Bør far ta ut hele permisjonen i mitt tilfelle? Trenger råd fra andre i samme situasjon!

mogwai88

Andre møte med forumet
Straks 15 uker på vei. Termin er 24.sept.
Studerer nå, men er ferdig utdannet nå til sommeren.
Samboer har fast fulltidsjobb.

Har undersøkt mulighetene vi har i forhold til økonomiske stønader, og jeg har jo rett og slett ikke krav på noe annet enn den fattigslige engangsstønaden på rundt 35 000,- som forøvrig gjør at far ikke får rett på foreldrepenger når han går i permisjon.

Jeg ser ikke rettferdigheten i at jeg skal bli "straffet" for at jeg valgte å studere istedetfor å jobbe, og dermed heller kunne hatt rett på foreldrepenger begge to...

Vi har derfor tenkt:
At far tar ut hele permisjonen (6 uker etter fødsel såklart), tar i mot foreldrepengene hele permisjonen, MEN dette er forutsatt at jeg enten studerer eller jobber fulltid mens han har permisjon, så vi vurderer å lure NAV og late som jeg er fulltidsstudent. Altså at jeg søker meg inn på et random studie og får skoleplass slik at NAV får den bekreftelsen om at det stemmer at jeg er fulltidsstudent.

Hva synes dere? Hva ville dere gjort? Er dette veldig risikabelt?
Setter enormt pris på svar!

Hva skjer når du ikke møter opp til timer eller eksamener da? Hvis det blir funnet ut av sliter dere nok litt.. I så fall må dere betale tilbake alt dere har fått, og i tillegg kanskje bøter.

mogwai88 skrev:
Straks 15 uker på vei. Termin er 24.sept.
Studerer nå, men er ferdig utdannet nå til sommeren.
Samboer har fast fulltidsjobb.

Har undersøkt mulighetene vi har i forhold til økonomiske stønader, og jeg har jo rett og slett ikke krav på noe annet enn den fattigslige engangsstønaden på rundt 35 000,- som forøvrig gjør at far ikke får rett på foreldrepenger når han går i permisjon.

Jeg ser ikke rettferdigheten i at jeg skal bli "straffet" for at jeg valgte å studere istedetfor å jobbe, og dermed heller kunne hatt rett på foreldrepenger begge to...

Vi har derfor tenkt:
At far tar ut hele permisjonen (6 uker etter fødsel såklart), tar i mot foreldrepengene hele permisjonen, MEN dette er forutsatt at jeg enten studerer eller jobber fulltid mens han har permisjon, så vi vurderer å lure NAV og late som jeg er fulltidsstudent. Altså at jeg søker meg inn på et random studie og får skoleplass slik at NAV får den bekreftelsen om at det stemmer at jeg er fulltidsstudent.

Hva synes dere? Hva ville dere gjort? Er dette veldig risikabelt?
Setter enormt pris på svar!

Foreldrepenger er for de som har jobbet seg opp retten til det så skjønner ikke helt "urettferdigheten" i at du ikke får det... Fødselsstipend er stønaden studenter kan få, om du søker deg videre inn på studier fra høsten av kan du få det som tilsvarer stipend/lån i 42 uker.. Dette er en lovlig løsning, du kan ta permisjon fra studiet og ikke måtte ta noen eksamener etterpå.. Pappaen har da ikke rett på fedrekvoten.
Et annet alternativ er som du nevner at pappaen tar ut foreldrepenger og at du da er i aktivitet med enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. Ditt forslag er at du skal "late som om du er fulltidsstudent", moralsk og etisk sett ser jeg problemer med dette for det er jo på en måte å "lure systemet" for å få penger - men det er jo ikke ulovlig å gjøre det slik forutsatt at studiestedet godtar det.. Husk at enkelte studier har krav om oppmøte og studieprogresjon og følger du ikke "opplegget" får du ikke studere videre og oppfyller dermed ikke kravet til nav om aktivitet....

Det aller lureste for deg er å ta permisjonen selv!
-Søk deg inn på et studie som er lett å komme inn på , ta permisjon fra dette studie i 44 uker. Dvs du går kanskje aldri på dette studiet eller du går maks 4 dager eller noe. Du skal ha permisjon fom 1 eller 3 september.
Dette er lovlig. Du bare fullfører aldri dette studiumet, når permisjonen din er over kan du begynne å jobbe.

-Samtidig med dette kan far ta ut 49% permisjon, uten at det påvirker din permisjon.

Du kan lese om dette inne på lanekassen sine sider... Ikke din ordning da, for det er et smutthull de ikke akkurat reklamerer for, men som er lovlig...
Sikkert mange fine studieplasser på resttorget...

Og for å ha rett på foreldrepenger må du ha jobbet, slik har det bestandig vært, du blir ikke straffet på noen måte. Man må ha jobbet seg opp til å få foreldrepenger.

Skjønner ikke helt vits med å lure NAV når du uansett kan gå ut i permisjon (noe du har rett på etter fødsel), og fortsatt motta stipend og foreldrestipend så lenge du har studert 6 mnd i forveien.
Jeg var selv student da jeg gikk gravid, hadde termin i mai og snakket med skolen om skoleplass til neste år. Jeg kom inn, søkte om nytt stipend og foreldrepenger og fikk dette i 10 mnd etter fødsel.

Back
Topp