Bæretøy

Linnkri

Betatt av forumet
Jeg vet jeg er litt tidlig ute, men jeg kom til å tenke på bæretøy til den lille i dag.

Med forrigemann hadde jeg et elsastisk sjal, men det synes jeg var noe ordentlig mas, så jeg brukte det 2 ganger tror jeg før jeg solgte det. Vi har en babybjørn, men det begrenser seg hvor lenge den lille kan sitte i den pga av belastning.

Denne gangen lurte jeg på om jeg skulle teste slynge. Jeg ser for meg at jeg må ha noe veldig enkelt å løfte den lille ut og inn av, når eldstemann skal gjøres klar til barnehage osv osv. Er jo ikke sikkert at nestemann er like "snill" som eldstemann var. Han kunne jeg stort sett legge fra meg hvor som helst og han lå å kikket :)

Synes også det haddet vært greit med enkelt bæretøy jeg kan ha under en jakke når man bare skal en kjapp tur innom butikken eller noe. Ikke alltid at det passer med vogna :)

Ble visst langt i dag igjen... jaja! Har dere noen erfaringer?

Jeg fikk ikke helt til ringslynga, men den var lettere en elastisk synes jeg..
Ellers hadde jeg en Beco http://www.becobabycarrier.com/, hadde et eget spebarninnlegg så kunne brukes tidlig. Ellers har du jo Mei Tei som også er veldig fine og enkle å ta på. Baby Bjørn er ikke ergonomisk rett for verken barna eller foreldrene som bærer..

Jeg kommer til å fortsette med manducaen jeg har jeg. Elsker den ;-) bruker den enda til sønnen, men da på ryggen. Og siden det funker så bra så prøver jeg nok ikke noe anna. moren min har sydd en mai tai (sånn det skrives?) så jeg bruker nok den helt i starten om manducaen blir litt stor i starten.

Vi hadde babybjørn i starten til førstemann, men endte opp med å bli kjempesliten i ryggen av å bære han i den. Så etterhvert kjøpte vi oss Ergo sele, og den er helt super! Man kan ha spedbarnsinnlegg i den, har ikke prøvd dette da vår var for stor til det da vi kjøpte selen.. men må nok skaffe oss sånn til nestemann ankommer :) super sele og god støtte for den som bærer :) og ikke minst, seler og stropper sånn at til og med pappaen synes det er greit å ta på seg :D

Jeg har mye forskjellig, blant annet en meitai, "vanlig" bæresjal og en manduca. Meitaien er definitivt en favoritt for jenta vår, men synes den var vanskelig å bruke da hun var liten, for hun likte ikke froskestilling. Mannen min elsker manduca'en, da den er enklere å justere slik at den alltid er klar, tar på seg som en "sekk" foran/bak.

Denne gangen lurer jeg på å gå til innkjøp av en ringslynge, virker så lettvint! Jeg gikk veldig mye tur forrige mammaperm, og iom. at permisjonen denne gangen stort sett vil være på sommer/høst, tenker jeg at bæretøy ute (med stor jakke rundt etc. hvis nødvnedig selvfølgelig) vil være helt optimalt.

Jeg har planer om å kjøpe en meitai med sjalstropper til nyfødtbæring. I tillegg har jeg et elastisk sjal som vi er veldig glade i. Storebror sitter fortsatt ofte i Manduca (nesten 19 kg unge går fint i den). Manduca og Ergo er ganske like.

Babybjørn er ikke bra verken for foreldre eller barn. Som flere skriver over så er det tungt å bære barna i dem og barna henger etter skrittet. Ei venninne bar masse i babybjørn og var fornøyd med den, men da hun kjøpte seg en annen bæresele sa hun at det var først da hun fikk skikkelig sansen for babybæring. Det er jo ikke tungt når selen er skikkelig god.

Min erfaring også at ergo og manduca er ganske like ;-) synes bare min manduca er finere å se på en ergo. Derfor jeg falt for den ;-) mannen min digger også manducaen. Kjekt å ha noe begge liker. Har bæremeis vi. Men bare manducaen som blir brukt

Bæremeis er sikkert kjekt på skogsturer og sånt, men hvis man bare skal ha med noe for sikkerhetsskyld på en bytur så tar jo andre typer bæretøy mye mindre plass. Vi har ofte med manducaen når vi drar til byen selv om poden stort sett går selv. Kjekt å ha en backupløsning.

Jeg kommer til å bruke sjal og mei tai.. Elsker mei tai, men er på utkikk etter en ny en nå..:) Da den jeg har er i cord fløyel, syns den blir litt stiv i forhold til bomull..

Back
Topp