Bæretøy.

sugarlips

Betatt av forumet
Noen som kan anbefale meg en bra bæresele/bæresjal?

Da gutten min ble født prøvde jeg meg på sånn ringslynge, men fikk det liksom ikke helt til, så denne gangen har jeg lyst å prøve meg på bæresjal.

Jeg skal bruke det fra fødsel og den må ikke være altfor vanskelig å få på seg. 

Vi skal kjøpe Manduca, men ungen vår er snart 1 år. Det finnes jo med spedbarnsinnlegg, og den skal vist være enkel å få på seg, er formsydd bæresele. :)

Formsydd/ergonomisk bæresele er gull til bæring, spesielt for nybegynnere.
De fleste av dem er LITT store for de helt nyfødte, selv med integrerte spedbarnsinnlegg, og passer best fra noen måneder (selv om de trygt kan brukes fra starten av!).
Elastisk bæresjal er gull for spedbarnsbæring, men blir fort varmt i sommervarmen - dersom du venter sommerbarn er f.eks. Bali Baby Breeze et tynt, elastisk bæresjal, mener jeg å huske.
Ellers har jeg hørt flere lovprise Caboo Close Baby carrier, som er en mellomting mellom bæresele/elastisk sjal - det er sydd sammen, slik at det blir litt smalere og mer letthåndterlig enn et vanlig sjal, og det er litt lettere å stramme - samt at man kan droppe "magebeltet" i verste varmen. :)
Søster'n har testet det ut med ferske niesen nå, og var veldig fornøyd. :)

Om du har litt tålmodighet/bor nær en by hvor de har bæretreff/bærehjelpere, kan vevd sjal være helt fantastisk både til nyfødtbæring og stort/tung barn-bæring, men det er som sagt en treningssak. :)
Der finnes det også flere ulike stoffkvaliteter, med silke/bambus osv. som kan gjøre sjalet svalere.

Ta en sjekk på tettinntil.no om du vil vite mer om alle de ulike valgmulighetene der ute! :)

Minerva skrev:
Formsydd/ergonomisk bæresele er gull til bæring, spesielt for nybegynnere.
De fleste av dem er LITT store for de helt nyfødte, selv med integrerte spedbarnsinnlegg, og passer best fra noen måneder (selv om de trygt kan brukes fra starten av!).
Elastisk bæresjal er gull for spedbarnsbæring, men blir fort varmt i sommervarmen - dersom du venter sommerbarn er f.eks. Bali Baby Breeze et tynt, elastisk bæresjal, mener jeg å huske.
Ellers har jeg hørt flere lovprise Caboo Close Baby carrier, som er en mellomting mellom bæresele/elastisk sjal - det er sydd sammen, slik at det blir litt smalere og mer letthåndterlig enn et vanlig sjal, og det er litt lettere å stramme - samt at man kan droppe "magebeltet" i verste varmen. :)
Søster'n har testet det ut med ferske niesen nå, og var veldig fornøyd. :)

Om du har litt tålmodighet/bor nær en by hvor de har bæretreff/bærehjelpere, kan vevd sjal være helt fantastisk både til nyfødtbæring og stort/tung barn-bæring, men det er som sagt en treningssak. :)
Der finnes det også flere ulike stoffkvaliteter, med silke/bambus osv. som kan gjøre sjalet svalere.

Ta en sjekk på tettinntil.no om du vil vite mer om alle de ulike valgmulighetene der ute! :)

Skal si du har bra peiling på dette, tusen takk! :)

Nå står det mellom Caboo Close Baby carrier, den virket jo ikke så vanskelig å håndtere,
eller elastisk bæresjal.
Har sett litt på Moby Wrap, den virket også veldig bra utifra hva jeg leste av andres erfaringer.
Jeg venter desember baby, så gjør ingenting at det er litt varmt :)

Jeg hadde Moby Wrap, fikk det til fra første stund (med 20 timer gammel baby på sykehuset :D) og ELSKET det!
Men da søster'n fikk sin første fikk de aldri helt dreisen på det, og jeg syntes ikke det ble helt bra jeg heller - aner ikke hvorfor.
De lånte en ringslynge av meg, og skaffet seg en Manduca etter et par måneder som de elsket.

Nå har de fått nr. 2, og har testet ut Caboo'en med stor suksess. :)

Ellers regnes forreste meitai med sjalstropper som knallgode til nyfødtbæring, men jeg hadde litt trøbbel med å finne en meitai som passet til mine skuldre (det finnes så mange ulike vinkler/polstringer/knyttinger), og Jr. ble så veldig fort stor og tung, at jeg kjørte:

Elastisk sjal
Ringslynge til korttids-/krisebæring
Formsydd/ergonomisk bæresele - brukt MASSE
Vevd sjal - kom i hus da Jr. nærmet seg året og var STOR og TUNG - det er det bæretøyet som er mest behagelig til langvarig bæring av store barn, og jeg syntes det var enkelt å knytte f.eks. omsluttet kryss på rygg når jeg skulle på tur med Jr. på 12-15 kg. :) (Bæreselen funket fremdeles utmerket, men om jeg skulle gå i flere timer var det ENDA mer behagelig med sjalet. ;) )

elastisk sjal og manduca er fantastiske på hver sin måte. Elastisk sjal er lett å få til med nyfødt, du kan ta barnet inn og ut av sjalet for å skifte/amme osv. Du kan knytte det på deg før du drar til butikken, for så å løfte barnet inn i sjalet når du har kjørt dit.
Manduca er bedre til større barn, vi kjøpte den da mini var 2 måneder, men brukte den mest etter at han var blitt for tung til det elastiske sjalet, ca 6-7 måneder. 

Mitt råd, kjøp elastisk sjal først og deretter manduca =)

Back
Topp