Bøker og info om spedbarn

Bassen

Flørter med forumet
Er det noen av dere litt mer erfarne her (evt uerfarne som har gjort mer undersøkelser enn meg) som kan anbefale noen gode bøker eller liknende om nyfødte?

Jeg har begynt å stresse litt over hvor lite jeg vet om babyer, og kunne tenke meg å lese meg litt opp. Får høre ting tilfeldig her og der - du skal ikke spise honning når du ammer og babyen skal ikke bade før navlestrengen har falt av - og skjønner ikke hvordan i all verdens jeg skulle kunne vite sånt. Vet at mamma leste en murstein av en bok før hun fikk meg, men tenker det kan ha skjedd en del de siste 30 årene.

Har vurdert å bestille "ABC for spedbarnsforeldre" av Nina Misvær og "Miraklenes tid" av Hedvig Montgomery, men disse er fort de første og beste jeg fant ved googlesøk, så jeg er veldig åpen for andre gode innspill.
 
Er det noen av dere litt mer erfarne her (evt uerfarne som har gjort mer undersøkelser enn meg) som kan anbefale noen gode bøker eller liknende om nyfødte?

Jeg har begynt å stresse litt over hvor lite jeg vet om babyer, og kunne tenke meg å lese meg litt opp. Får høre ting tilfeldig her og der - du skal ikke spise honning når du ammer og babyen skal ikke bade før navlestrengen har falt av - og skjønner ikke hvordan i all verdens jeg skulle kunne vite sånt. Vet at mamma leste en murstein av en bok før hun fikk meg, men tenker det kan ha skjedd en del de siste 30 årene.

Har vurdert å bestille "ABC for spedbarnsforeldre" av Nina Misvær og "Miraklenes tid" av Hedvig Montgomery, men disse er fort de første og beste jeg fant ved googlesøk, så jeg er veldig åpen for andre gode innspill.
Har aldri lest nokre bøker utenom dei eIn fekk på helsestasjonen før i tida, meir slags journaler med info, var veldig kjekke :) men vil berre sei at du kan heilt fint spise honning når du ammer, det er babyen som ikkje skal ha honning før den er 1år, og det står klart og tydelig på alle honningkrukker. Og du kan fint bade baby før navlestrengen har falt av, men den bør ikkje bli heilt gjennombløt for då lukter den kjappere, men det gjer jo heller ingenting liksom. Med barnebeken og gulp får dei fleste behov for å bade babyen sin før den er eit par uker ❤️

Det viktigste som mamma er å lære sitt barn og sin vei. Sjølvsagt er det veldig godt med info, spesielt konkret info, men slike råd du har fått her som ikkje er veiledende, men personlige kan fort fange ein enn å styrke ein. Det viktigste du kan lese deg opp på er amming og ammeteknikk. Du får ganske tett oppfølging av helsestasjon etter fødsel, og der får du gode svar på alt som måtte dukke opp og, det var gull når eg var førstegangs :happy:
 
Jeg har begynt å lese "Mamma for første gang" av Gro Nylander.

Synes den virker fin og informativ på hva man kan forvente seg om den første tiden. Den har også mye informasjon om amming :)Nå har jeg ikke engang bladd i noen andre bøker, så har ingenting å sammenlikne med, men jeg synes ihvertfall denne virker veldig bra :)
 
Jeg vil også varmt anbefale Gro Nylander sin bok, veldig informativ og balansert synes jeg :)
 
Hva med å snakke med jordmor om dette? Kommunen din har kanskje kurs om amming f.eks.? Jeg synes iallfall det var nyttig. Enig i at det viktigste er å ha satt seg litt inn i det på forhånd. Det kan også være fint å se litt på nettsidene til ammehjelpen.

Sykehuset har nok en video om bading og stell, hvis ikke skal de vise dere på barsel. Stine Sofie stiftelsen har en del videoer om trøst, raping osv. Heter foreldrepakka og ligger på YouTube.

På helsenorge finner du en oversikt over hva man snakker om på hver av kontrollene med baby. Jeg synes det har vært nyttig å skumme gjennom det før kontrollene, så vet jeg litt mer hva jeg lurer på.
 
Først av alt så håper jeg at du ikke bruker for mye energi på å bekymre deg over råd du får eller ting du tenker du burde kunnet. Du vil få en del opplæring etter fødsel, og ellers kan du trøste deg med at det er enormt mange før deg som knapt har tatt i et barn før de plutselig står der med alt ansvaret. Det er overveldende, men det går som regel veldig bra. Dette klarer du!

Jeg har "utrolige spedbarn" eller noe i den duren. Den er fra samme dama so står bak "De Utrolig Årene", som er ganske anerkjent.
Har ikke hatt tid til å lese den skikkelig, men innbiller meg at den sikkert inneholder noe nyttig informasjon.

Men helt kort:

Stol på deg selv. Lytt til råd, fordøy dem, og gjør som DU tror er riktig for DITT barn. Å få råd betyr ikke at man skal følge dem.
 
Back
Topp