Bæsjer/tisser ut seg

Detteharjegaldrigjorfør

Andre møte med forumet
Hei.

Nå trenger jeg sårt litt råd og veiledning..
Jeg er stemor (selv om ste-tittelen her er lite relevant:) ) til en gutt i tidlig skolealder. Han har utfordringer med at han tidvis har uhell med urin og/eller avføring. Han er under utredning og ulike tiltak er igangsatt, desverre med svært dårlig effekt, men det er heller ikke hovedbekymringen.

Det er at i den siste tiden har han visstnok hatt MANGE uhell som vi ikke visste om. Han har fått i oppgave å holde litt orden på eget rom, noe han har klart i den grad man kan forvente av et barn på hans alder. I dag skulle jeg rydde litt sammen med han, og fant opp mot 20 (!!) Truser med urin eller avføring i som han har gjemt i skuffer, bak kommode ol.

Hvordan i alle dager skal man reagere på dette? Vi er nøye med å ikke bli sinte på han for uhell, men lyving og luring har aldri vært ok, og dette er jo uhygenisk på et nytt nivå..

Det var en lenger samtale mellom han og hans foreldre. Og i kveld fant jeg søren meg ei truse med avføring gjemt under stellebordet til baby... den må ha kommet dit ila. Dagen.. jeg kjenner at dette er veldig vanskelig.. noen som har tips?
 
Hei.

Nå trenger jeg sårt litt råd og veiledning..
Jeg er stemor (selv om ste-tittelen her er lite relevant:) ) til en gutt i tidlig skolealder. Han har utfordringer med at han tidvis har uhell med urin og/eller avføring. Han er under utredning og ulike tiltak er igangsatt, desverre med svært dårlig effekt, men det er heller ikke hovedbekymringen.

Det er at i den siste tiden har han visstnok hatt MANGE uhell som vi ikke visste om. Han har fått i oppgave å holde litt orden på eget rom, noe han har klart i den grad man kan forvente av et barn på hans alder. I dag skulle jeg rydde litt sammen med han, og fant opp mot 20 (!!) Truser med urin eller avføring i som han har gjemt i skuffer, bak kommode ol.

Hvordan i alle dager skal man reagere på dette? Vi er nøye med å ikke bli sinte på han for uhell, men lyving og luring har aldri vært ok, og dette er jo uhygenisk på et nytt nivå..

Det var en lenger samtale mellom han og hans foreldre. Og i kveld fant jeg søren meg ei truse med avføring gjemt under stellebordet til baby... den må ha kommet dit ila. Dagen.. jeg kjenner at dette er veldig vanskelig.. noen som har tips?
Har ikke erfaring med dette området, men tenker at her virker som mange årsaker til at han ikke får gått på di, det er godt å høre at han er under utredning.

Jeg hadde ikke adressert selve lyvingen som et tema eller reagert negativt på det. Grunnen til at han gjemmer er åpenbart at han skjemmes, og det er der hovedfokuset bør ligge. Ikke reaksjon på at han skjuler det. Er han selv involvert i det som skjer med han når det gjelder utredning osv? Han bør også vite at dere skal jobbe sammen om dette, og betrygges med at det er helt ok med skitne truser. At dere vil han skal komme til dere, så skal dere hjelpe han og at dete skjønner at han synes dette føles dumt og ubehagelig.

Tror det er viktig at han føler minst mulig skam akkuratnå, det er både nøkkelen til at han ikke skal gjemme unna og kanskje løse problemet også.
 
I stedet for å snakke om at det er dumt å lyve osv vikle jeg nesten testet et belønningssystem for å legge de møkkete trusene i en pose på badet, jeg :)
Årsaken til problemet er sikkert litt komplisert, men en 5åring er liten fortsatt og har kanskje ikke svaret på hvorfor. Men ha positivt fokus på å vise frem og rydde møkkete truser :) så får du se om det fører til flere møkkete truser, da er der såklart uheldig, men jeg tror ikke det er det første som vil skje
 
Har ikke erfaring med dette området, men tenker at her virker som mange årsaker til at han ikke får gått på di, det er godt å høre at han er under utredning.

Jeg hadde ikke adressert selve lyvingen som et tema eller reagert negativt på det. Grunnen til at han gjemmer er åpenbart at han skjemmes, og det er der hovedfokuset bør ligge. Ikke reaksjon på at han skjuler det. Er han selv involvert i det som skjer med han når det gjelder utredning osv? Han bør også vite at dere skal jobbe sammen om dette, og betrygges med at det er helt ok med skitne truser. At dere vil han skal komme til dere, så skal dere hjelpe han og at dete skjønner at han synes dette føles dumt og ubehagelig.

Tror det er viktig at han føler minst mulig skam akkuratnå, det er både nøkkelen til at han ikke skal gjemme unna og kanskje løse problemet også.


Ja det er litt komplisert som du sier, og heldigvis følges han opp. Jeg tror også at det handler om skam.. samtidig som han er veldig åpen om det. Ofte kommer han selv og sier i fra ved uhell.. så jeg ble ganske paff av funnet. Jeg så den liksom ikke komme.

Noen som har gode teknikker på å håndtere egne tanker og følelser når slikt står på? (Han har en viss kontroll, og innrømmer stadig at han ikke orket å gå på do, noe som kan være frustrerende å stå i). Uavhengig av årsaken til at han gjør det han gjør, så gir det mye hodebry for oss voksne (hvor på bør man være, frykt for mobbing, frustrasjon over det hygieniske..) rent praktisk er ting på en måte på plass, selv om det ikke funker optimalt. Men psykisk for forsørgere er det lite hjelp å få fra det offentlige.
 
Ja det er litt komplisert som du sier, og heldigvis følges han opp. Jeg tror også at det handler om skam.. samtidig som han er veldig åpen om det. Ofte kommer han selv og sier i fra ved uhell.. så jeg ble ganske paff av funnet. Jeg så den liksom ikke komme.

Noen som har gode teknikker på å håndtere egne tanker og følelser når slikt står på? (Han har en viss kontroll, og innrømmer stadig at han ikke orket å gå på do, noe som kan være frustrerende å stå i). Uavhengig av årsaken til at han gjør det han gjør, så gir det mye hodebry for oss voksne (hvor på bør man være, frykt for mobbing, frustrasjon over det hygieniske..) rent praktisk er ting på en måte på plass, selv om det ikke funker optimalt. Men psykisk for forsørgere er det lite hjelp å få fra det offentlige.
Hmm.. at han sier at han ikke orker å gå på do tror jeg nok er en liten hvit løgn. Han tar seg jo bryet med å gjemme trusene, så han skjønner jo at det ikke er helt innafor. Men kanskje han blir så oppslukt i leken at han glemmer seg? Veldig vanskelig å si ja. Husker da jeg jobbet i barnehage at vi hadde dette problemet ofte da barna skulle bli storesøsken. En form for regresjon da de plutselig måtte dele på oppmerksomheten antar jeg. Ikke at det er tilfellet her, men det viser jo bare at det kan være uendelig mange ting. Å fortsette å oppfordre til å si fra, og ikke vise tegn til ubehag tror jeg er det rette. Barn er smarte og oppfatter lett om dere for eksempel veksler blikk eller lignende. Kroppsspråket deres er altså minst like viktig som det dere sier. Men det har dere nok tenkt på allerede. Så jeg tenker at dere bare må fortsette med det dere gjør og så vil det gå seg til etter hvert. Selv om jeg skjønner kjempegodt at det er vanskelig å stå i!
 
Kan det være skrekk fort gå på do? Alså redd for hard avføring? Og at han dermed utsetter og utsetter dobesøkene til det blir uhell istedet?

Min eldste hadde det, og brukte Movicol junior i fast fra 3-6 år. Det var en langsom prosess for han å komme inn i en rytme med å gå på do med en gang han måtte og ikke utsette i flere timer/dager fordi han var redd

Jeg synes belønningssystem for å legge de skitne trusene i en skittentøykurv på badet er et godt forslag
 
Hei.

Nå trenger jeg sårt litt råd og veiledning..
Jeg er stemor (selv om ste-tittelen her er lite relevant:) ) til en gutt i tidlig skolealder. Han har utfordringer med at han tidvis har uhell med urin og/eller avføring. Han er under utredning og ulike tiltak er igangsatt, desverre med svært dårlig effekt, men det er heller ikke hovedbekymringen.

Det er at i den siste tiden har han visstnok hatt MANGE uhell som vi ikke visste om. Han har fått i oppgave å holde litt orden på eget rom, noe han har klart i den grad man kan forvente av et barn på hans alder. I dag skulle jeg rydde litt sammen med han, og fant opp mot 20 (!!) Truser med urin eller avføring i som han har gjemt i skuffer, bak kommode ol.

Hvordan i alle dager skal man reagere på dette? Vi er nøye med å ikke bli sinte på han for uhell, men lyving og luring har aldri vært ok, og dette er jo uhygenisk på et nytt nivå..

Det var en lenger samtale mellom han og hans foreldre. Og i kveld fant jeg søren meg ei truse med avføring gjemt under stellebordet til baby... den må ha kommet dit ila. Dagen.. jeg kjenner at dette er veldig vanskelig.. noen som har tips?

høres rundelig ut vis eg var deg so vile eg brukt bleier på han for kan vere noke han red for tenker eg men kan skylde mykje anna og har undersøkt om ikkje er noke sykdom eller noke lignende ?
 
Vanskelig å si hva som løser problemet med uhellene, men ville i alle fall unngått kjefting eller negativt fokus, eller påføre mer skam over at han har gjemt bort truser osv. Ville prøvd å håndtere det med å feks si rolig og omsorgsfullt at nå har du funnet en truse med urin/avføring, og at det er fint om han legger de i egen skittentøyskurv eller lignende hvis han ikke vil si når han har vært uheldig. Belønning kan ofte ha rask effekt. Tror det viktigste er å unngå et negativt fokus som forsterker atferden hans med å ville skjule det. Lykke til, håper dere finner ut av hva som funker :)
 
Her tenker jeg om det er ting så plager han som gjør at han tisser og basjer på seg. Har dere snakket med skolen om det evt er noe som skjer der? Tenker evt oppsøke lege. Og evt så ville jeg begynt med fast tider at gå på do og se om det hjelper. Husk en eller annen belønning det motiverer barn mer. Det er klart og tydlig at gutten trenger hjelp med dette her.
 
Back
Topp