Bør jeg vurdere sykemelding?

Tundrapia

Flørter med forumet
Jeg er rundt 17 uker nå, og jobber fullt. Jeg klarer jobben greit, men problemet er at jeg har ikke kapasitet til noe annet etterpå. Jeg sover stort sett på ettermiddagene. De dagene jeg gjør noe annet (aketur, besøk, liten skitur...) så er jeg så sliten dagen etter når jeg kommer av jobb at jeg er helt på gråten.

Så spørsmålet er: Bør jeg vurdere delvis sykemelding? Jeg har ikke bekkenløsningsplager, blir bare generelt sliten. Og jobben er egentlig grei, sitter på kontor og jobber mye for meg selv. Men synes det er vanskelig å ikke kunne gjøre noe som helst på ettermiddagene, trening er det bare å glemme f.eks.
 
Har det samme problemet. Bare det einaste er at jeg jobber på sykehjem. Mye gåing, ståing og løft og stell. Er heilt sliten når jeg kommer hjem. Dårligt humør og dårlig matlyst. Sykemeldte meg 40% og det hjelper veldig mye. Men føler jeg er for frisk til å være hjemme også. Sykemelding min går ut 31 januar så er veldig usikker på om jeg skal sykemelde meg videre. Har litt vondt i venstre sete/bekken så går til fysio pga dette. Er verre når jeg er under aktivitet/jobb. Jobber 100% til vanlig dag, kveld og helger så er generellt veldig slitsomt.

Jeg synest du skal lytte til kroppen din. Det gjør jeg. Skal jo ha energi til hverdagen og skal jo ikke gjøre alt du kan får å klare å jobbe heller. Min sjef forstår ikke det og mener jeg skal tilrettelegge hjemme slik at jeg klarer å gå på jobb! Blir så irritert og lei meg.
 

Spurte henne ikke hva hun mente med å tilrettelegge hjemme. Ble så sint og lei meg. Men hu sa at f.eks før kveldsvakt så burde jeg ikke gjør noen ting og lade opp batteriene før jobb. Jeg har faktisk et liv utenom jobb. Jobb er ikke alt. Men tydligvis mener hun at vi skal gjøre alt vi kan får å klare å gå på jobb. Sånn er det å være gravid svarte hun når jeg sa årsaken til sykemeldigen. Veldig lite støttende!
 
Høres ut som sykemelding er det riktige. Du kan jo ikke la jobben ta all energien du trenger til å fungere ellers. Du er gravid hele døgnet. Det blir vel mer rettferdig å fordele byrden jevnt, f.eks 50 prosent sykemelding. Ikke minst for resten av familien sin del.
 
Spurte henne ikke hva hun mente med å tilrettelegge hjemme. Ble så sint og lei meg. Men hu sa at f.eks før kveldsvakt så burde jeg ikke gjør noen ting og lade opp batteriene før jobb. Jeg har faktisk et liv utenom jobb. Jobb er ikke alt. Men tydligvis mener hun at vi skal gjøre alt vi kan får å klare å gå på jobb. Sånn er det å være gravid svarte hun når jeg sa årsaken til sykemeldigen. Veldig lite støttende!
Dummeste jeg har hørt!
 
Jeg er rundt 17 uker nå, og jobber fullt. Jeg klarer jobben greit, men problemet er at jeg har ikke kapasitet til noe annet etterpå. Jeg sover stort sett på ettermiddagene. De dagene jeg gjør noe annet (aketur, besøk, liten skitur...) så er jeg så sliten dagen etter når jeg kommer av jobb at jeg er helt på gråten.

Så spørsmålet er: Bør jeg vurdere delvis sykemelding? Jeg har ikke bekkenløsningsplager, blir bare generelt sliten. Og jobben er egentlig grei, sitter på kontor og jobber mye for meg selv. Men synes det er vanskelig å ikke kunne gjøre noe som helst på ettermiddagene, trening er det bare å glemme f.eks.

Synes du kan be om gradert sm. Virker som du har hatt det tøft lenge nok <3. Vet det er flere fra juni gruppa som er sm pga utmattethet. Den er jo helt drøy denne utmattetheten og da, den blir liksom aldri bedre uansett :/
 
Spurte henne ikke hva hun mente med å tilrettelegge hjemme. Ble så sint og lei meg. Men hu sa at f.eks før kveldsvakt så burde jeg ikke gjør noen ting og lade opp batteriene før jobb. Jeg har faktisk et liv utenom jobb. Jobb er ikke alt. Men tydligvis mener hun at vi skal gjøre alt vi kan får å klare å gå på jobb. Sånn er det å være gravid svarte hun når jeg sa årsaken til sykemeldigen. Veldig lite støttende!

Erre mulig.. min sjef sa at det er jo ikke noe vits i at du er på jobb om du bare må ta paracet og ikke får gjort noe mer utenom jobben. Syns sjefen din var rimelig kjip der!
 
Uff, mange sånne sjefer dessverre.. Min er på samme måte. Det går jo utover babyen om man er utslitt, også skal man jo klare å eksistere ellers også. Jeg ville blitt delvis sykemeldt var jeg deg.
 
Min sjef er heilt ja.... Har ikkke ord. Så ja vurdere å sykemelde meg videre pga henne og selvfølgelig uttmattelse og hofta. Blir nok 40% videre så får jeg se hvor lenge jeg holder ut. Vil ikke bare være hjemme heller men må tenke på meg selv og babyen :)

Så til deg som vurdere sykemelding så gjør det. Tenk på deg selv....
 
Jeg har det akkurat som deg, men kommer aldri til å sykemelde meg av den grunnen.
 
Har samme greia gående her, klarer ikke en dritt :p Har tenkt på om jeg bør ta en gradert sykemelding - eller avtale noen faste tidspunkter i løpet av uka jeg kan begynne senere eller gå tidlig, rett og slett for å få trent litt. Bekkenet mitt kommer bare til å bli verre og det hjelper ikke at jeg bare jobber og sover, må prøve å forebygge. Men akkurat nå har vi ikke noen som kan ta over for meg så ser ut til at det blir 100% jobb til det sier stopp selv :rolleyes: Hadde gjort seg med energi!
 
Last edited:
Jeg har det og ganske likt, men har funnet ut at dersom jeg klarer å få 10 timer søvn på natta, så klarer jeg det akkurat. Utfordringen er å klare å holde seg våken på ettermiddagen etter jobb. Hvis jeg klarer det, sovner jeg som en Stein når jeg legger meg litt før 9, og får dermed nok søvn om natta. Hvis jeg sovner på ettermiddagen derimot, blir natta dårligere, og dermed neste dag og. Kommer ikke til å sykemelde meg så lenge det er fysisk mulig for meg å gå på jobb, og det er det nå, så lenge jeg passer på hva jeg gjør på ettermiddagene, ja, og at jeg passer på å få i meg nok mat.
 
Jeg har det og ganske likt, men har funnet ut at dersom jeg klarer å få 10 timer søvn på natta, så klarer jeg det akkurat. Utfordringen er å klare å holde seg våken på ettermiddagen etter jobb. Hvis jeg klarer det, sovner jeg som en Stein når jeg legger meg litt før 9, og får dermed nok søvn om natta. Hvis jeg sovner på ettermiddagen derimot, blir natta dårligere, og dermed neste dag og. Kommer ikke til å sykemelde meg så lenge det er fysisk mulig for meg å gå på jobb, og det er det nå, så lenge jeg passer på hva jeg gjør på ettermiddagene, ja, og at jeg passer på å få i meg nok mat.

Har nøyaktig samme opplegg når det kommer til søvn! :) Men er du sliten i helga selv om du sover 10 timer natta? Jeg ligger på sofaen hele lørdagen - men søndagen begynner humøret/formen/energien å komme seg litt.
 
Har nøyaktig samme opplegg når det kommer til søvn! :) Men er du sliten i helga selv om du sover 10 timer natta? Jeg ligger på sofaen hele lørdagen - men søndagen begynner humøret/formen/energien å komme seg litt.
Ja! Helgene mine er akkurat som dine. Superslapp hele lørdagen, men kommer seg litt utpå søndagen :)
 
Uff, mange sånne sjefer dessverre.. Min er på samme måte. Det går jo utover babyen om man er utslitt, også skal man jo klare å eksistere ellers også. Jeg ville blitt delvis sykemeldt var jeg deg.

Enig. Viktig å ta vare på seg selv og helsen. Og spes nå i tillegg, med en liten søt ekstra passasjer! :)
 
Jeg synes ikke man skal jobbe fullt hvis man er helt zombie på ettermiddag/kveld pga jobb. Du kan jo ikke sykemeldes fra resten av hverdagen. :)
 
Takk for svar, alle sammen :) Jeg gikk til lege på tirsdag og fikk 30% sykemelding, noe som gjør en utrolig forskjell for meg i hverdagen. Jeg tør å påstå at jeg faktisk får gjort like mye på jobb, fordi jeg er mer opplagt. Går på jobb hver dag som vanlig, men går hjem et par timer tidligere og sover litt. Så er jeg menneske på ettermiddagen også, men legger meg allikevel ganske tidlig. Og er stort sett opplagt til jobb neste dag også :)
 
Back
Topp