Bæring av baby

danoka

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Med de to første har jeg hatt barnevogn som jeg har brukt en del, og kun båret de litt iblant (har elastisk sjal og en ergobaby som jeg kjøpte i 2006).
Med denne så er jeg inne på tanken om å kutte ut vognen og bare bære.
Med førstemann brukte vi ergoselen med nyfødtinnlegg i begynnelsen, men når han vokste ut av nyfødtinnlegget, ble det elastisk sjal en stund, siden han ikke var av de mykeste babyene og ikke klarte å skreve nok til å sitte rett i selen før han ble litt større.
Men nå har vel ergoselen endret seg mye på de siste 15 årene og i tillegg er det jo et hav av andre seler.
Er det noen andre som tenker å bare bære?
Hva er best å bære i?

Kommer helt an på kroppen din og hva du og baby trives med. Bare sørg for å finne en ergonomisk sele, og styr unna typiske "skritt-dinglere" som feks Babybjörn.

Jeg har elastisk sjal til den første tiden, men vurderer å skaffe meg en close caboo eller hva den heter. Ellers har jeg tula free to grow, som også er en utmerket sele gitt at den passer den som bruker. Ellers har ergobaby en del gode, Lenny lamb er vel også et anerkjent merke.

Vet du om det finnes feks et bærebibliotek i nærheten? Eller kanskje du kan melde deg inn i bæregruppe på face og spørre om noen har sele du kan få prøve? Veldig lurt å prøve før kjøp hvis man kan. Ellers anbefaler jeg å sjekke litt på nett, feks bæreglede har gode seler. Men som sagt er det helt avgjørende at den passer nettopp din kropp.

Jeg tenker å bare bære. Orker ikke se på vogn engang, ble ikke brukt sist...

Jeg bruker sjal, da. De er komfortable å bruke :P
Men finnes jo en MILLION løsninger på dette. Altså.. tula free to grow f.eks, var veldig populær rundt 2017. Regnes som ergonomisk å bruke, og seler i seg selv er jo ganske enkelt. Finnes jo også en god del ergonomiske seler.
Så har du mei Dai, som er en slags mellomting mellom sjal og sele. Onbuhimo - som er nesten en slags selegreie for større barn som vil mye opp og ned.
Også elastisk sjal, eller bæretube, som er fint fra nyfødt til noen måneder (6-8kg), og vevd sjal (som gjerne passer fra man slutter med elastisk, til man ikke ønsker bære mer.)

Viktigste, uansett hvordan man bærer, er at det blir riktig bæring - for babyens hofte og rygg. (Men også for din rygg og dine skuldre).
Mange gamle bæreseler (og fremdeles noen av dem som er den dag i dag), er ikke det. Disse bør ikke brukes over lengre tid..
Det man skal se etter er, krum i ryggen (en baby's rygg er som en C), og M stilling i hofte/bein.
Står litt om ergonomisk bæring her, med bilder til.
https://www.ullevalkiropraktor.no/baeresjal/

Nå har jeg ikke lest med spesielt opp på alle typer seler, men det å få riktig posisjon i rygg og hofte er i alle fall viktig for langvarig bæring (om du bærer i toppen 30 min per dag, har det neppe så mye å si; men jeg vet med meg selv at jeg synes det var superpraktisk å bære ungen både inne og ute, for å få mest mulig ro i huset, og armene mest mulig ledig.).

Jeg hadde tenkt til å se etter vogn til gubben, men jeg lurer på om jeg heller skal se etter en enkel sele...... :) Han kan da vel for søren bære han og.

Forøvrig, finnes bæregrupper man kan melde seg inn i, for å søke informasjon og diverse. Men anbefaler å være forsiktig i disse; for det ER altså mammagrupper.

Vi hadde en baby som utelukkede sov i bæresele de første 8 mnd av livet så vi fikk testet ut veldig mye forskjellige bæreutstyr. Vår favoritt var absolutt Angelpack som vi brukte med kryssede seler. Den var god å bære i for både meg og mannen, og hodet til baby lå veldig fint når hun sov. Veldig lett. Vi var innom bæreglede da baby var 5 uker og fikk vi prøvd ut det meste :)

Vi hadde også et elastisk sjal som var deilig å bære i, men baby foretrakk Angelpack. Vi hadde også Ergobaby omni som ble mest brukt til utoverbæring og en Lenny Lamb som har fantastiske polstrede stropper. Den brukte jeg mest på rygg. Vi hadde også en Manduca vi brukte etter vi vokste ut av Angelpack, de selene ligner egentlig endel.

Denne gangen har jeg tenkt å kjøpe nye Ergobaby Embrace siden den ser veldig myk og god ut med fine løsninger for de aller minste, i tillegg til at jeg gleder meg til å børste støv av Angelpacken igjen :)

Vi hadde en baby som utelukkede sov i bæresele de første 8 mnd av livet så vi fikk testet ut veldig mye forskjellige bæreutstyr. Vår favoritt var absolutt Angelpack som vi brukte med kryssede seler. Den var god å bære i for både meg og mannen, og hodet til baby lå veldig fint når hun sov. Veldig lett. Vi var innom bæreglede da baby var 5 uker og fikk vi prøvd ut det meste :)

Vi hadde også et elastisk sjal som var deilig å bære i, men baby foretrakk Angelpack. Vi hadde også Ergobaby omni som ble mest brukt til utoverbæring og en Lenny Lamb som har fantastiske polstrede stropper. Den brukte jeg mest på rygg. Vi hadde også en Manduca vi brukte etter vi vokste ut av Angelpack, de selene ligner egentlig endel.

Denne gangen har jeg tenkt å kjøpe nye Ergobaby Embrace siden den ser veldig myk og god ut med fine løsninger for de aller minste, i tillegg til at jeg gleder meg til å børste støv av Angelpacken igjen :)
Hvor lenge kunne du bruke angelpacken ca? Vurderer caboo close, men kanskje angelpack kunne fungert også

Hvor lenge kunne du bruke angelpacken ca? Vurderer caboo close, men kanskje angelpack kunne fungert også

Jeg bærte i Angelpack frem til over 1 års alderen iallefall :) Men jeg hadde byttet helt over til Manduca ved 15 mnd :)
Angelpack kan være litt stor i panelet ved rompa frem til baby er rundt 8 uker, så når mini var nyfødt brukte vi denne stoppen for å smale inn panelet under rompa etter råd fra bærekonsultene i Bæreglede :). https://bereglede.no/produkt/size-it/

Jeg har også veldig god tro på nye Ergobaby embrace. Jeg fikk prøve den med babyen til en venninne. Den er nok supergod for de aller minste, men jeg føler den mangler litt av nakkestøtten som jeg liker så godt med Angelpack. Egentlig tror jeg ikke de selene kan erstatte hverandre, men heller utfylle hverandre :) Angelpack har nok lengre brukstid enn Embrace, men begge er uansett babyseler :)

Jeg brukte et elastisk sjal fra Aldoria de første 3 månedene på forrige, og synes det var helt nydelig å bære i. Etter det gikk jeg over til en Ergobaby adapt som vi hadde fra førstemann. En helt grei sele, men skulle jeg kjøpt en ny i dag hadde jeg ikke kjøpt den! Anbefaler deg å melde deg inn i norsk bæregruppe på facebook, der er det mange bæreveiledere og andre med god peiling på bæretøy.

Back
Topp