Hei. Jeg har bært mine barn mye i ergonomisk (og annet) bæretøy. Til den første jenta visst vi ikke om andre alternativ og lånte en babybjørn og kjøpte bæremeis. De ble gitt tilbake og solgt igjen ganske så fort når jeg oppdaget andre bæretøy som faktisk var behagelige å bære i (det var ikke de to første etter min mening) og skulle være mer ergonomisk rikig for barna å sitte i.
Det jeg bruker mest, er en mei tai jeg har sydd selv. Mannen sverger til manduca, som er ei formsydd bæresele. Har også et sjal og ei ringslynge, men det blir lite brukt. Vi bærer barna mye på turer. Både jenta på 4 og gutten på 18 mnd bæres i begge bæretøyene, Og når minstemann kommer i november, kommer han også til å få sitte i begge fra starten av.
Jeg ser jo en til fordel med disse, og det er at de kan brukes fra fødselen og opp til 4-5 år når det er nødvendig. Bæremeis bør man jo ikke bruke før barnet kan sitte selv (rundt 8 mnd), og selv da ble det vinglete og tungt. Vi hadde en bergans juior som skulle være veldig bra og med mange innstillinger, men det ble så tungt å bære, fordi ungen kommer så langt ut fra kroppen din.
Så anbefaler virkelig mei tai og forsydd bæresele. Vet at mange vil også anbefale sjal. Jeg fikk ikke helt til med knyting og knoting, men er vel egentlig bare litt øvelse som skal til. Håper jeg kunne være til hjelp med mine erfaringer.