Bæsj og Ulltøy

Milje

Elsker forumet
Måtte bare kaste ett sett med Janus ullundertøy til snuppa for ett par dager siden... nå ligger det tre sett til på badet.....med bæsj[:'(]

Hatt skikkelig diarè-bleier(grønn) her noen dager (vært hos legen;magevirus) men ser heldigvis ut som snuppa endelig er på bedringens vei nå[:)][:)][:)]

Kjipt og kaste ulltøy som nesten er nytt[&o] Prøvde og vaske ett sett i går, men fargen satt jo igjen[8|]

TIPS NOEN?

Eg brukte sånn vanish-spray og lot det ligge over natta. Flekken gjekk nesten heilt vekk.

ORIGINAL: SelinesMam

Vi har ullsåpe /flekkfjerner til ull fra nøstebarn. Har tatt bæsjflekkene her vertfall[:)]

Ååå funker den altså? Må bestille der da.... [:D]

Takker for tips[:)]

Men hvis noen andre vet noe som funker hadde vært greit med flere tips (kan nesten ikke vente så lenge med og vaske de...) Prøvd milo/biotex/zalo/vanish rett på... men sitter like hardt da det kun kan vaskes på ullprogram i maskinen....

ORIGINAL: @dnim

Eg brukte sånn vanish-spray og lot det ligge over natta. Flekken gjekk nesten heilt vekk.

Den skal vel ikke brukes på ull og silke eller? 

ORIGINAL: Mrs.H

ORIGINAL: SelinesMam

Vi har ullsåpe /flekkfjerner til ull fra nøstebarn. Har tatt bæsjflekkene her vertfall[:)]

Ååå funker den altså? Må bestille der da.... [:D]

Takker for tips[:)]

Men hvis noen andre vet noe som funker hadde vært greit med flere tips (kan nesten ikke vente så lenge med og vaske de...) Prøvd milo/biotex/zalo/vanish rett på... men sitter like hardt da det kun kan vaskes på ullprogram i maskinen....

Janus ull kan vaskes opp til enten 40 eller 60 grader det... Vi vasker alt Janus tøyet på vanlig program, for det står på pakken at man kan det. Tromler det gjør vi og... Og har gjort det i et år, minst...

Jeg har bestemt meg for at neste gang kjører jeg det på 60grader i maskinen. Hvis det ikke tåler det, så er er det greit. for flekken ødelegger jo tøyet uansett...

Er noe shit det der [&:] Sander hadde skikkelig diare å det rant jo gjennom det meste. vasket det på ullprogrammet, men det er jo bare kaldt vann og det vasker jo ikke bort flekker.. så jg måtte håndvaske det. men likevel små flekker. så håper du får noen gode svar - trenger selv.
sorry detaljer [8D]

Sitronsåpe fra troll er genial på flekker! Troll ullundertøy kan også vaskes som vanlig i vaskemaskinen.[:)]

Farg det.

Med en gang det har kommet bæsj på må du skylle i kaldt vann, og gjerne vaske med gallesåpe/Salo - ikke la det ligge, det gjør bare vondt verre.
Dersom flekken er skikkelig stygg kan du så kjøpe stoff-farge og farge det i en mørkere farge, slik at flekkene ikke vises (og fremtidige flekker ikke blir det heller [;)]).
Har en boks SVART farge liggende, men ikke rukket å bruke enda - er jo bare ull UNDERTØY som har fått flekker så langt, og det har jeg rett og slett brukt under annet tøy.
Mørkeblått, -grønt, -lilla, -rødt eller -brunt er ellers gode valg. [:)]

Du får kjøpt farge som mange er fornøyd med blant annet på Clas Ohlson, tror den heter Herdins - velg "naturfiber"-typen.

Men trenger du å hive det fordi om det er litt flekkete da? Ulltøy er jo dyrt, jeg bare bruker det under annet tøy jeg om det er litt flekker på det, dessuten er det vel bodyer du snakker om, og da vises jo ikke flekkene uansett [8|]

[:)][:)][:)][:)]

Tusen takk for mange supre tips damer[;)]

Har fra før testet med og vaske i maskinen på 60 grader og "vanlig" program i stedet for ullprogram og milo...... Tøyet var bare filler når jeg tok det ut[&o] Så skal ikke gjøre det igjen iallefall[:-]

Men mange gode råd og prøve her iallefall[:)][:)][:)] (er redd fargen vil sitte igjen uansett, så var jammen ikke dumt og farge det heller[;)])

ORIGINAL: Molsy

Men trenger du å hive det fordi om det er litt flekkete da? Ulltøy er jo dyrt, jeg bare bruker det under annet tøy jeg om det er litt flekker på det, dessuten er det vel bodyer du snakker om, og da vises jo ikke flekkene uansett [8|]

Neida, vet det er for ille...Og det er DYRT ja....

Men greier liksom ikke og ta på henne tøy som det er flekker på[8|] Men går sikkert hvis jeg vet vi bare skal være hjemme da.....

ORIGINAL: Lasog

ORIGINAL: @dnim

Den skal vel ikke brukes på ull og silke eller? 
Sikkert ikkje, men eg ville prøve før eg kasta klærne og det gikk heilt fint.

Jeg legger tøyet i MELK over natten og på morgenen bruker jeg vanish og vasker det i vaskemaskinen. Det tar det[;)]

Jeg har farget alt ullet til snuppa jeg.
Så synes ikke flekkene, å det ser ut som hun har fått nytt ulltøy (lilla)
Kjøpt farge på renseriet.

har noe flekker på noe av ulla til snuppa, men kaster det ikke fordi hehe.
hu har altid noe utenpå så da gjør det ikke noe.
er jo ikke skittent:)

spray flekken med enten biotex flekkfjerner eller vanish. også legg i bløt og gni flekken(e)..  jeg har fått bort maneg sånne flekker ved og gjøre dette:)  vet ikek hvordan det er med ulltøy da, men det har hvertfall fungert her. Gjorde det senest i går, da lillemann hadde gjort seg  ut skikkli og det var utover hele strømpebuksa:S det var en hvit strømpebukse..

lykke til:)

eg har en ull body til gutten min som han fikk bæsje flekker på,det det gikk ikke vekk i vask,men fargen ble litt svakere vær gang eg vasket den... det er no 2 år siden og nå bruker jenten min den og bæsje flekken er nesten helt borte,må nesten ha briller for å se den[:D]

farg det med tekstilfarge for ull....[:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp