bør jeg nevne i et jobbintervju at jeg måtte slutte i min tidligere jobb pga kroniske smerter?

guttemammaen

Forelsket i forumet
Jeg jobbet i skole/barnehage før og måtte slutte pga kroniske bekkensmerter og migrene. Nå skal jeg på jobbintervju, bør jeg nevne dette? Dette er et kontor arbeid, så jeg føler det passer bedre for min "helse tilstand"......men jeg bør jo være ærlig dersom jeg blir spurt om hvorfor jeg sluttet?! Jeg har omskolert meg (attføring).

Jeg syns dette, og å nevne at man er gravid på intervju, er forferdelig vanskelige spørsmål. Vil tilstanden din sannsynligvis medføre mye sykefravær, eller er du så mye bedre av omskoleringen at du ikke trenger spesiell tilrettelegging? Det er vel det som er avgjørende her. Omfattende diskriminering skjer jo hver dag i slike situasjoner, så jeg ville sett an intervjuet. De skal jo ikke spørre deg om helsen din, og da trenger du kanskje ikke si noe heller.

Slike spørsmål er egentlig veldig vanskelig. Jeg tror jeg ville sett an de som intervjuer. 
Det finnes mange sleipe mennesker der ute som diskriminerer over en lav sko.

Jeg ville ikke sagt det. Stoler ikke på at de er proffe nok til å se gjennom fingrene på sånne ting heller. Jeg mistet et vikariat pga at det lakk ut at jeg var gravid.

Ja huff....det er vanskelig det der. Dersom de spør meg etter hvorfor jeg sluttet i mitt tidligere yrke....kan jeg jo ikke lyve. Jeg kan jo pynte på det å si at jeg ville studere å gjøre noe nytt, men jeg bor jo på en liten plass så jeg regner med de finner fort ut hvorfor jeg måtte slutte og da blir det jo ikke bra dersom jeg ikke har nevnt det! Jeg har jo alltid ønsket å studere videre, så det er jo faktisk sant....men jeg er usikker på om jeg hadde valgt å gjøre det når jeg gjorde det hvis det ikke var for at jeg måtte! Jeg ønsker virkelig denne jobben, så jeg vil jo gjøre mitt beste for å få den....men hva er lurt?!

Ja huff....det er vanskelig det der. Dersom de spør meg etter hvorfor jeg sluttet i mitt tidligere yrke....kan jeg jo ikke lyve. Jeg kan jo pynte på det å si at jeg ville studere å gjøre noe nytt, men jeg bor jo på en liten plass så jeg regner med de finner fort ut hvorfor jeg måtte slutte og da blir det jo ikke bra dersom jeg ikke har nevnt det! Jeg har jo alltid ønsket å studere videre, så det er jo faktisk sant....men jeg er usikker på om jeg hadde valgt å gjøre det når jeg gjorde det hvis det ikke var for at jeg måtte! Jeg ønsker virkelig denne jobben, så jeg vil jo gjøre mitt beste for å få den....men hva er lurt?!

Ins skrev:
Jeg syns dette, og å nevne at man er gravid på intervju, er forferdelig vanskelige spørsmål. Vil tilstanden din sannsynligvis medføre mye sykefravær, eller er du så mye bedre av omskoleringen at du ikke trenger spesiell tilrettelegging? Det er vel det som er avgjørende her. Omfattende diskriminering skjer jo hver dag i slike situasjoner, så jeg ville sett an intervjuet. De skal jo ikke spørre deg om helsen din, og da trenger du kanskje ikke si noe heller.
Jeg trenger ikke annen tilrettelegging enn en god stol, men ryggen min er ganske dårlig så jeg vet jo ikke 100% hvordan det går....men denne jobben kan jo ikke sammenlignes med å løpe etter små barn en hel dag å måtte stå oppreist hele tiden, men det er mulig de ikke ser det heller. Jeg trenger jo ikke si det dersom de ikke spør etter min helse, men dersom de spør hvorfor jeg sluttet i den jobben jeg hadde og begynte å studere, så bør jeg jo svare ærlig:P

Jeg hadde sagt det på en "laidback" måte,- "Jeg jobbet i barnehage tidligere men pga tunge løft og mye støy omskolerte jeg meg til xxxx". 

Sannheten skrev:
Jeg hadde sagt det på en "laidback" måte,- "Jeg jobbet i barnehage tidligere men pga tunge løft og mye støy omskolerte jeg meg til xxxx". 

ja det er litt den veien jeg også tenker.....de trenger jo ikke vite alt om attføring, NAV, leger osv.....jeg kan jo si det på en "enkel" måte. Nå jobbet jeg mest på skolen de siste årene, men jeg måtte stå alt for mye og det ble alt for mye støy!

guttemammaen skrev:

Sannheten skrev:

ja det er litt den veien jeg også tenker.....de trenger jo ikke vite alt om attføring, NAV, leger osv.....jeg kan jo si det på en "enkel" måte. Nå jobbet jeg mest på skolen de siste årene, men jeg måtte stå alt for mye og det ble alt for mye støy!

Syns det Sannheten skriver virker fornuftig ja. Dersom du kommer i situasjon hvor det er naturlig eller nødvendig å si noe om det iallfall. Ikke rart det er mange som ikke kommer seg tilbake i arbeidslivet, når man må være sååå obs på hva man sier på intervju. Og Gud forby at det skulle komme frem noe sykehistorikk! Sukk.

Nei det er sant det. jeg vil jo gjerne jobbe:)

Det hadde jeg aldri sagt, da får du garantert ikke jobben. Alle arbeidsgivere frykter sykefravær og ansetter ikke en som har en historie med å være syk. Slik er detvi samfunnet vårt desverre. Jeg ville ha pyntet på sannheten.

Sannheten skrev:

Noe slikt ja, og jeg ville kun skyldt på bekkenet, ikke migrenen. Hvis temaet kom opp ville jeg sagt at jeg elsket jobben i barnehage også, men at de ble for mange tunge løft for meg. Ryggen min fungerer helt bra i hverdagssituasjoner, men 15 smårollinger som hele tiden skulle løftes ble for mye. Heldigvis fikk jeg muligheten til å omskolere meg til et så spennende yrke som dette. Noe slikt.

Sukkertopp skrev:

Sannheten skrev:

Noe slikt ja, og jeg ville kun skyldt på bekkenet, ikke migrenen. Hvis temaet kom opp ville jeg sagt at jeg elsket jobben i barnehage også, men at de ble for mange tunge løft for meg. Ryggen min fungerer helt bra i hverdagssituasjoner, men 15 smårollinger som hele tiden skulle løftes ble for mye. Heldigvis fikk jeg muligheten til å omskolere meg til et så spennende yrke som dette. Noe slikt.

Ja takk.....det høres veldig fornuftig ut:)

jeg ville ikke sagt det!'hvis de spør hadde jeg heller sagt at det ble litt mye belastning så du er nå omskolert til noe som passer deg bedre

Lizz83 skrev:
Jeg ville ikke sagt det. Stoler ikke på at de er proffe nok til å se gjennom fingrene på sånne ting heller. Jeg mistet et vikariat pga at det lakk ut at jeg var gravid.

sign!! det samme skjedde meg, eller jeg hadde fått vikariatet men ble sparket jeg da! (pga. graviditet ja)

Jeg sa det som det var da jeg søkte på jobb. Fikk jobben.
Er vikar i en annen jobb, og alle der vet hvordan jeg har det.
Jeg vasker ikke, rydder ikke osv, da jeg har mye smerter, og det lille jeg har å gå på, det må jeg gi til brukeren. De ringer meg ofte forde :)

Så jeg ville sagt det som det var.

søteste skrev:
Det hadde jeg aldri sagt, da får du garantert ikke jobben. Alle arbeidsgivere frykter sykefravær og ansetter ikke en som har en historie med å være syk. Slik er detvi samfunnet vårt desverre. Jeg ville ha pyntet på sannheten.

Det er bare tull. Jeg vet om flere tilfeller der søkere har fått jobb til tross for sykdomshistorie. 

Sannheten skrev:

søteste skrev:

Det er bare tull. Jeg vet om flere tilfeller der søkere har fått jobb til tross for sykdomshistorie. 

Og jeg vet om flere som ikke har fått jobb pga de har vært ærlige. Jeg personlig har til med fått beskjed av en arbeidsgiver at så lenge jeg har vært syk kunne jeg glemme å få jobbe videre der. Hvorfor ta sjansen om man virkerlig vil ha jobben sier jeg. Flott at du vet om flere, det betyr at ikke alle er kyniske. Min erfaring er at de aller fleste er det.

søteste skrev:

Er du seriøs?? er det mulig? Hadde selvfølgelig sagt sannheten!
Makan til dårlig arbeidsmoral og folkeskikk!!!!

Back
Topp