Bæresjal vs bæreseler?

trollimagen

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Marsboerne2017
Jeg lurer på om det er noen her som har noe peiling på bæresjal eller bæreseler. Har prøvd å lese litt, men synes det står, så mye forskjellig. Hva skal man styre unna, hva kan man bruke? Hva er best ergonomisk for den lille? Kanskje det er noen her inne som har barn fra før som kan dele litt erfaringer? Jeg ser for meg at det mest behagelige for barnet er bæresjal, men hva vet vell jeg:p
 
Jeg vet ganske mye om bæring for hadde god nytte av det med nr. 1.
Et praktisk hjelpemiddel som gir koselige stunder for baby og bærer.

Til helt små babyer ville jeg valgt elastisk bæresjal eller en caboo som er et elastisk ringsjal. Bæresjal må knyttes hver gang, mens Cabooen strammes og justeres en gang og av og til og tas enkelt på ut over dette. Jeg har kjøpt en Caboo til min lille og har et par sjal og ringslynge fra før.

Personlig ville jeg ventet til babyen var 3-4 mnd år jeg brukte en bæresele. I så fall ville jeg valgt en som bærer barnet ergonomisk riktig. Angelpack skal være god på de minste, men Ergobaby og Manduca er velkjente alternativer.

Det finnes mange bæresjal osv å få kjøpt brukt.

Jeg hadde droppa babybjørn og andre bæreinnretninger som ikke støtter barnet i en ergonomisk posisjon.
En babybjørn er også tung å bære fordi baby henger litt fritt. Det er lettere når baby er helt inntil kroppen.

En ting som er veldig viktig er stillingen til barnet når du bærer.
http://tettinntil.creocommunico.com/pages/sittestilling.php
Sjekk ut ww.tettinntil.no for mer informasjon. Der er det mye informasjon og mange kloke damer.
Du kan se litt her for å se hvordan de forskjellige bæretøyene fungerer.
http://tettinntil.creocommunico.com/pages/instruksjoner.php

Uansett hva du velger, så krever det litt øvelse før du er mester. Man blir svett og litt nervøs de første gangene.

Lykke til. :)
 
Jeg har bare brukt mobywrap til storebror, og kommer til å bruke samme til lillebror. Syns den er kjempekjekk hele tiden, fordi du kan ha en nyfødt i nyfødtstilling og dermed unngå hofteproblemer, samtidig som han kan sitte flere veier og i flere stillinger etterhvert som han vokser :) Eneste negative er at man må knyte den på hver gang og at den kan være veldig varm i varmt vær - men ellers, veldig fornøyd ! ;)
 
Jeg hadde også Moby sist. Jeg var også fornøyd.:)
 
Jeg vet ganske mye om bæring for hadde god nytte av det med nr. 1.
Et praktisk hjelpemiddel som gir koselige stunder for baby og bærer.

Til helt små babyer ville jeg valgt elastisk bæresjal eller en caboo som er et elastisk ringsjal. Bæresjal må knyttes hver gang, mens Cabooen strammes og justeres en gang og av og til og tas enkelt på ut over dette. Jeg har kjøpt en Caboo til min lille og har et par sjal og ringslynge fra før.

Personlig ville jeg ventet til babyen var 3-4 mnd år jeg brukte en bæresele. I så fall ville jeg valgt en som bærer barnet ergonomisk riktig. Angelpack skal være god på de minste, men Ergobaby og Manduca er velkjente alternativer.

Det finnes mange bæresjal osv å få kjøpt brukt.

Jeg hadde droppa babybjørn og andre bæreinnretninger som ikke støtter barnet i en ergonomisk posisjon.
En babybjørn er også tung å bære fordi baby henger litt fritt. Det er lettere når baby er helt inntil kroppen.

En ting som er veldig viktig er stillingen til barnet når du bærer.
http://tettinntil.creocommunico.com/pages/sittestilling.php
Sjekk ut ww.tettinntil.no for mer informasjon. Der er det mye informasjon og mange kloke damer.
Du kan se litt her for å se hvordan de forskjellige bæretøyene fungerer.
http://tettinntil.creocommunico.com/pages/instruksjoner.php

Uansett hva du velger, så krever det litt øvelse før du er mester. Man blir svett og litt nervøs de første gangene.

Lykke til. :)


Tusen takk for flott svar:)

Er det noen merker som er "bedre" enn andre eller er det slik at en ringslynge er en ringslynge uansett hvor den blir kjøpt? Går ut i fra at de lages i ulike stofftyper? Om du skulle anbefalt en førstegangsforelder ville du anbefalt å begynne med en ringslynge av typen caboo også eventuelt gå over til et sjal senere når barnet er større? Er sikkert litt smak og behag dette, men er kjekt å få tips av noen som har gjort seg erfaringer før meg:)
 
Tusen takk for flott svar:)

Er det noen merker som er "bedre" enn andre eller er det slik at en ringslynge er en ringslynge uansett hvor den blir kjøpt? Går ut i fra at de lages i ulike stofftyper? Om du skulle anbefalt en førstegangsforelder ville du anbefalt å begynne med en ringslynge av typen caboo også eventuelt gå over til et sjal senere når barnet er større? Er sikkert litt smak og behag dette, men er kjekt å få tips av noen som har gjort seg erfaringer før meg:)

Jeg ville definitivt anbefalt Caboo til andre førstegangsfødende på bakrunn av hva jeg har hørt, og hvordan den virker. Det virker genialt enkelt. Foreløpig har jeg bare prøvd med en bamse selv, men mange anbefaler dette. Så ville jeg gått over til sjal og/eller meitai med sjalstropper( knytbar bæresele som jeg syns er lettere å få bra til enn sjal).
Masse lykke til! :)
 
Jeg er førstegangsmor og kjøpte en brukt Close Caboo, har brukt den fra vi bodde på barsel og til lillegutt ble 4 mnd. Nå er han lang og tung (for alderen) og vi har akkurat kjøpt ErgoBaby 360.

Kan på det varmeste anbefale Caboo, lett å ta på, pen og baby sitter trygt og godt inntil!
 
Jeg er førstegangsmor og kjøpte en brukt Close Caboo, har brukt den fra vi bodde på barsel og til lillegutt ble 4 mnd. Nå er han lang og tung (for alderen) og vi har akkurat kjøpt ErgoBaby 360.

Kan på det varmeste anbefale Caboo, lett å ta på, pen og baby sitter trygt og godt inntil!
Jeg ville definitivt anbefalt Caboo til andre førstegangsfødende på bakrunn av hva jeg har hørt, og hvordan den virker. Det virker genialt enkelt. Foreløpig har jeg bare prøvd med en bamse selv, men mange anbefaler dette. Så ville jeg gått over til sjal og/eller meitai med sjalstropper( knytbar bæresele som jeg syns er lettere å få bra til enn sjal).
Masse lykke til! :)


Tusen takk for svar og deling av erfaringer. Nå vet jeg i alles hva vi skal starte med så får vi se etterhvert som lillejenta vokser, hva vi gjør videre:)
 
Back
Topp