den det. Det er jo sånn at det er dyrere å være kvinne. Men dette blir ikke en kampsak for meg, er nok andre ting som er viktigere :)

Ja da blir det fort litt dyrere! Bruker ikke en pakke med ob en gang, som koster 15 kr! Men skjønner at ikke alle er like! :)

Synes absolutt det burde vært det. Og at menn kommer med argumentet om at de må få sponsa barberutstyr er ikke holdbart, de må ikke barbere seg, men jeg må bruke bind/ob for å ikke mense overalt hvor jeg går. I tillegg til utgifter til bind og tamponger kommer smertestillende a naproxen, så synes det er en ganske kostbar uke hver måned.

Kunne vore gratis for ungdommer. Dei fleste voksne klarer og betale det. Alt som skal dekkes av staten blir trekkt fra andre steder. Vil heller at dei putter mer penger i eldreomsorg ol en og få gratis tamponger. Sjønner det er ulike behov. Men i snitt så er det ikkje så dyrt. Og om mensen blir sponsa kan du jo dra den diskusjonen i det uendelige.. Babyer må ha bleie. Det koste og penger. Og opp til 23 tror eg så er prevensjon billigt for jenter og. Å det er og frivillig. Staten trenger virkelig ikkje og sponse sex livet til hele landet.. Så det kan vi godt betale selv..

Burde være gratis inntil en viss alder i det minste. Det er jo så kleint å være tenåring å måtte spør mamma eller pappa om å kjøpe det man trenger eller ønsker å bruke. Greit om det er gratis så man kan prøve seg mer frem for å finne det riktige.

For meg personlig er ikke intimprodukter som dette det som ruinerer meg.

Syns heller prevensjon skulle vært gratis. Som feks hormon spiraler. De forhindrer jo graviditet men også livmorkreft :D noe som virkelig kunne vært reddene for mange. Det er ikke alle som har fastleger som setter inn slikt. Det er dyrt produkt og man må betale mye for behandlingen ved innsett. Hadde produktet vært gratis ville kanskje flere vurdert det :) ikl meg selv ;)

Kanskje det kunne blitt gitt på resept til dem som blør uhorvelige mengder, og derfor trenger mye og dyre bind/tamponger? Ellers tror jeg vi fint klarer å betale selv. Nå er det jo kommet billigmerker og, som fungerer veldig bra.
Prevensjon syns jeg også vi kan betale for selv. Har man ikke råd til prevensjon, og har sex og blir gravi/smitta allikevel, så tror jeg neppe man er ansvarlig nok til å gå på prevensjon for å unngå dette, selv om man får det gratis. Da kunne man heller fått sexleketøy gratis. :p
Syns vi bør kunne klare å ordne noe selv. Ungdom får vel dekka prevensjon en stund, holder i massevis.

Kanskje dette kunne vært noe helsestasjonen kunne hjulpet de under 16 med feks. Men synes absolutt ikke vi burde kreve dette dekket av staten hele livet.

Det er forskjell på folk da. Jeg tåler ikke kondomer eller hormoner. Så jeg må gå på cerazette. Slipper da mensen og det styret. Men poenget er at mannen ikke altid kan være ansvarlig for prevensjon. Vi bruker kondomer nå siden jeg ikke har fått mensen etter fødsel for 4 uker siden. Men må da vente minst 2 dager mellom pga smerter etter kondomen.

Nei, det syns jeg ikke. Det finnes så mye annet som er mye viktigere!

Jeg er delt. Jeg må kjøpe spesial bind på apoteket pga kraftige blødninger, så hadde ikke vært meg i mot om det hadde vært mulig å fått de på resept, siden de koster meg opptil 600 kr måneden.

Nei, de pengene klarer jeg å bruke gitt. Samme med prevansjon osv, kan ikke se noen grunn til at det burde være gratis. For ungdommer i ungdomskolealder og kanskje lenger er det jo gratis, både prevansjon og tamponger/bind, det kan jo hentes på de fleste helsestasjoner eller hos helsesøster på skolene. Slik er det ihverfall her.

Mensen kunne vært gratis. Men prevensjon syns jeg ikke at trenger å være gratis, det er jo noe folk bestemmer selv å bruke!
Mensen MÅ man ha :P

Back
Topp