Bør jeg ordne meg en tidlig kontroll?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
(Lagt ut i juli også)

Sitter og lurer på om jeg bør få en tidlig sv.kontroll hos lege/jm (helsestasjon sa egentlig at de bruker komme inn i uke 12 - men kan komme tidlig om jeg ønsker det). Etter 1,5 år med prøving er jeg veeeldig bekymret for diverse, men aller mest dette med uvi. Jeg kjenner ikke selv at jeg har det, før jeg får feber og smerter i korsrygg (altså.. at det er gått for langt).

Jeg vet ikke hvor fort det kan gå fra uvi til nyrebekkenbetennelse (.. vet noen?), og er generelt sett bekymret for at jeg kan gå med uvi i lang tid uten å vite det. Er bare 4+1, så.. Det er jo en liten evighet til uke 12.

Synspunkter noen..?
 
Forresten - skal også nevnes at jeg er rhesus negativ og førstefødte kom prematurt - så det er jo litt ekstra grunn til oppfølging :p
 
Prøve i forhold til uvi kan du få på apoteket.. bare spør etter urinstix.
Nyrebekkenbetennelse kan man utvikle raskt eller over tid - ingen regel for det. Men har ikke opplevd at unge og friske mennesker har vært symptomfrie med nyrebekkenbetennelse som er behandlingskrevende, symtomer er jo smerter i korsrygg/nyrelosje og feber. Uten at det har "gått for langt". Da får man behandling og antibiotika som gis da er ikke kontraindisert ved graviditet.
Men er du usikker og redd og vil ha en time for å snakke med legen din, så gjør du det. Du trenger jo ingen "god grunn" for å ta opp bekymringene dine med fastlegen :)
 
Prøve i forhold til uvi kan du få på apoteket.. bare spør etter urinstix.
Nyrebekkenbetennelse kan man utvikle raskt eller over tid - ingen regel for det. Men har ikke opplevd at unge og friske mennesker har vært symptomfrie med nyrebekkenbetennelse som er behandlingskrevende, symtomer er jo smerter i korsrygg/nyrelosje og feber. Uten at det har "gått for langt". Da får man behandling og antibiotika som gis da er ikke kontraindisert ved graviditet.
Men er du usikker og redd og vil ha en time for å snakke med legen din, så gjør du det. Du trenger jo ingen "god grunn" for å ta opp bekymringene dine med fastlegen :)

Åh, jeg hadde fått for meg at det kunne være skadelig for foster dersom det gikk til nyrebekkenbetennelse..
Så ville liksom ha alt av uvi oppdaget før det gikk så langt :p
Men tror kanskje jeg bestiller time uansett.
 
Åh, jeg hadde fått for meg at det kunne være skadelig for foster dersom det gikk til nyrebekkenbetennelse..
Så ville liksom ha alt av uvi oppdaget før det gikk så langt :p
Men tror kanskje jeg bestiller time uansett.

Det kan være fosterskadelig (eller føre til økt abortrisiko) å gå lang tid med ubehandlet infeksjon (uansett hvor den sitter), men kroppen din vil reagere med symptomer før det skjer tror jeg. Urinstix ville jeg kjøpt om du er bekymret. Høres uansett ut som at det vil være beroligende med legetime - og det er jo bra. Jeg skal ha time på Mandag selv ;) ;)
 
Det kan være fosterskadelig (eller føre til økt abortrisiko) å gå lang tid med ubehandlet infeksjon (uansett hvor den sitter), men kroppen din vil reagere med symptomer før det skjer tror jeg. Urinstix ville jeg kjøpt om du er bekymret. Høres uansett ut som at det vil være beroligende med legetime - og det er jo bra. Jeg skal ha time på Mandag selv ;) ;)

Jo, men om uvi ikke går til nyrebekkenbetennelse, så kjenner jeg det jo ikke ><
Jeg kjøpte urinstix da, og sendte melding til legekontoret, så.. Får se hvordan det går.
 
Back
Topp