bør jeg følge fornuften eller følelsene??

Tigermor med nr5 i magen :-)

Betatt av forumet
Julibarna2014
Nå har jeg et lite dilemma når det gjelder bil, og må bestemme meg ganske fort!
Jeg har hatt bilen min i godt over 2år nå og er egentlig veldig fornøyd med den. Det er en 97mod pajero til en verdi av ca 150 000kr. Pajeroen har vært en trofast følgesvenn disse årene og det har aldrig vært noe tull, den har fraktet meg og familien trygt fram og tilbake langs vanskelige vinterveier og har hatt plass til både barnevogn, hund og andre varer samtidig.
Men nå har behovet vårt forandret seg litt, vi har flyttet så 4wd er egentlig overflødig, og hund har vi heller ikke lenger så vi trenger strengt talt ikke et digert bagasjerom.
Desuten bruker pajeroen godt over litern pr mil med drivstoff på langkjøring, ca 1,2l på kortkjøring [&:]
Nå har vi fått tilbud om å kjøpe en Toyota avensis 1,6 st.vogn 2007modell til 150 000kr
Vi kjenner eieren og vet at bilen er tatt meget godt vare på og er i god stand.
Ikke bruker den så mye drivstoff heller, under 0,6l på langkjøring og 0,7l på kortkjøring [:)]
Forsikringen er også billigere på denne bilen.
Fornuften min sier at det lureste er å kjøpe avensisen, men den er jo mye mindre og svakere enn pajeroen, så jeg er så redd for å angre i ettertid [&:]
Det er mye mer lønt økonomisk å bytte bil, men har egentlig ikke lyst til å selge pajeroen min som jeg faktisk er ganske glad i......forstå det den som kan[;)]
 
skjønner deg godt, men er jo ikke nødvendig med en slik kraftig stor bil om dere ikke har bruk for det? og nå får dere jo også en meget mye nyere bil til samme pris. Eg vil si go for it![;)]
 
Jeg ville også valgt fornuften... Blir nok glad i den nye bilen også [;)] Lykke til med valget [:)]
 
Jeg er veldig fornøyd med vår 06 avenis, tror vi har 1,8 l. Får plass til Simovogna og litt til, men blir litt trangt når hele familien på 4 skal på tur. Men det er vel mest fordi jeg er dårlig til å pakke og at vi ikke pakker over trekket slik at vi har sikt bakover.
 
Jeg hadde gått for avensisen! Og siden jeg har avensis selv er jeg ikke subjektiv i det hele tatt [8D][:D]
 
 
ORIGINAL: gyrid

Jeg ville også valgt fornuften... Blir nok glad i den nye bilen også [;)] Lykke til med valget [:)]


jepp!:)
 
ORIGINAL: Tigermor nr3 på vei

Nå har jeg et lite dilemma når det gjelder bil, og må bestemme meg ganske fort!
Jeg har hatt bilen min i godt over 2år nå og er egentlig veldig fornøyd med den. Det er en 97mod pajero til en verdi av ca 150 000kr. Pajeroen har vært en trofast følgesvenn disse årene og det har aldrig vært noe tull, den har fraktet meg og familien trygt fram og tilbake langs vanskelige vinterveier og har hatt plass til både barnevogn, hund og andre varer samtidig.
Men nå har behovet vårt forandret seg litt, vi har flyttet så 4wd er egentlig overflødig, og hund har vi heller ikke lenger så vi trenger strengt talt ikke et digert bagasjerom.
Desuten bruker pajeroen godt over litern pr mil med drivstoff på langkjøring, ca 1,2l på kortkjøring [&:]
Nå har vi fått tilbud om å kjøpe en Toyota avensis 1,6 st.vogn 2007modell til 150 000krVi kjenner eieren og vet at bilen er tatt meget godt vare på og er i god stand.
Ikke bruker den så mye drivstoff heller, under 0,6l på langkjøring og 0,7l på kortkjøring [:)]
Forsikringen er også billigere på denne bilen.
Fornuften min sier at det lureste er å kjøpe avensisen, men den er jo mye mindre og svakere enn pajeroen, så jeg er så redd for å angre i ettertid [&:]
Det er mye mer lønt økonomisk å bytte bil, men har egentlig ikke lyst til å selge pajeroen min som jeg faktisk er ganske glad i......forstå det den som kan[;)]


Vi har samme bil bare 2005 modell, og vi betalte 180 000 kr nå i februar i år. Vi er kjempefornøyde! Den tar oss dit vi skal, selv om den ikke er supersprek. Men vi fant ut at det trenger vi ikke heller, for vi er ikke akkurat noen racerkjørere. Det er fullt mulig å holde fartsgrensa og komme opp alle bakker, det er bare en vanesak. Jeg hadde ikke vært i tvil!
 
Go for it!!!!
Men eg ser dilemmaet...eg blir alltid så gla i tingene mine...e så sårt når noe blir ødelagt og eg må kjøpe nytt...selvom tingen e gått ut på datoog moten for lengst :P

Men som andre har sagt,du blir glad i den nye bilen også [;)]
 
ORIGINAL: gyrid

Jeg ville også valgt fornuften... Blir nok glad i den nye bilen også [;)] Lykke til med valget [:)]
 
Tja..Pajeroene er faktisk VELDIG bra biler, derfor de holder seg såpass godt i pris også[;)] sammenlign med andre biler som er 13-14 år gamle, de er ikke verdt en dritt i forhold[8D]

Jeg ville nok beholdt Pajeroen ja..selv om det ikke er billig å kjøre kanskje så er sikkerheten, komfort og pålitelighet veldig viktig..sparer kanskje par tusen i bensin og forsikring men kan kanskje få mye mer verksted utgifter med en toyota[8D]

Må legge til at vår V70 bruker nesten! like mye på mila[8D]
 
Jeg hadde angret på å kjøpe en bil me en så liten motor.. fordi om du ikke trenger en 4 hjulstrekk.. er det da greit at du kan kjøre forbi andre biler selv når den er fullpakket.. for å sette det litt på spissen ;)
 
Vi har også en avensis. Men vi har 2.0liter diesel da, så den er sprek nok[;)] Men det blir aldri i verden at jeg skifter den ut. I så fal lska ldet være i en heeeeelt ny en. Vi drar campingvogn med den, og har ikke problemer. I sommer hadde vi en ulykke, kraftig ulykke. Ikke vår feil, men det gikk verst utover oss. Og da brannbil, politi osv kom så fikk vi beskjed at vi hadde vert heldige som hadde en så god og sikker bil. Ellers hadde det nok ikke vert så stor sjans for at det hadde gått bra med oss alle. Det var ekkelt å høre, men vi var glad for at det gikk bra.

Bilen er veldig billig i drift, og ikke dyr på forsikring hell.. Vi har hatt den i mange år no, og hver gang jeg skal ha den på eu kontroll så sier de til meg at: "Dette går fort, er aldri noe å finne på Toyote likevel" Så den er trofast og god. Og jeg elsker den høyt[:D][:D] Nå vet jeg jo at pajeroen er gode biler også. Men du blir nok garantert like glad i en ny en. Nå har jeg ikke kjørt 1.6 bensin da, det er vel den med minst motor, men tror nok den er grei til vanlig bruk. Jeg har kun hatt diesel, det liker vi best. Men smak og behag det også. Lykke til med valget[;)]
 
ORIGINAL: Punky84

Jeg hadde angret på å kjøpe en bil me en så liten motor.. fordi om du ikke trenger en 4 hjulstrekk.. er det da greit at du kan kjøre forbi andre biler selv når den er fullpakket.. for å sette det litt på spissen ;)

Men hvorfor skal hun forbi da??? Forstår jo det at noen ganger så må en forbi. Men ser ikke for meg at det skal være nødvendig med fullpakket bil med ting og unger å rase seg forbi noen. Det er bare dumt. Og dette sier jeg fordi vi var i en ulykke og smellte vår bil, og kondemnerte campingvognen vår pga at en trailer skulle kjøre forbi oss. Men om noen sinker trafikken eller lignende så bør det vel ikke være problem å kjøre forbi heller. Men det er min mening da.
 
ORIGINAL: Rebecca85

Tja..Pajeroene er faktisk VELDIG bra biler, derfor de holder seg såpass godt i pris også[;)] sammenlign med andre biler som er 13-14 år gamle, de er ikke verdt en dritt i forhold[8D]

Jeg ville nok beholdt Pajeroen ja..selv om det ikke er billig å kjøre kanskje så er sikkerheten, komfort og pålitelighet veldig viktig..sparer kanskje par tusen i bensin og forsikring men kan kanskje få mye mer verksted utgifter med en toyota[8D]

Må legge til at vår V70 bruker nesten! like mye på mila[8D]

Dette tror jeg nok er veldig feil.. Hehe[:D] Min svigerinne har en pajero, den lille typen vell og merke, og de har hatt litt utgifter med den. Og vi, to vennepar av oss, og mine foreldre har toyota, og ingen av de har hatt noen utgifter så lenge de har hatt toyota[;)] Mine foreldre har hatt den samme bilen nå i 16 år, og det har kun vert små filleting som slitedeler osv med den. Men skal en ha komfort er nok pajeroen best. Men det er vel ikke viktigere enn sikkerheten får en håpe.
 
Ville beholdt pajeroen[:D]
 
Har Pajero jeg og, og digger den, så skjønner du ikke vil kvitte deg med den ja! Lykke til med valget[;)]
 
Takk for fine svar damer [:D]
Nå har vi tenkt fram og tilbake, og sammenlignet bilene mange ganger og bestemt oss for å beholde Pajeroen enda en stund! Kanskje ikke det mest fornuftige valget vi har tatt, meeen akurat denne gangen fikk hjertet og følelsene bestemme [;)]
Sjemmes litt over at jeg faktisk har knyttet meg til og blitt glad i en bil...det er jo bare en "ting" [8D] hehe.

Rett før minstegutt ble født flyttet vi, og nå er huset solgt. Både jeg og mannen synes det er vanskelig å skilles av med huset vårt, så det ble en del tårer på oss begge i dag da vi var å hentet siste rest av tingene våre [:(] Sikkert derfor vi ikke helt klarer tanken på å selge bilen akurat nå også [;)]
 
Vi har en Volvo S60 som bruker rundt 0,7 - 1,0 liter på mila... Samt en som bruker mellom 2 og 3 liter på mila 

Er fornøyd med begge bilene og ville ikke bytta dem ut, ihvertfall ikke pickup'n selv om det går mer bensin enn en normal familie bil. Skal vi på ferie så kan jeg fylle hele planet om jeg vil  *Liker* hehe
 


Rebecca85 skrev:
Tja..Pajeroene er faktisk VELDIG bra biler, derfor de holder seg såpass godt i pris også[;)] sammenlign med andre biler som er 13-14 år gamle, de er ikke verdt en dritt i forhold[8D]

Jeg ville nok beholdt Pajeroen ja..selv om det ikke er billig å kjøre kanskje så er sikkerheten, komfort og pålitelighet veldig viktig..sparer kanskje par tusen i bensin og forsikring men kan kanskje få mye mer verksted utgifter med en toyota[8D]

Må legge til at vår V70 bruker nesten! like mye på mila[8D]


Sign, untatt at vi ikke har V70
 


Nemisis skrev:
Vi har en Volvo S60 som bruker rundt 0,7 - 1,0 liter på mila... Samt en som bruker mellom 2 og 3 liter på mila 

Er fornøyd med begge bilene og ville ikke bytta dem ut, ihvertfall ikke pickup'n selv om det går mer bensin enn en normal familie bil. Skal vi på ferie så kan jeg fylle hele planet om jeg vil  *Liker* hehe


*host* dato *host* :P
 
Back
Topp