Bæretøy

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Noen her som har prøvd div bæretøy tidligere og som har noen anbefalinger og tips?

Har bæreselen Ergobaby Omni 360 fra storebror, men ser ikke for meg at den er så god når babyen er nyfødt og pitteliten. Vi brukte den i hvertfall ikke før storebror var typ 2 måneder. Og jeg ser kanskje for meg at bæretøy blir mer brukt nå med nr to enn med førstemann. Har derfor sett en del på Artipoppe sine seler, som jeg ser mange anbefaler - men den er jo dyyyr og jeg vil helst ikke kjøpe noe til en så stiv pris som ikke blir brukt. Har også sett litt på ulike sjal, og blant annet de sjalene fra Najell som er ferdigknytt, litt som en "t-skjorte".

Har kjøpt denne til lillesøster, Najell Easy Soft Flow Bæresele. Blir spennende å prøve hvordan den blir med baby oppi.

Last edited:
Vi har

- elastisk til den første tiden. Brukte allerede på sykehuset, og det gjorde at han roet seg fort, vi kunne spise sammen og ellers hadde det ganske fint

- halvklips med bærestropper - var helt fantastisk med første, han satt så godt! Har denne nå til neste
https://shop.baerelykke.no/collecti...klips-med-sjalstropper?variant=41863004913862

- Integra bæresele som en enkel og kompakt sele å ha med seg. Ble anbefalt av bæreveileder og den er kjempegod

- vevd sjal. Ikke det jeg har fått best dreisen på, men jaggu så godt førstemann satt i det hvis jeg først tok det på. Sammen med halvklipsen var denne en go-to ved veldig urolige tider

- Artipoppe fordi jeg så gjerne ville teste ut. Da vekten begynte å øke greit var den kjempegod å bruke, fordi den la så mye av vekten på hoftene istedenfor skuldre og korsrygg

- ringslynge som en veldig lettvint og kompakt løsning fra ca 4 mnd. Hadde hendene mer fri foran meg så gjorde det enklere med gjøremål, gå på butikken etc. I tillegg likte han godt å både kunne se på ansiktet mitt, snu seg vekk fra alt, og kikke utover.

Vi hadde Ergobaby da vi dro til bæreveileder da minsten var et par uker gammel. Hun sa at den er veldig vanlig å bruke, men den er ikke ergonomisk megagod for hverken foreldre eller babyer, for mange. Stiv og ikke særlig formbar. Hun sa at mange opplever den som klumpete og litt uhamslig. Så hvis du kjenner på noe av det, vit at det finnes mye bedre alternativer! Det er en grunn til at bæretøysbutikkene selger det de gjør

Hvis du vil forberede deg til f.eks sykehusopphold med elastisk, anbefaler jeg å se noen videoer om knyting og sikker bæring i forkant.

Last edited:
Brukte vevd sjal mye med storesøster, etter close caboo (hybridsjal) den første tiden.
Denne gangen har jeg kjøpt elastisk sjal til nyfødt tiden, siden jeg syntes ytterlager på caboo var litt vanskelig å knyte godt (var ingen elastikk i det, mulig det var oppbrukt siden jeg kjøpte brukt).
Har også en ergobaby sele med nyfødt innlegg, men synes sjal er mye bedre da man kan tilpasse helt til bærer og baby. Og tar mindre plass ved oppbevaring.
Sela blir fortsatt brukt på storesøster, rask opp, raskt ned (og enklere for pappaen, beholder også caboo for pappas kosebæring).

Man må øve litt med sjal, men sitter raskt i fingrene :thumleft

Drømmer om en sele uten klumpete belte, og ringslynge :shy: men samboer mener vi har nok nå...

Har prøvd forskjellig, men til nyfødt har jeg vært mest fornøyd med Close Caboo! Har kjøpt nytt brukt til denne tredjemann også :) Med nr 2 kjøpte jeg elastisk sjal, men fikk det ikke ordentlig til, det var mer tungvindt og ble lite brukt. Når barnet er 4 mnd+ så har jeg brukt ergobaby adapt :)

Har hatt en vevd sjal periode også, men aldri mer. Fikk det aldri ordentlig til med knyting og stramming - selv hvor mye tid jeg brukte på det..

Last edited:

Har kjøpt denne til lillesøster, Najell Easy Soft Flow Bæresele. Blir spennende å prøve hvordan den blir med baby oppi.

Takk for svar! Den så jo veldig god ut! Du får gi meg et pip når bebis er kommet til og du har fått prøvd den :Heartred

Vi har

- elastisk til den første tiden. Brukte allerede på sykehuset, og det gjorde at han roet seg fort, vi kunne spise sammen og ellers hadde det ganske fint

- halvklips med bærestropper - var helt fantastisk med første, han satt så godt! Har denne nå til neste
https://shop.baerelykke.no/collecti...klips-med-sjalstropper?variant=41863004913862

- Integra bæresele som en enkel og kompakt sele å ha med seg. Ble anbefalt av bæreveileder og den er kjempegod

- vevd sjal. Ikke det jeg har fått best dreisen på, men jaggu så godt førstemann satt i det hvis jeg først tok det på. Sammen med halvklipsen var denne en go-to ved veldig urolige tider

- Artipoppe fordi jeg så gjerne ville teste ut. Da vekten begynte å øke greit var den kjempegod å bruke, fordi den la så mye av vekten på hoftene istedenfor skuldre og korsrygg

- ringslynge som en veldig lettvint og kompakt løsning fra ca 4 mnd. Hadde hendene mer fri foran meg så gjorde det enklere med gjøremål, gå på butikken etc. I tillegg likte han godt å både kunne se på ansiktet mitt, snu seg vekk fra alt, og kikke utover.

Vi hadde Ergobaby da vi dro til bæreveileder da minsten var et par uker gammel. Hun sa at den er veldig vanlig å bruke, men den er ikke ergonomisk megagod for hverken foreldre eller babyer, for mange. Stiv og ikke særlig formbar. Hun sa at mange opplever den som klumpete og litt uhamslig. Så hvis du kjenner på noe av det, vit at det finnes mye bedre alternativer! Det er en grunn til at bæretøysbutikkene selger det de gjør

Hvis du vil forberede deg til f.eks sykehusopphold med elastisk, anbefaler jeg å se noen videoer om knyting og sikker bæring i forkant.
Takk for utfyllende svar! Jeg vet virkelig aaalt for lite om bæring, og tilgangen til kunnskap og gode produkter er liten i en bygd her i Nord..

Hvis du skulle anbefalt meg 1-2 ting, hva hadde det vært? Helst noe enkelt som gjør at jeg ikke er så fryktelig redd for å gjøre feil hehe!
Vet du ca hvor mye artipoppe-selen ble med toll og frakt osv? Er den _virkelig_ verdt pengene?

Brukte vevd sjal mye med storesøster, etter close caboo (hybridsjal) den første tiden.
Denne gangen har jeg kjøpt elastisk sjal til nyfødt tiden, siden jeg syntes ytterlager på caboo var litt vanskelig å knyte godt (var ingen elastikk i det, mulig det var oppbrukt siden jeg kjøpte brukt).
Har også en ergobaby sele med nyfødt innlegg, men synes sjal er mye bedre da man kan tilpasse helt til bærer og baby. Og tar mindre plass ved oppbevaring.
Sela blir fortsatt brukt på storesøster, rask opp, raskt ned (og enklere for pappaen, beholder også caboo for pappas kosebæring).

Man må øve litt med sjal, men sitter raskt i fingrene :thumleft

Drømmer om en sele uten klumpete belte, og ringslynge :shy: men samboer mener vi har nok nå...
Takk for svar! Det Close caboo så jo veldig godt ut og smart ut da, kanskje ikke så vanskelig å ta på seg osv? Kjenner jeg er litt redd for å kjøpe en rekke sjal, også at jeg blir plaget med å ta de på og føle meg trygg på at det er gjort riktig..

Har prøvd forskjellig, men til nyfødt har jeg vært mest forbøyd med Close Caboo! Har kjøpt nytt brukt til denne tredjemann også :) Med nr 2 kjøpte jeg elastisk sjal, men fikk det ikke ordentlig til, det var mer tungvindt og ble lite brukt. Når barnet er 4 mnd+ så har jeg brukt ergobaby adapt :)

Har hatt en vevd sjal periode også, men aldri mer. Fikk det aldri ordentlig til med knyting og stramming - selv hvor mye tid jeg brukte på det..
Takk for svar! Ja jeg syns jo det så veldig smart ut, noterer meg det til nyfødtperioden :Heartred

Takk for svar! Det Close caboo så jo veldig godt ut og smart ut da, kanskje ikke så vanskelig å ta på seg osv? Kjenner jeg er litt redd for å kjøpe en rekke sjal, også at jeg blir plaget med å ta de på og føle meg trygg på at det er gjort riktig..
Close caboo er genialt å starte med. Tar på som en stram topp, stapper baby i, og strammer og knyter :thumleft er vel det samme med najell. fordelen med caboo ift najell er at caboo kan tilpasses alle størrelser og derfor brukes av flere, mens najell kjøpes etter størrelse på bærer.

Red:skrivefeil

Takk for utfyllende svar! Jeg vet virkelig aaalt for lite om bæring, og tilgangen til kunnskap og gode produkter er liten i en bygd her i Nord..

Hvis du skulle anbefalt meg 1-2 ting, hva hadde det vært? Helst noe enkelt som gjør at jeg ikke er så fryktelig redd for å gjøre feil hehe!
Vet du ca hvor mye artipoppe-selen ble med toll og frakt osv? Er den _virkelig_ verdt pengene?

Da ville jeg gått for Integra bæresele! Enkle, lette og brukes like godt på mage som på rygg senere, se link under. Veldig god kvalitet. Legger ved bilde av vår på 2 mnd i selen. Den oppleves av pappaen her som mer "mannevennlig" enn de andre typene bæretøy.DSCF0722.jpg

En god nr to er halvklips! Til og ganske små babyer kan sitte veldig godt, og du får enkelheten fra sele kombinert med komforten til sjal. Men det er mer stoff, og kanskje derfor litt mer oll å ha den med seg.

Artipoppe er mer luksus, og kanskje noe du kan skaffe hvis du skal bære en som er tyngre senere? Eller hvis du har vondt i skuldre/rygg. Jeg føler i alle fall at det som er best med Artipoppe er vektbelastningen som kommer på hoften. Den er større og kraftigere i stoffet og polstring enn Integra.

Anbefaler å kjøpe en mnd i Bærelykke portalen. Har ikke vært medlem selv. Men skal når termin nærmer seg mer for å oppdatere litt kunnskap

Kanskje du også har en bæregruppe/bærebibliotek i nærheten av deg? Der får man masse støtte og lånt forskjellige typer.

Veldig viktig at du fokuserer på at babyen skal være langt oppe på brystet når du bærer, "close enough to kiss". Du skal kunne kysse babyen på hodet uten å måtte anstrenge deg for å nå ned. Uansett hvilket bæretøy du ender med så vil det altså si at ingenting skal sitte på hofta men i midjen når de er så små. Ser alt for mange som går og bærer babyen helt nede på magen, og ikke bare får de mye mer bevegelse så langt nede men det er også mye vanskeligere å passe på at de ikke synker sammen og har god nok lufttilførsel.

Selv har jeg Tula free to grow i linblanding fordi den er mye mindre klumpete enn feks ergobaby (veldig lite fan av den).

Har også elastisk sjal, og ringslynge som er min favoritt. Ingen problemer med å bruke ringslynge helt fra start men anbefaler kanskje å ha erfaring med det fra før i såfall. Det er litt lettere når de ikke er helt lealause :love2

Back
Topp