bør man bli sykemeldt når man har HØYT blodtrykk?

**Moonlight**

Forumet er livet
hva er vanlig?
Går med 24 timers måling nå,og det ser IKKE bra ut.Har ikke time hos legen igjen før fredag,men skal nevne det for søstrene når jeg leverer BT apparatet i morgen....Har en fysisk jobb....
 
Ja, du skal bli det. Farlig å gå med høyt blodtrykk, og enda farligere å være på jobb. Huff, hvis du har høyt blodtrykk har du mange sykehusturer foran deg, og lange kjedelige dager på sofaen..
 
Nei, ikkje nødvendigvis. Ein slik måling skal jo gjerast når du utfører dine kvardagslige syslar, slik som jobb, dette for å få eit realistisk bilde av BT i kvile og arbeid.

Ville nevnt det for dei når du leverar det. Føler du deg sjuk? Er det nyoppstått, eller har du hatt det lenge?

Høgt BT kan komme av mange ulike tilstandar, og det trenger absolutt ikkje vere slik at du trenger å vera mykje på sjukehus og ligge på sofaen. Veldig ofte kan høgt BT regulerast med medisin, og ein kan leve som normalt.
 


Tøsefaen skrev:
Hva er blodtrykket ditt da?



varierer,når jeg er i ro er det ca 155/95.Så fort jeg beveger meg er det ca 170/120,men varierer noe der også. Gikk en tur nå,da var det ennå høyere....
aldri hatt høyt blodtrykk før.Følt meg endel sliten i det siste og svimmel.
Nei,får si til de i morgen hvor høyt det har vist så kanskje jeg slipper vente til fredag med legetimen hvertfall.
 
Nå tenkte jeg automatisk at du var gravid, men det står det ingenting om.. 


Men hvis du ikke er det, så kan det medisineres. 
 


gutt09jente11 skrev:
Nå tenkte jeg automatisk at du var gravid, men det står det ingenting om.. 


Men hvis du ikke er det, så kan det medisineres. 



er ikke det nei :)
 
Er du overvektig, spiser du usunt (mye sukker, fett, salt?), røyker du?
Hvis ja, så kan mye av dette påvirke trykket ditt.
Men klart, det kan jo være høyt selv om du lever sunt:)
Stresser du mye i jobben?
 
selvførgelig. Høyt blodtrykk er livs farlig, og det kan i verste fall føre til slag!!
 
Da burde du få utredning for det og ev medisiner. Jeg er arvelig belastet - er ikke veldig overvektig, røyker ikke, rører sjelden alkohol og trener, men legger jeg på meg 3kg så får jeg i grenseland høyt bt. Jeg må nok starte med medisiner om noen år.
 


Lizz83 skrev:
Da burde du få utredning for det og ev medisiner. Jeg er arvelig belastet - er ikke veldig overvektig, røyker ikke, rører sjelden alkohol og trener, men legger jeg på meg 3kg så får jeg i grenseland høyt bt. Jeg må nok starte med medisiner om noen år.



jepp,ble SM og startet på medisiner.Ny sjekk om en uke og event henvises videre til spesialist.Er nok arvelig belastet jeg også,da pappa,bestemor og brodern har det samme,og besteforeldre og tanter og onkler på mamma sin side.Kun mamma som har lavt BT.
røyker ikke og drikker sjelden.Normalt aktiv.Men kunne nok fint gått ned noen kilo til.Har gått ned noe.
 


**Moonlight** skrev:


Lizz83 skrev:
Da burde du få utredning for det og ev medisiner. Jeg er arvelig belastet - er ikke veldig overvektig, røyker ikke, rører sjelden alkohol og trener, men legger jeg på meg 3kg så får jeg i grenseland høyt bt. Jeg må nok starte med medisiner om noen år.



jepp,ble SM og startet på medisiner.Ny sjekk om en uke og event henvises videre til spesialist.Er nok arvelig belastet jeg også,da pappa,bestemor og brodern har det samme,og besteforeldre og tanter og onkler på mamma sin side.Kun mamma som har lavt BT.
røyker ikke og drikker sjelden.Normalt aktiv.Men kunne nok fint gått ned noen kilo til.Har gått ned noe.

Alt vi må få av foreldrene våre Men uansett bra at det ordner seg for deg! Ikke bra å gå rundt med høyt bt.
 
Mannen her ble sykmelt til at blodtrykket ble stabilt mens de fant ut hvordan dose han trengte.
Nå har han sluttet med medisinene og har fint blodtrykk igjen
 
Back
Topp