Bør kirken tilrettelegge for dåp?

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Bør kirken tilrettelegge slik at man får dåp når det passer "oss" eller bør man kun velge ut i fra de gudstjenestene de har satt opp?
Tenker man får jo velge dag/dato når man skal gifte seg eller ha begravelse, så hvorfor ikke når man skal døpe?
Og kirken er jo veldig på folk om at de vil at man skal døpe, så da bør de jo kunne tilrettelegge litt også.

Ringte kirken i dag for å bestille dåp og ble møtt av en sur person. Vi skulle gjerne hatt dåp i mai, så vi er sikker på at dåpskjolen passer fortsatt, men pga konfirmasjoner så er det ikke mye å velge i, da de ikke har dåp på samme dag som konfirmasjoner. Så tenker jeg hvorfor skal man ikke kunne velge dag for dåp, når man kan det for alt annet. Bør de ikke kunne tilrettelegge for at folk skal døpe barna sine?
Neste mulighet her var ikke før i juli og det er alt for lenge til.

Bør kirken tilrettelegge slik at man får dåp når det passer "oss" eller bør man kun velge ut i fra de gudstjenestene de har satt opp?
Tenker man får jo velge dag/dato når man skal gifte seg eller ha begravelse, så hvorfor ikke når man skal døpe?
Og kirken er jo veldig på folk om at de vil at man skal døpe, så da bør de jo kunne tilrettelegge litt også.

Ringte kirken i dag for å bestille dåp og ble møtt av en sur person. Vi skulle gjerne hatt dåp i mai, så vi er sikker på at dåpskjolen passer fortsatt, men pga konfirmasjoner så er det ikke mye å velge i, da de ikke har dåp på samme dag som konfirmasjoner. Så tenker jeg hvorfor skal man ikke kunne velge dag for dåp, når man kan det for alt annet. Bør de ikke kunne tilrettelegge for at folk skal døpe barna sine?

Hørtes rart ut at dere må vente helt til juli. Burde jo ha noe før det!

Har dere flere kirker i kommunen/nærmiljøet? Må ikke døpe i den man sogner til!

Juli var lenge til. De kunne hatt. Juni i alle fall. At det ikke er dåp og konfirmasjon samme dag er derimot helt forståelig. Og jeg synes ikke man kan forvente å få velge dato fritt. Bryllup og begravelse velger man blant ledige datoer, men det er friere fordi det ikke er i ordinær gudstjeneste. Dåp skal passe inn i en ordinær gudstjeneste og disse planlegges med ulikt innhold langt frem i tid og det settes av dager med dåp.

Du får høre i evt andre kirker, om du kan få slutten av april, om de kanskje han ha Kristi himmelfartsdag, andre pinsedag eller tidlig i juni

Jeg forstår kirken om at det er vanskelig med at folk skal få velge helt selv når de skal ha dåp. Men likevel gjør det jo det litt vanskelig.
Her kræsjet datoer med tur fadderne skulle på, en annen dåp, og operasjon hos far. Veldig vanskelig å skulle velge en av de datoene da.. men kirken her hadde et alternativ hver mnd, så da får vi prøve å tilpasse oss litt vi og :)

Det er ofte slik at man må bestille i god tid for å kunne ha valgmuligheter. Hvis du bestiller 1 måned før når det er høysesong så sier det seg selv at det ikke er mange muligheter å velge mellom. Vi booket tid i god tid og kunne velge og vrake ift tidspunkt i høysesongen.

De kan ikke tilrettelegge dersom det faktisk ikke er ledig tid. Kan dere ikke prøve en annen kirke?

Da vi skulle døpe eldstemann var det et langt opphold med over en mnd uten dåp, så han var 1 av 7 som ble døpt den søndagen... Da vi døpte mellomste var det hyppigere dåp og bare en eller to andre.
Nå når vi døpte yngste var det tilbud om dåp 2-3 ganger i mnd (men jeg fikk bare lista tom april så jeg vet ikke hvordan det er i mai)

Men du er en anelse sent ute for å booke mai ja. Særlig siden det et mai. Mulig de har dåp i juni men fullbooket?

Litt av poenget med dåp i kirke er det religiøse, og kirkeåret planlegges jo i forhold til høytidene og seremoniene som er viktige for kirken. Og da setter de jo opp datoer for dåp/nattverd/velsignelser/presentasjoner/utdelinger også. Det skjer jo mye forskjellig i kirken i forbindelse med gudstjenester, og alle disse hendelsene er viktige for noen i menigheten. Da må det jo legges en plan slik at man får med alt som er viktig, slik at alle i menigheten får delta i det som er viktig for dem ;)
Man går jo ikke velge fritt når det gjelder bryllup, konfirmasjon eller begravelse, så at man heller ikke får det for dåp er jo naturlig.

Jeg ville sjekket andre kirker hvis det er veldig viktig å døpe i mai, men vært villig til å døpe i juni om det var mulig.
Mai er jo full av helligdager og en typisk måned for konfirmasjoner, og vi er allerede i april, så det kan hende du er for sent ute.

Først og fremst så er jo mai full av konfirmasjoner, helligdager osv i utgangspunktet. Og dette er jo noe "alle vet. Så er du litt seint ute også med å bestille dåp en måned frem i tid. Da sier det seg selv at utvalget ikke er det største :) men hva med å høre med andre kirker?

Tja nå kam man jo ikke velge fritt ng begravelser heller akkurat.
At de ikke har dåp når det er konfirmasjon skjønner jeg.

Man kan jo ikke velge konfirmasjonsdatoene fritt, og dåp går jo litt i det samme. Den er en del av en ordinær gudstjeneste, men krever jo litt tilrettelegging. I Den Norske Kirke er det jo slik at gudstjenestene varer en time, er det andre ting som skjer har man ikke tid til dåp. Kirken setter jo opp datoer i god tid på forhånd (vertfall her), så om man planlegger litt kan man finne en dato man liker :-)

Vi kan velge i akkurat de samme datoene nå, som vi hadde fått om vi bestilte 6 måneder før ungen ble født. Bor på ett lite sted, så normalt å bestille dåp 1,5-2 måneder før. Er ikke noe problem å bestille 14 dager før heller. Problemet med at det er ett lite sted er at det er sjelden gudstjenester, så det er ikke gudstjenester i hele tatt på juni, hvis ikke hadde jo begynnelsen av juni gått an. Men mellom 17 mai og juli er det ingen.
Så vi må vel ut av kommunen å høre.

men er ikke bryllup litt anderledes da det er privat arrangsjemang og man betaler presten? hvet ikke om det siste stemmer da.

Betale presten gjør man vel ikke om man giftet seg i den kirken man sogner til. Men vi betalte presten og organisten fordi vi giftet oss der jeg er døpt. Og bodde i en annen by.

Back
Topp