Bæretøy

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Tenker å kjøpe bæretøy (bæresele evt bæresjal) til baby kommer. Dere som har litt erfaring rundt dette hva anbefaler dere å kjøpe? Kjenner jeg heller litt mot bæresele og ikke bæresjal men vil gjerne høre hva dere har å si :)

Jeg har prøvd både Moby wrap og Aldoria bæresjal, men de falt ikke i smak hos meg, så de ble solgt. Veldig myke og gode, men nr. 1 var kolikkbaby og likte bedre å være direkte i hendene våre enn i et sjal, mens nr. 2 var mer en vognbaby. Har allikevel lyst til å kjøpe et sjal til denne babyen for å prøve igjen, for det virker så praktisk når det fungerer som det skal. Men siden de elastiske sjalene ikke falt i smak, så kan det hende jeg vil prøve vevd sjal for å få litt mer støtte denne gangen. Har ikke bestemt meg ennå. Har en ringslynge jeg kjøpte brukt når mellomstejenta var noen måneder, men den har vi knapt prøvd, så jeg får prøve den på babyen, tenker jeg :)

Har også en Beco Butterfly II bæresele (+ spedbarnsinnlegg) som vi brukte mye til begge jentene, og så kjøpte vi en Ergobaby 360 bæresele slik at vi hadde en sele til hver av dem når vi var ute på tur og hun eldste ikke orket å gå lengre/det ble for bratt/tungt for henne. Har kjøpt spedbarnsinnlegg til den og tenkte å bruke den mye til babyen som kommer. Vurderer å selge Beco'n fordi jeg tror ikke vi har behov for to bæreseler lengre da mellomstejenta (2,5 år) er veldig flink til/liker å gå selv, og storesøster (4,5 år) likeså.

Bæresele: ergobaby adapt (jeg har slev orginalen etter nr 1, men med adapt så slipper du unna nyfødtinlegget)

Bæresjal: jeg har kjøpt wrapsbody hybrid stretch... men har lite erfaring så he kommer jeg nok til å prøve og feile litt...

Bare hatt seler. Hadde babybjørn sele forrige gang. Var veldig greit og enkelt å ta baby inn og ut. så ble baby stor og tung og vi gikk over til ergobaby original. har ikke prøvd denne med nyfødt

Har en ergobaby performance, og kjøpt spedbarnsinnlegget denne gangen, brukte den mye fra storebror var 5-6 mnd... Og så har eg kjøpt meg moby wrap etter mange hode argumenter fra venninner og svigerinne.. Har sett hvor enkelt det er i bruk når man har fått teken på det :)

Jeg har sett litt på denne. Var veldig fint tilbud på den nå. Eller er det anbefalt å heller kjøpe 360?

http://www.jollyroom.no/babyutstyr/...baby-original-easysnug-startpakke-galaxy-grey

Med 360 en så kan du bære forovervendt også, men det er ikke anbefalt i mer enn toppen 15-20 min avgangen... då er orginalen et bedre valg. ;-) adapt er lik orginalen, men eneste forskjellen der er at du ikke har behov for spesbarnsinnlegget... ;-) men orginalen var vår arbeidshest sist.. hadde også en lommeslynge... helt grei til hodtebæring men ikke i lengden...

Har en venninne som fikk i høst og hun anbefalte meg å vente med å kjøpe til etter fødsel. Dette kom av at de har en liten jente som ikke trenger å bli bært hele tiden og trives godt med å sitte/ligge i krybbe/vippestol og behovet for bæresele er derfor ikke så stort nå. Så jeg tenker å vente å se an hvordan mini blir, om jeg trenger det den første tiden i det hele tatt. Unødvendig å kjøpe mye jeg ikke trenger.

Vil dere anbefale å kjøpe bæreselen før baby kommer eller vente til etter fødsel?
Om en baby trenger å bli bært er ikke sikkert, men de fleste babyer liker å bli bært på en eller annen måte, og da er bæresele/-sjal fint å ha slik at man evt har hendene fri til andre ting hvis man vil. Og har man lyst til å bære fra fødsel av, så trenger man gjerne et spedbarnsinnlegg i bæreselene. Vi hadde kjøpt både sjal og sele før førstemann kom og angret ikke på det.

Vil dere anbefale å kjøpe bæreselen før baby kommer eller vente til etter fødsel?

Jeg brukte bæresele første gang da babyen var 4 uker, kun på en flyreise. Brukte den igjen litt når vi var på ferie når babyen var 2-3 måneder, ellers ble den aldri brukt så kan være lurt å vente å se an behovet om man ikke vil kjøpe ting unødvendig :)

Jeg har allerede kjøpt et brukt bæresjal. Ergobaby. Synes det virker veldig stort. Men tror jeg har bestemt meg for å prøve det først og hvis vi ikke liker det så skal jeg investere i en bæresele. Hvis baby liker å bli båret såklart :) er det noen som vet om man må ha nyfødtinnlegg i ergobaby sine bæresjal?

f7652343f38b2295fe2aed6bf48d89d7.jpg

Det er av denne typen.

Jeg har allerede kjøpt et brukt bæresjal. Ergobaby. Synes det virker veldig stort. Men tror jeg har bestemt meg for å prøve det først og hvis vi ikke liker det så skal jeg investere i en bæresele. Hvis baby liker å bli båret såklart :) er det noen som vet om man må ha nyfødtinnlegg i ergobaby sine bæresjal?
I sjal trenger man ikke nyfødtinnlegg. Kun i bæreseler :)

Om man skal investere i bæretøy eller ikke synes jeg kommer litt an på om man har lyst til å bære babyen eller ikke. Om man kun vil bruke det når man skal på ferie eller andre ting man gjør sjelden, så er det neppe nødvendig å kjøpe bæretøy. Men om man har lyst til å bære babyen hjemme, når man er på butikken/shopping/kafé/besøk, når man skal gå tur i skog og mark (er ikke alle steder det lar seg gjøre å ta med vogn. Jeg gleder meg masse til turer ute i skog og mark med hele familien i sommer :Heartred) osv så er det gull verdt. Vår første var ikke så gira på bruk av sjal, men trivdes veldig godt i bæresele. Man må bare se an hva babyen trives med for det finnes utallige alternativer både når det gjelder sjal og seler. Og bæretøy får man alltid solgt videre hvis det viser seg at man ikke kommer til å bruke det. Og man kan naturligvis kjøpe brukt hvis man er litt i tvil om behovet men har lyst til å prøve :)

Vi kjøpte ergobaby 360 med spedbarninnlegg sist, men fikk det aldri til. Bæresjal brukte vi masse i starten, det var gull verdt for oss! Hun ville helst bli båret hele tiden og roet seg best i sjalet
Men brukte selen masse da storesøster ble stor nok til å sitte utover.

Sist testet jeg ut det meste. Det første jeg fikk til å bruke, var meitai. Ble aldri venn med verken slynger eller sjal. Fikk etterhvert til bæreseler, og da pia ble større og bæring på rygg ble brukt mye, likte jeg best Beco sin.
Tenker nå å bruke meitai'er som jeg har liggende, men må vel ut og sjekke bæreselemarkedet igjen siden de jeg hadde har gått videre til andre. :)

Jeg har kjøpt et bæresjal brukt, det ligner litt på moby wrap tror jeg. Husker ikke helt hva det heter. Betalte en hundrings for det, så nå får vi hvertfall prøvd det.

Back
Topp