Bør jeg revurdere navnet?

Lillian96

Treningsmamma
I oktober 2014 bestemte jeg og kjæresten min oss for å prøve å få barn. Vi begynte allerede da å tenke på navn, og fant oss aaldri enige.. men etter mye frem og tilbake fant vi et navn på hvert kjønn som traff oss begge skikkelig.
Problemet kom i desember da søskerbarnet til kjæresten fikk barn og brukte akkurat det navnet vi hadde bestemt oss for. For min del tenker jeg at det ikke skal ødelegge mine planer, men på samme tid forstår jeg at det blir rart for kjæresten min og familien hans om det skal være "to like". Hva syns dere? Go for it, eller finne nytt navn?

Tja vil si det kommer litt ann på hvor tett familien er og hva han syns om det

Jeg hadde nok også byttet, men hvis dere tenker å gjøre det likevel så spør ihvertfall og si det var et navn dere hadde tenkt på også. Kanskje dere kan ha et dobbeltnavn? Samtidig, vil dere ha et navn som er "brukt opp" ? Jeg er litt opptatt av å ha et navn som ikke alle andre har selv om vi kommer til å gå for et godt norskt navn.

Her har vi et oppkallingsdilemma da vi egentlig hadde tenkt å kalle barnet opp etter farmor hvis det blir jente. Men så har jeg en nær venninne som valgte akkurat det navnet. Hun har sagt det er helt i orden om vi velger det samme, men det mistet litt "gløden" for min del og ble liksom hennes unge. Men det kan jo endre seg når mitt barn blir født.

Kommer ann på kontakten og egentlig navnet. Er det et poppis navn, så vil det jo alltid være flere med samme navnet

Et av mine barn har samme navn som en av tremenningene sine, jeg har aldri tenkt på det som så nært? Har vel møtt det andre barnet en 4-5 ganger tenker jeg. Det eneste er jo oldeforeldrene som har to oldebarn med samme navn da, men de har ikke klaget på det til oss i alle fall.

• Liker
Reactions: L
Kommer jo an på hvor nære de er? Har endel søskenbarn som jeg har et nært forhold til, og ville ikke valgt samme navn som de. Men har også noen søskenbarn som jeg ser typ en gang annethvert år....kunne vel ha valgt samme navn som en av de ser jeg for meg :p

Vi dropper det, fordi det da blir oldeforeldre med samme navn på to oldebarn. Kjipt, men..

Med min familiemann jeg glatt brukt samme navnet som et av mine søskenbarn hadde til sitt barn, for vi har lite kontakt.
I hans familie er det mye nærmere kontakt så da hadde det blitt en vurderingssak. I utgangspunktet hadde jeg valgt det jeg ville :)

Bestemoren min har et barnebarn og et oldebarn med samme navn. Helt greit, for de har ikke så mye kontakt.

Mannen min har eit søsken og eit søskenbarn med dobbeltnamn der begge har det det samme som "første-namn" og er naboar. For meg er det litt snålt.. Hadde vore heilt feil for meg. Då vi skulle finne namn til sonen vår var det eit namn som vi begge likte, men som ungen til søskenbarnet hans heitte. Mannen ville ikkje ha det samme (og han har ikkje særleg kontakt med dette søskenbarnet, samt at det ikkje er felles oldeforeldre i live.) Han var heller ikke villig til å bruke andre-namnet i ein av fetrane sine sitt dobbeltnamn endå han så godt som aldri snakkar med fyren (stor aldersforskjell og bur ein annan stad i landet.) Det blir sikkert lettare å bestemma seg når ungen kjem. Då kan du kjenne kva som er naturleg for deg. Alle er forskjellig.

Ser ikke problemet. Har selv fettere med samme fornavn men forskjellige mellomnavn. Og min datter har 2 tremenninger som heter det samme.

Kommer an på relasjonen til søskenbarnet og olderforeldre lever som regel ikke så lenge... Desverre

Jeg ville valgt et annet navn, ja. Synes det er litt dumt med to barn innad i familien med samme navn, tungvint når man skal omtale barna i en eller annen sammenheng. Dessuten synes jeg det er greit at barnet har et navn som er bare "sitt" innad i familien (uansett om man treffes ofte eller ei).

Jeg hadde nok byttet :)

Jeg hadde nok ikke valgt å bruke det navnet, men hadde ikke reagert trur jeg om noen i familien hadde brukt samme navn på sitt barn...

Kommer helt an på familieforhold...hvor mye omgås Dete? Er det et navn som går an å ha i et dobbeltnavn? For hvis ikke dere omgås mye så kan andre i familien bruke begge navna når hun omtales.

Men dere er ikke gravide ennå og vet kjønnet? Da trenger dere jo ikke å tenke på det enda. Kanskje dere aldri får noen av det kjønnet.

De omgås så lite at jeg har ikke møtt dem enda engang.. men de to var visstnok veldig mye med hverandre da de var yngre. Mødrene som er søstre og bestevenninner er veldig nære hverandre.
Ungen hans har dobbeltnavn men det er bare fornavnet vi hadde tenkt å bruke.

Back
Topp