Bæretøy - en innføring :)

dumidalia

Gift med forumet
Bæretøy – en innføring.

Hvorfor ergonomisk bæretøy?

Det finnes mange typer bæretøy. Manduca, meitai, elastisk sjal, vevd sjal, ergobaby, ringslynge, lommeslynge og enda flere som jeg ikke kommer på i farten. Alle disse er ergonomisk korrekte bæretøy, både for barnet og bæreren. De avlaster barnets hofter og rygg og gjør at barnets vekt fordeles på ryggen og rumpa. Dette i motsetning til for eksempel babybjørn som legger all vekt på barnets hofter og bekken og resten av kroppen får liten støtte. En meget praktisk fordel med ergonomiske bæretøy er at det ikke finnes noen grense på hvor lenge de kan brukes eller når. Du kan i utgangspunktet klare deg med et bæretøy fra barnet er prematur til du ikke orker å bære mer. Selvfølgelig er noen bedre egnet for spedbarn og andre for småbarn.

Elastisk sjal

Dette er et langt stoffstykke med stretch, de fleste ligger rundt 5-5,5 meter lange. Mange begynner med elastisk sjal, de er lette å få tak i, mange selger brukt og de er relativt enkle å få til. Siden det er elastisk er man ikke avhengig av at knytingen er absolutt perfekt. Du kan knytte på deg sjalet først og løfte barnet oppi etterpå. Barnet kan tas ut for mating/stell/biltur og lignende uten at sjalet må knytes på nytt. Elastiske sjal har ofte en bruksgrense på rundt 8-10 kg er min erfaring, etter dette siger det litt og det blir tyngre å bære i.

Meitai

Meitai er et asiatiskinspirert bæretøy som enkelt kan sies å være et tøystykke med fire stropper. Disse kan knytes på forskjellige måter på mage og rygg. De forskjellige knytemetodene finner du en oversikt over HER Disse finnes i forskjellige utgaver og størrelser, med forskjellige stroppevinkler og med innsvingt eller rektangulært panel. Alle disse variantene er smak og behag. Jeg har prøvd mange forskjellige meitaier og må si at disse variasjonene er av mindre betydning for min del. Bærekomforten er god uansett. Men jeg presiserer at dette er min erfaring, andre må gjerne foretrekke ene eller andre sorten J

Vevd sjal

Disse finnes i utallige lengder og bredder, i forskjellige materialer og vevemåter. Det er et fast stoffstykke, tykkere i stoffet enn for eksempel elastisk sjal. Det er stødig og kan brukes hele bæreperioden. Det finnes også mange knytemetoder for vevd sjal, noen ganske enkle og andre mer avanserte. Også her gjelder det å finne sin favoritt. Vær oppmerksom på at vevd sjal ofte har en læringskurve. Det er ikke uoverkommelig, men du må nok prøve flere ganger enn med andre bæretøy før du synes det sitter bra. Med mindre du er naturtalent, da J

Ringslynge

Ringslynge er et stoffstykke på som oftest 2-2,5 meter som har to ringer i ene enden. Den andre enden er tredd gjennom disse ringene, som fungerer som låse- og justeringsmekanisme. Ringslynge kan brukes på mage, rygg og hofte fra nyfødt og ut bæreperioden. Det kan være litt kronglete å lære seg hvordan man strammer best og hva som skal til for at barnet sitter best. Der de fleste andre bæretøy belaster begge skuldrene i tillegg til hofter hos bærer, belaster slynger kun en skulder. Dette gjør ofte at bæretiden begrenses etter hvert som barnets vekt øker. Når man mestrer justering og stramming er det enkelt å ta barnet opp og ned ettersom det ønsker. Ringslynger er også flott på flyreiser, siden det krever lite plass å ta det på, og det er enkelt å få barnet inn i.

Formsydde bæretøy

Eksempel på formsydde bæretøy er manduca, ergobaby, beco butterfly og babyhawk oh snap. Felles for disse er at de ikke har lange stropper og sjalender, men klipses på omtrent som en ryggsekk. De er kjappe å ta på og kan brukes på ryggen og magen (og noen på hoften). Mange menn (min inkludert) foretrekker disse, eksotisk- og spesiellfaktoren er litt mindre.. J De forskjellige merkene har litt forskjellige kilogrenser, men i hovedsak kan disse brukes hele bæreperioden.

Back
Topp