Bæsjet på potta i dag!!

Jorlin

Glad i forumet
VIP
De sprøeste ting gleder en mor eller hva? hehe.. Ettåringen, eller nå skal jeg faktisk holde meg til det hun faktisk er for en gangs skyld, jenta som blir ett neste uke har bæsjet på potta! Vi har begynt så smått med pottetrening og hun har tisset på potta morgen og kveld i en kort periode, men at hun skulle forstå det så fort hadde aldri falt meg inn! Sier ikke at jeg tror hun fra nå av vil velge dette alternativet, men vi er på vei :D

Er det flere som har kommet i gang med treningen? Og evt har forslag til oppfølging og kommunikasjon i prosessen videre?
 
Wow, så flink! Det hadde nok aldri gått her, da hadde vi vært nødt til å ha seler på potta :p Hvordan har dere lært henne det?
 
Lekt med potta bare. Har ei dukke med potte også, så er stas om begge tisser i potta og får trekke det ned i toalettet :) Fortsatt aktiv bleiebruker altså, men vi håper jo at da sommeren kommer så er bleia vekk :D
 
Så flink hun er da :)

Synes det er litt tidlig jeg da, begynner nok når hun er ca. 1, 5 år og da med doring på do. Dropper potte :)
 
De sprøeste ting gleder en mor eller hva? hehe.. Ettåringen, eller nå skal jeg faktisk holde meg til det hun faktisk er for en gangs skyld, jenta som blir ett neste uke har bæsjet på potta! Vi har begynt så smått med pottetrening og hun har tisset på potta morgen og kveld i en kort periode, men at hun skulle forstå det så fort hadde aldri falt meg inn! Sier ikke at jeg tror hun fra nå av vil velge dette alternativet, men vi er på vei :D

Er det flere som har kommet i gang med treningen? Og evt har forslag til oppfølging og kommunikasjon i prosessen videre?

Wow! Det var tidlig. Kan tenke meg at det er greit om en kan bruke doen når dere får en bleiebruker til. Jeg skal være hjemme til august, så jeg håper også å kutte bleiene til sommeren, men det kommer jo an på om hun blir klar for det. Er ikke sikker på om jeg vil gå rett på do med doring eller om vi skal innom potte.
 
Tror egentlig det hadde vært enklere om hun ikke begynte med potte før sommeren da det tar opp mye tid frem og tilbake på potta hele dagen. Håper hun ønsker bruke bleia hvertfall til sommeren, men regner ikke med noe annet heller da :) Fortsatt ei lita frøken tross alt. Ble bare litt stolt da hun viste interesse. Jeg har jenta hjemme siden vi fortsatti venter på bhgplass, så for nok å henge fingra i da det blir to :/
 
Tror egentlig det hadde vært enklere om hun ikke begynte med potte før sommeren da det tar opp mye tid frem og tilbake på potta hele dagen. Håper hun ønsker bruke bleia hvertfall til sommeren, men regner ikke med noe annet heller da :) Fortsatt ei lita frøken tross alt. Ble bare litt stolt da hun viste interesse. Jeg har jenta hjemme siden vi fortsatti venter på bhgplass, så for nok å henge fingra i da det blir to :/


I dag fikk jeg oppleve den sære gleden også! Skjønte det var noe på gang, så jeg fikk henne til å sette seg på potta og da bæsja hun gitt. Hun ble nok overrasket over hvor glad jeg ble og det er ikke sikkert det gjentas med det første, men jeg synes det var moro. Kjøpte et sånt sett på Biltema til 99kr som kan brukes som skammel, potte eller bare doring. Ser ut til å være god å sitte på og det er figurer på "ringen" så den er litt morsom å se på og leke med.
 
wow, så flinke de er! Tror ikke vi e der med det første nei... Har ikke tenkt på potte og dotrening en gang. trodde de brukte bleier til 2 år +. kanskje vi skule gått til innkjøp ;)
 
I dag fikk jeg oppleve den sære gleden også! Skjønte det var noe på gang, så jeg fikk henne til å sette seg på potta og da bæsja hun gitt. Hun ble nok overrasket over hvor glad jeg ble og det er ikke sikkert det gjentas med det første, men jeg synes det var moro. Kjøpte et sånt sett på Biltema til 99kr som kan brukes som skammel, potte eller bare doring. Ser ut til å være god å sitte på og det er figurer på "ringen" så den er litt morsom å se på og leke med.
Vi leser mye bøker og synger sanger mens hun sitter på potta. Ikke forstår jeg at de ønsker selskap i slik stund, men for all del :) Nå har hun ikke hatt bæsj i bleia siden søndag morgen, og da sov hun kjempelenge (8) så vi rakk nok bare ikke potta. Blir stolt da de får til slikt da, det må vi jo :D Bare lurer fælt på hva jeg skal gjøre videre, er jo så lite språk at hun får ikke formidlet at hun må på do :/ Har du noen tanker så del gjerne :) Nå går vi på potta morgen og kveld + etter hvert måltid (og om hun ikke har hatt noe i bleia før middag).
 
Så bra! Det er absolutt ikke for tidlig å begynne med pottetrening.

Vi har drevet med pottetrening (pottetilvenning er kanskje et bedre ord?) siden hun var fem måneder. Jeg hørte om noe som het "Elimination communication" som egentlig gikk ut på at selv de minste babyene gir signaler når de må på do, det er bare opp til foreldrene og lære disse signalene å kjenne. Både meg og mannen kunne stort sett alltid forutse bleieskift av #2 siden hun var 2-3 måneder, så jeg tenkte at vi kunne jo prøve dette konseptet med veeeldig tidlig pottetrening. (Står litt om det her)

Når småen var fire måneder kjøpte vi en potte. Den stod på baderomsgulvet sånn at hun ble vant til den og fikk lekt med den. Siden hun var 7 måneder har hun mer eller mindre kun gjort #2 på potta (et og annet uhell har det vært). I de siste tre-fire månedene har hun sagt "bæsj" når hun må på do. Noen ganger betyr det bæsj, andre ganger må hun bare tisse. Men hun er ikke så flink til å si ifra om sistnevnte, så vi må bruke bleie.

Det som vi har gjort om det kan være til hjelp:

I forbindelse med alle bleieskift eller når vi ser at hun begynner å trykke, har vi satt henne på potta, helt uten forventning. Har hun signalisert at hun vil av, tar vi henne av. (Nå er hun stor nok til at hun går av selv). Blir det tvang og gå på potta vil hun ikke. For eksempel var det en periode hun hadde mye luft i magen, og da satte vi henne på potta for ofte (siden vi trodde det var noe mer på gang). Da begynte hun å forbinde potta med stress og det å bli fjernet fra lek, så da sluttet hun å si ifra til oss at hun måtte på do i en liten periode.

Vi sitter alltid på gulvet sammen med henne. Som regel putter vi noen tennisballer inn i et rør flere ganger mens vi sitter og venter på at noe skjer eller at hun vil av. De gangene hun har gjort noe i potta, har vi applaudert og sagt at "nå har du vært flink og bæsjet på potta". I tillegg får hun lov til å trykke på knappen for å spyle ned i toalettet etterpå (ellers aldri). Det er også veldig kjekt. De få gangene hun har bæsjet i bleia har vi ikke gjort noen big deal av det.

Det morsomme er at dersom hun er på badet mens en av oss er på toalettet, applauderer hun for å vise hvor flink vi har vært hehe

Planen er i hvert fall å prøve å slutte med bleier til sommeren før barnehagen starter dersom hun blir flink til å si ifra. Steg en vil være å gå over til tøybleier og se om hun blir bedre til å gi oss beskjed, for jeg håper at hun ikke liker å være våt. ("Problemet" med papirbleier er at de ikke kjenner at de blir våt). Går det ikke da, setter vi det på vent og prøver igjen to måneder senere, helt til hun er bleiefri. (Vi stresser ikke noe med det forresten, men hun gir jo oss allerede beskjed når hun både må bæsje og noen ganger tisse, så skader jo ikke å prøve)
 
Back
Topp