Bøker til kommende storesøsken?

Maibaby2020

Blir kjent med forumet
Vi har nettopp fortalt jentungen på 4,5 år at hun skal få en lillebror. Hun gleder seg veldig, men jeg lurer på om noen av dere har tips til gode bøker om å få søsken til barn på hennes alder?

Da vi skulle ha minsten var de andre 6,5 og 4 år, kjøpte da en bok som heter "Det er ikke storken!".

Der er det bilder og forklaringer om hvor babyer kommer fra og masse kjekt.

Noen som har tips for en 2-åring?! Tror ikke at han skjønner så veldig mye når jeg snakker om at han skal bli storebror. Og jeg lurer litt på om han legger merke til at mamma blir større og større?! Hvordan forklarer man dette til en såpass liten storebror?!

Emma og lillebror er en fin bok for tiden etter fødsel. Den setter ord på sjalusi og følelser som kan oppstå rundt det å bli storesøster, men viser samtidig godene og at det er fint å få en lillebror :) Tror mange barn kan kjenne seg igjen i den og se følelsene sine gjennom tekst og bilde. Den skal jeg kjøpe til min datter.

Foreløpig har vi også kjøpe "I magen bor en baby", men som pedagog syns jeg den er mer humoristisk enn pedagogisk med bilder av baby med solbriller og lignende. Men Ada på 3 år liker den, og den gir et morsomt bilde av lillesøster i magen.

De bøkene skal jeg se på. Jeg tror han skjønner mest gjennom bilder ja. Han elsker bøker, så det kan godt funke :)

De bøkene skal jeg se på. Jeg tror han skjønner mest gjennom bilder ja. Han elsker bøker, så det kan godt funke :)

Jeg er stor tilhenger av å bruke billedbøker i arbeidet med barn i alle aldre. Spesielt i livsendrende situasjoner, sorg, glede osv. Ofte kan barn få følelser de ikke selv forstår eller kan sette ord på. Da er billedbøkene til god hjelp :)

Noen som har tips for en 2-åring?! Tror ikke at han skjønner så veldig mye når jeg snakker om at han skal bli storebror. Og jeg lurer litt på om han legger merke til at mamma blir større og større?! Hvordan forklarer man dette til en såpass liten storebror?!
Her var storesøster 2 år når lillesøster ble født... Når magen var veldig stor brukte ho klappe på den og si baby ... Men ho skjønte nok ikke så mye og tror ikke det er mulig å få en 2 åring til å skjønne det helt. Men når lillesøster kom og ble med hjem var det som ho alltid hadde vært tilstede. Nå i dag husker ho ikke at ho noen gang har vært her uten at lillesøster har vært tilstede... De tilpasser seg veldig fort når de er så små;)

Lille panda og store panda :-)

"I magen bor en baby" har hun hjemme hos mormor, også har vi en bok jeg tror heter "Kroppen" som tar for seg litt av hvordan babyen havner i magen, men den er hun ikke så interessert i. Hun vet at babyen bor i magen og kommer ut av tissen til mamman, og foreløbig så virker det som hun syns det er forklarende nok.

Emma & lillebror skal jeg se om jeg finner, det er mer den type bok jeg ser for meg at er noe for henne. Hun er veldig opptatt av følelser, og jeg tror det kan være veldig positivt å ha noe å relatere følelsene sine til for å kunne forklare dem bedre

Takk for tips!

• Liker
Reactions: 1+1
Jeg har bestilt "I magen bor en baby" nå :D Er spent!

• Liker
Reactions: 1+1
Emma og lillebror er en fin bok for tiden etter fødsel. Den setter ord på sjalusi og følelser som kan oppstå rundt det å bli storesøster, men viser samtidig godene og at det er fint å få en lillebror :) Tror mange barn kan kjenne seg igjen i den og se følelsene sine gjennom tekst og bilde. Den skal jeg kjøpe til min datter.

Foreløpig har vi også kjøpe "I magen bor en baby", men som pedagog syns jeg den er mer humoristisk enn pedagogisk med bilder av baby med solbriller og lignende. Men Ada på 3 år liker den, og den gir et morsomt bilde av lillesøster i magen.
Signerer denne jeg! Emma og lillebror boken har vært en hit og blitt lest utallig mange ganger for storesøster som var 4 da lillebror kom.
Vi kjøpte ei til bok som heter " mamma har baby i magen". Denne har også vært midt i blinken, og hun sammenliknet seg veldig med bokas hovedperson på (3år) som også skulle bli storesøster.
Alt i alt, to bøker vi har fått god utbytte av :)

Signerer denne jeg! Emma og lillebror boken har vært en hit og blitt lest utallig mange ganger for storesøster som var 4 da lillebror kom.
Vi kjøpte ei til bok som heter " mamma har baby i magen". Denne har også vært midt i blinken, og hun sammenliknet seg veldig med bokas hovedperson på (3år) som også skulle bli storesøster.
Alt i alt, to bøker vi har fått god utbytte av :)

Takk for enda et tips :-) Den sistenevnte skal jeg kjøpe til min 3-åring!

Back
Topp