Bøndenes brødstreik, hva synes dere?

*hage*

Gift med forumet
Ja, hva synes dere om bøndenes aksjon for å prøve å ramme flest mulig til 17.mai?

Syns det er helt greit, og nødvendig. Gjennomsnittsinntekten i landbruket er lav. Bøndene må ha lov til å streike de også, som alle andre. Når for eksempel lastebilsjåførene streiker blir det ikke tilført noen varer i butikkene, så hvorfor skal ikke bøndene få lov til å stoppe for en matvare?

Hormonfrøkna skrev:
Syns det er helt greit, og nødvendig. Gjennomsnittsinntekten i landbruket er lav. Bøndene må ha lov til å streike de også, som alle andre. Når for eksempel lastebilsjåførene streiker blir det ikke tilført noen varer i butikkene, så hvorfor skal ikke bøndene få lov til å stoppe for en matvare?

Helt enig!

*2 prinsesser & en spire* skrev:

Hormonfrøkna skrev:

Helt enig!

Jeg skjønner at de vill vise sin misnøye og jeg forstår misnøyen. . Men synes dette er feil måte å gjøre dette på. Nå tvinger de andre til å legge ned arbeidet. Det er ikke riktig. Mye bedre om de la " ned" sitt arbeid. Sånn som å ikke levere melk, korn, grønnsaker osv. Dette hadde rammet markedet fryktelig hardt dette også. Så de har støtte av meg, men synes dette er litt barnslig.

Denne går på facebook nå, og jeg synes den er fin:

Til frokost tar du deg et glass melk, ei brødskive med skinke og ei med ost, alt av Bonden! 
Til lunsj spiser du en salat med kylling og egg, alt av Bonden! 
Til middag spiser du biff med poteter, alt av Bonden! 
Til kvelds spiser du egg og bacon, ALT AV BONDEN! 
De kan ikke streike, for dyrene må fortsatt ha mat, stell og kjærlighet! Tenk over hvor mye vi har bruk for den norske bonden, så hvorfor ikke vise de litt respekt?

(og nå kommer helt sikkert noen til å skrive "spiser ikke egg og bacon til kvelds.." og lignende).

søteste skrev:
Jeg skjønner at de vill vise sin misnøye og jeg forstår misnøyen. . Men synes dette er feil måte å gjøre dette på. Nå tvinger de andre til å legge ned arbeidet. Det er ikke riktig. Mye bedre om de la " ned" sitt arbeid. Sånn som å ikke levere melk, korn, grønnsaker osv. Dette hadde rammet markedet fryktelig hardt dette også. Så de har støtte av meg, men synes dette er litt barnslig.

Men hvis de "legger ned" sitt arbeid så vil jo det også tvinge andre til å legge ned sitt arbeid, så det går vel ut på det samme? 

Gollemor skrev:

Til frokost tar du deg et glass melk, ei brødskive med skinke og ei med ost, alt av Bonden! 
De kan ikke streike, for dyrene må fortsatt ha mat, stell og kjærlighet! Tenk over hvor mye vi har bruk for den norske bonden, så hvorfor ikke vise de litt respekt?

(og nå kommer helt sikkert noen til å skrive "spiser ikke egg og bacon til kvelds.." og lignende).

Denne var fin :)
Man trenger landbruket!!!
"Folk flest" er vel bare så vant til at det er melk, brød, kjøtt osv i hyllene uten å tenke over hva som faktisk ligger bak og hvor det faktisk kommer fra. Jeg ønsker å spise Norsk mat, produsert i Norge. FRP er tydelig vis av den formening at "man kan da bare importere, slik som i smørkrisen..." ajaj - slik ønsker ikke jeg det i alle fall. HEIER PÅ BØNDENE!!!!!! De fortjener mer, og de jobber mer!

Jeg støtter en bondestreik, men jeg støtter ikke brød-stuntet. Hvis de streiker lenge nok til at Norge går tom for melkeprodukter og alt annet som kommer fra norske bønder, så er det helt greit for meg. Den aksjonen med å kjøpe opp brød for å ramme folk på akkurat 17. mai, syns jeg er smålig og barneskoleaktig. Det føles mer som en "hevnaksjon" enn en streikeaksjon.

Gollemor skrev:

Denne var fin! Jeg støtter streiken, absolutt! 

det tar en time å bake brød? Så noen krise er det jo ikke akkurat ;)

Kjempebra at det er sånne aksjoner innimellom! Bønder får altfor lite betalt for varene de leverer! Vi er melkebønder, og får ca 4,5 kr per liter melk, og samme melka selges for tre ganger så mye i butikken.........

Kjempebra at det er sånne aksjoner innimellom! Bønder får altfor lite betalt for varene de leverer! Vi er melkebønder, og får ca 4,5 kr per liter melk, og samme melka selges for tre ganger så mye i butikken.........

¤Woolfmother¤ skrev:
det tar en time å bake brød? Så noen krise er det jo ikke akkurat ;)

Krise blir det all den tid de forhindrer levering av mel til butikkene.. Man må nesten ha mel for å bake brød.

Syns bøndenes streik er bra, og støtter dem 100%!
Hva hadde norge vært uten de norske råvarene?
Ingen mat er som norsk mat, og vi stetter alt for liten pris på den.
De aller fleste bønder må ha jobb utenom gården for å ha nok penger til å få det til å gå rundt, og det å drive gård er en 24/7, 356 dager i året jobb.
Alle som har drevet gård, vært med å hjelpe på gård, og kjenner folk som driver gård, VET de fortjener mer enn de får igjen for det harde arbeidet.

Syns vi alle skal tenke over dette når vi setter oss ved middagsbordet.
Potetene, grønnsakene, kjøttet, brødet. Alt har bonden slitt for å sette på vårt bord.
Og h*n fortjener å få litt igjen for det =)

Har ikke mye til overs for noen streiker. Synes det er barnslig. Hvis jeg ikke får et som jeg vil så vil ikke jeg jobbe mer. Blædiblædi blædi..... :(

Folk skyller vinterens smør-mangel på lav-karbo-dietten.
Ja folk kjøpte mer smør pga den, men grunnen til at bøndene ikke kunne levere MER smør var faktisk Ekstrem for mangel over hele landet.
PGA den kalde sommeren var det skummelt lite gras.

Back
Topp