Bæsjer for å forlenge kvelden...? *oppgitt*

Engodnrto

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Hei!

Vi har en glad, fornøyd og trygg 2-åring som har en skikkelig dårlig uvane (for oss).

Hun "venter" med å bæsje til etter hun har lagt seg... altså, jeg kan ikke få presisert hvor "utspekulert" det er. (Ja, en overdrivelse å si at en 2-åring er utspekulert, men til tider føles det sånn.. hehe)

Vi lar henne få sitte leeeenge på do i forbindelse med kveldstellet, mens vi leser bok og har det hyggelig. Ofte (men ikke alltid) så kommer det relativt mye ut, nok til at vi tenker hun har fått tømt seg.

MEN... likevel så roper hun etter vi har sagt natta og gått ut. "Jeg har bæsja igjen!" - og vi tar henne da selvfølgelig opp og skifter.. så går det kanskje 10 minutter: "Jeg har bæsja igjen!!"

Dette skjer omtrent hver kveld! Vi bruker opptil en time ekstra på legging pga denne "rutinen", og vi har jo tenkt tanken at hun "sparer seg" hele dagen for å kunne bæsje mange ganger på kvelden, for å få enda mer tid oppe/mer tid med oss.

Vi tilbringer masse tid med henne, koser masse osv. så føler ikke noe dårlig samvittighet for at hun prøver å kompensere for liten tid/kos i hverdagen, for det får hun masse av!

Noen som har liknende erfaringer og/eller tips til hva vi kan gjøre for å endre dette mønsteret? Dette har holdt på en gooood stund - omtrent et år!

Jeg vil bare få sagt at det der. Det gjør fader med min unge også.. Han er vel og merke fortsatt bleiegutt. Men jeg er rimelig sikker på at han bæsjer etter at jeg har lagt han, fordi han da kan komme løpende inn på stua og si at han har bæsjet.... Det er forøvrig den eneste gangen i løpet av en dag han frivillig kommer løpende for å få bytte bleie.

Har jeg nevnt at jeg blir en smule sprø....? :P

Det høres kjedelig ut, men det er vel kanskje det eneste kidsa føler de kan kontrollere ila dagen? Evt kanskje de er litt harde i magen? Forsøkt å gi kiwi eller svisker?

Forsøk med svisker, ja, eller havregrynsgrøt. Ta dette gjerne litt tidligere på dagen, så det får virke og barnet får tømt seg tidligere også. Og så kanskje bytte bleie og legge barnet igjen uten noe ekstra kosing osv. At det da bare er bleieskift, om du skjønner, og ikke ekstra leggestund med det som medfølger.

Forsøk med svisker, ja, eller havregrynsgrøt. Ta dette gjerne litt tidligere på dagen, så det får virke og barnet får tømt seg tidligere også. Og så kanskje bytte bleie og legge barnet igjen uten noe ekstra kosing osv. At det da bare er bleieskift, om du skjønner, og ikke ekstra leggestund med det som medfølger.
Slik har vi gjort det :) frøkna sluttet med bleie på dag i påska, men har fortsatt nattbleie. Hun strever med magen, og kniper som regel igjen til bleia har kommet på og vi har funnet senga. Da tar jeg henne på do (hvis det bare er litt i bleia) og går inn for ny bleie før jeg følger henne i seng igjen :)

Vi har ikke akkurat denne versjonen, men har en 2åring med mange gode påfunn for å forlenge kvelden litt ;)
Jeg synes jo forslag som svisker etc tidlig på dagen kan være verdt et forsøk?

Tarmene våre jobber jo mer når vi slapper av, og i situasjoner hvor vi er stresset/det er mye som skjer så kan vi jo gjerne bli forstoppet. Så jeg tenker jo at det muligens ikke er så mye «med vilje»? Men at det er på kvelden kroppen hennes har lagt rutinen.. Vi kan stort sett stille klokken etter vår toåring sin bæsj :bookworm:
Men kanskje svisker eller lignende kan bidra til at rutinen endres, skjønner godt at det er frustrerende at leggingen drar ut i tid :)

Tenker og at det ikke er sikkert det er med vilje, men at det gjerne kommer på kvelden fordi hun slapper av og kjenner ordentlig etter, også blir det mer bæsj. Og særlig når det har holdt på helt år, da er det neppe med vilje, en ettåring styrer ihvertfall ikke sånn :) Enkelte er jo veldig rutinemennesker på dobesøk og man kan jo stille klokka etter de, så er jo godt mulig hun er en slik en, så da er det jo kanskje bedre å enten leve med det til det endrer seg av seg selv, eller prøve å endre spise- og dorutinene gradvis :)

Hehe dette er min 7mnd gammel baby begynt med:eek: basjer i bleia i senga etter en halv time jeg har lagt han.

Vår er straks to og bæsjer også etter vi har sagt god natt og gått ut 3-4 kvelder i uka:hungover: godt å se vi er flere i samme situasjon!

Dette blir mest spekulasjoner, men kan det være at rommet og bleia kjennes trygt, de er alene/har privatliv og at de derfor velger å bæsje da? Vår er bleiebarn enda, men hun bæsjer sjeldent i bhg og går for seg selv og gjemmer seg bort når hun bæsjer utenom legging. Vi gir rosiner og kiwi som frukt i bhg, da "virker" det gjerne til vi kommer hjem og hun bæsjer som regel ila den første timen hjemme. Likevel har vi fortsatt ofte kveldsbæsj, men hun er for liten til at vi kan snakke med henne om det og prøve å snu trenden.

Enig med deg
Tenker og at det ikke er sikkert det er med vilje, men at det gjerne kommer på kvelden fordi hun slapper av og kjenner ordentlig etter, også blir det mer bæsj. Og særlig når det har holdt på helt år, da er det neppe med vilje, en ettåring styrer ihvertfall ikke sånn :) Enkelte er jo veldig rutinemennesker på dobesøk og man kan jo stille klokka etter de, så er jo godt mulig hun er en slik en, så da er det jo kanskje bedre å enten leve med det til det endrer seg av seg selv, eller prøve å endre spise- og dorutinene gradvis :)

Kanskje du skal sitte hos ungen til hun har sovnet? Kan også ha alt du trenger til skift inne på soverommet, slik at du slipper å ta henne med ut av rommet etter leggetid.

Min på nå 5 år har hvert sånn siden han slutta med bleie når han var 2,5 år :p hvertfall 95% av dagene kommer han ned igjen etter bok, sang og nattakos og må bæsje :p han må alltid og ofte mye. Han har ikke problemer med mage eller noe. Men er nok som det nevnes over at de slapper mer av da og kjenner etter. Mulig mer ro også. Min er hvertfall ofte veldig travel ila dagen. Mye han skal gjøre :p (ikke planlagt aktivitet, men han som skal skal skal hele tiden :p)

Hahaha, unnskyld at jeg ler men JA de kan være så utspekulerte! Jeg har en på snart 5 år som kommer opp nesten hver kveld og må bæsje. Og han bruker så uendelig lang tid! Har holdt på sånn litt av og på siden han var 3 år. De kveldene vi husker det så ber vi han om å gå på do før kveldsmaten og sier han må prøve å bæsje, og da bæsjer han. Men da finner han på andre ting for å drøye tida og komme opp igjen, enten det er at han vil ha drikke (og vannet er aldri kaldt nok før femte forsøk), han vil ha mere mat (som han da bare pirker i), eller at han plutselig vil ha masse mammakos (han er ikke glad i kos, men vet at jeg ikke klarer å si nei dersom han vil ha kos). Blir nok bedre med årene :)

Back
Topp