Bør jeg sykmelde meg?

babyliten

Forelsket i forumet
Jeg er en såkalt "naver" som de så fint kaller det. Jeg har gått på dagpenger fra nav siden før jul på grunn av at jeg ble lovt jobb på arbeidsplassen etter kontrakten, men den uka før kontrakten gikk ut fikk jeg beskjed om at det var for lite å gjøre, og at de håpet at jeg ville komme tilbake til våren. Jeg har virkelig søkt på det som er innenfor mitt fag etter jeg ble arbeidsledig, men markedet innen transporten er ikke så givende akkurat nå. Nå driver nav og skal ha møte, og det er jo greit. Skjønner jeg må på det når det har gått 3 måneder. Men, problemet er at jeg er så ufattelig kvalm og har oppkast/brekninger så jeg vet faktisk ikke om jeg er i stand til å stå i butikk for eksempel. Og jeg har aldri gått på nav før, så jeg vet ikke om sykmelding gjelder når det er gjennom de? Er det bedre jeg sykmelder meg? Eller er det rett og slett ingen hensikt til nav? Og bør jeg fortelle på møtet at jeg er gravid?

Vil selvfølgelig jobbe meg opp penger slik at jeg har krav på penger i permisjonen, men akkurat nå virker det håpløst :depressed: Jeg finnes jo ikke arbeidssky, jobbet alt fra 4-6 timer overtid hver dag på min forrige arbeidsplass.

Dersom du går på dagpenger har du også rett til sykepenger. Da vil du få den samme dagsatsen utbetalt, men siden du da er sykmeldt skjønner NAV at du ikke kan ta nytt arbeid før du blir friskmeldt.
Dersom du er kvalm og uvel synes jeg du skal gå til legen og be om sykmelding så slipper du å bekymre deg for å måtte ta nytt arbeid nå som du er dårlig. Og kan konsentrere deg om å begynne å jobbe igjen når du blir i bedre form :D

Dersom du går på dagpenger har du også rett til sykepenger. Da vil du få den samme dagsatsen utbetalt, men siden du da er sykmeldt skjønner NAV at du ikke kan ta nytt arbeid før du blir friskmeldt.
Dersom du er kvalm og uvel synes jeg du skal gå til legen og be om sykmelding så slipper du å bekymre deg for å måtte ta nytt arbeid nå som du er dårlig. Og kan konsentrere deg om å begynne å jobbe igjen når du blir i bedre form :D
Okei, takk for ei bra forklaring :-)

Ja formen er skikkelig crap. Fikk allerede beskjed i uke 6 at jeg ikke burde jobbe før passerte 14 uker ettersom jeg har mistet mange ganger, men nå er det jo formen som virkelig ordner opp :p

Okei, takk for ei bra forklaring :)

Ja formen er skikkelig crap. Fikk allerede beskjed i uke 6 at jeg ikke burde jobbe før passerte 14 uker ettersom jeg har mistet mange ganger, men nå er det jo formen som virkelig ordner opp :p
Bare hyggelig :) Selv om det er viktig å jobbe og tjene penger kommer jo helsa først. Tror regelen for foreldrepenger er at man må ha vært i jobb i minst 6 av de 10 siste mnd før man går ut i permisjon, men er usikker på hvordan det blir når du går på dagpenger (jeg jobbet kun med sykepenger da jeg jobba på Nav). Det kan du jo høre om på møtet du skal ha med NAV. Bare så du vet hvordan din økonomiske situasjon blir fremover og kan forberede deg på det. Tror ikke du har noe å tape på å fortelle at årsaken til sykmeldingen er at du er gravid, tvert imot tror jeg du heller vil få sympati og at de bedre kan planlegge veien videre sammen med deg. Ønsker deg lykke til :cat:

Bare hyggelig :) Selv om det er viktig å jobbe og tjene penger kommer jo helsa først. Tror regelen for foreldrepenger er at man må ha vært i jobb i minst 6 av de 10 siste mnd før man går ut i permisjon, men er usikker på hvordan det blir når du går på dagpenger (jeg jobbet kun med sykepenger da jeg jobba på Nav). Det kan du jo høre om på møtet du skal ha med NAV. Bare så du vet hvordan din økonomiske situasjon blir fremover og kan forberede deg på det. Tror ikke du har noe å tape på å fortelle at årsaken til sykmeldingen er at du er gravid, tvert imot tror jeg du heller vil få sympati og at de bedre kan planlegge veien videre sammen med deg. Ønsker deg lykke til :cat:
Ja, jeg må vel fortelle henne det. Fikk time til legen etter møtet på nav, men jeg vet jeg blir sykmeldt ettersom hun egentlig ville sykmelde meg sist. Men det som er problemet med veilederen min er at det virker som hun enten ikke vet hva jeg har krav på, eller at hun ikke vil fortelle meg hva jeg har krav på. Slik er det hver gang. Og jeg må settes igang i august, så er jo bare 6 mnd igjen snart :-/

Back
Topp