Bæresjal

B-gjengen

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Jeg har alltid tenkt at bæring av baby høres fornuftig og naturlig ut, og tatt det som en selvfølge at jeg/vi skal bære når mini kommer til verden. MEN; det er jo en jungel av ulike typer bæresjal der ute! Noen som har en spesiell type å anbefale? Tiltenkt bruksområde er f.eks. når vi går tur med hunden i skogen, når jeg måker i stallen eller går i butikken; steder det er upraktisk å ha med vogn.

Prøver å spre kostnaden på barneutstyr litt, så begynner sånn smått å handle inn litt ting allerede nå... :)

Fordel med noe som er enkelt å ta av og på. Jeg liker ergobaby (360). Finnes også spedbarnsinnlegg til den. Fikk den anbefalt av de mødrene som hadde barn fra før på barselgruppa. Har også caboo bæresjal, som jeg har brukt endel til nyfødt, men det er litt mer tungvindt å ta på/av. Anbefaler å prøve noen, kan hende du får andre favoritter enn meg.

Jeg er en sniker som ufrivillig får varsel fra oktober termingruppa og siden det var bæresjal måtte jeg se [emoji16] kan anbefale elastisk til den første tiden. Lett å bruke og lett å plassere ungen i [emoji4] hvis du vil ha bæresele vil jeg anbefale en uten nyfødtinnlegg. Feks ergobaby adapt, emeibaby, krokadiflip. Da slipper du styret med spedbarnsinnlegget og at det kan bli veldig varmt inne. Anbefaler norsk bæregruppe på Facebook, der er det mange kloke damer og menn [emoji4]

Jeg har en beco butterfly bæresele fra sist. Men funker vel først fra ca 3mnd. Men den brukte jeg en del, og den var så lett å få på ryggen. Noe som var gull da ungen ble litt større. Men vurderer et sjal eller noe sele fra nyfødt! Jeg hadde en meitai, men ble aldri helt komfortabel med den knytinga med de lange snorene.

Jeg brukte elastisk sjal (Sino) til mitt knøtt. Deilig å bruke inne, og når vi skulle ut hadde jeg ham inni jakka.
Knyttingen ser helt voldsom ut, 5 meter tøy som skal hit og dit, men etter å ha gjort det en 3-4 ganger går det helt av seg selv. Mange fine instruksjonsvideoer på YouTube.

Har både elastisk sjal og ergobaby 360 fra sist, den siste ble mest brukt :)

En idé (som jeg aldri selv har rotet meg to, men hatt lyst) er jo å sjekke om det er noen bæretreff i området ditt - der kan man få prøvd ut litt forskjellige sjal og seler, samt få tips og råd fra erfarne sjalere ;)

elastisk bæresjal er best i starten. Det gir for mye etter til at det er noe særlig når barnet passerer 6-7kg. Jeg eeelsket bambussjalet jeg hadde sist - av binana. Nå eksisterer de ikke lenger, men har troa på at Aldoria kan være fin erstatning så har lyst på det denne gang.
Meitai er også veldig kjekt å være i. Fordelen kontra 'formsydde seler er at du slipper å justere stropper hver gang du bytter person. Å knytte på seg meitai eller sjal er som å knytte skolisser, øvelse må til. Jeg har brukt myyye ringslynge men det er mest til korttidsbæring. Det kan bli mye belastning på en skulder i lengden selv om man drar det godt ut. Men for all del, har bært barn på nærmere 10 kg i 2 timer i ringslynge og.
Vevd sjal er noe jeg har brukt alt for lite. Det er virkelig noe jeg har lyst å få dreisen på denne gang, men de sinnsykt fine sjalene som er kommet nå er sinnsvakt dyre...

Forøvrig, med første barn begynte jeg med sleepywrap. Det var et billig sjal, men det var aaalt for mye elastikk i det, og så fikk jeg det ikke særlig til når jeg fikk et barn på 4,8kg. Ikke tenk at 'elastisk sjal' er 'elastisk sjal'. For det er forskjell på elastikk, hold og svalhet i dem :)

Back
Topp