Bæresjal/sele

Frøknaa :)

Gift med forumet
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Augustlykke 2022 ❤️
Noen som har erfaring med de forskjellige typene? Det finnes jo uendelige varianter :eek: Jeg tenker at det kan være praktisk å ha fra starten, men blir det ikke veldig varmt? Spesielt sjalene som snurres rundt mor og barn flere ganger blir jeg helt svett av bare av å se på de. Jeg er veldig varm av meg så da er kanskje en bæresele det beste?
 
Jeg har ingen erfaring, men har lest litt tester og prøvd i butikk. Vi endte opp med ergobaby omni 360 (forskjellig fra ergobaby 360) og synes den virker veldig bra! Pluss for klips og ikke borrelås som festemekanisme rundt livet, tror det blir lurt mtp å ikke ødelegge klær/vekke baby. Trengte heller ikke nyfødtinnlegg (mindre knot og mindre varmt) :) Sjal kunne jeg personlig ikke tenkt meg, har altfor lite tålmodighet til å skulle styre med det sjalet og kjenner jeg blir svett av tanken hvis man surrer feil og må opp med hele opplegget :p
 
Har erfaring med Ergobaby original.
Veldig fornøyd med den!
Kan brukes fra nyfødt, sitter veldig godt, enkel å ta på.
Eneste 'minuset' er at man blir litt klam på magen om den brukes i sommervarmen.
 
Har elastisk sjal og ergobaby 360 etter første, syns elastisk sjal var gull verdt i baby tida! Mykje bedre å bære I og mykje enklare enn sele sidan du kan knyte det ferdig på førehand :) men anbefaler begge deler! Omni 360 skal vere veldig bra, sidan dei bytta ut den teite borrelåsen og du slipper nyfødtinnlegg :happy:
 
Jeg har Close Caboo i begynnelsen, men har også Ergobaby 360 til senere. Tror jeg blir å bruke Caboo i begynnelsen mest da den gir en mer nærhet, og er også veldig lettvint. Anbefaler deg å sjekke ut det bæresjalet (er vel strengt tatt en hybrid mellom sjal og sele), er veldig lettvint å ta av og på, behagelig og gir veldig gode stillinger for baby.
 
Jeg har et aldoria bambussjal og var veldig fornøyd med det. Passer opp til ca 8 kg og synes det var mye bedre mens han var liten enn Omni 360 som vi også har


Nå har jrgjeg lyst til å prøve meg på close caboo eller noe ringsjal, men vil se om det er et bærebarn jeg får først.
 
Har en Manduca som vi har brukt mye med begge våre, liker den kjempegodt! Har også en ringslynge av typen Ellaroo fra forrige. fikk nesten ikke brukt den, men ønsker å få brukt den mer denne gangen, for den virker egentlig kjempeokei :)
 
Sist brukte vi elastisk sjal, både Moby og close caboo. Brukte Mobyen mest men tror det er en smakssak hva man vil bruke.
Brukte også ergobaby 360 men denne skal jeg bytte til en Angelpack da jeg opplevde 360 som klumpete og vond å justere. Brukte også ringslynge sist.
Har i tillegg planer om å kjøpe et vevd sjal denne gangen :)
 
Brukte Ergobaby 360 masse med storebror, så blir å bruke den. Har kjøpt ett elastisk sjal som jeg er spent på å prøve i starten. Har også ett vevd sjal og en ringslynge liggende, men ble ikke helt komfortabel med det sist.

Om du ønsker masse tips så er norsk bæregruppe på Facebook fantastisk til sånt :)
 
Jeg ble også veldig varm av å bruke feks elastisk sjal (det ble seriøst vått av svette), så det hjalp ikke hvor godt jeg lærte meg å knyte det eller hvor fint babyen satt i det. Her ble redningen en bæresele i sjalstoff - Soulsling Anoona. Jeg synes personlig det er mye enklere med en sele, du slipper alle lagene med stoff rundt deg, og den jeg har, er i alle fall så myk som et sjal, så babyen sitter godt. På Norsk Bæregruppe på Facebook kan du få masse tips om hvilke seler det er lurt å sjekke ut. Vil anbefale å se etter noen som har tynt sjalstoff feks :)
 
Storesøster elsket å ligge i vogna og i nestet sitt. Jeg så derfor aldri behovet for å bære så himla mye, syns det var godt å slippe å ha henne oppå meg hvis hun egentlig likevel sov, feks. Ser for meg det samme nå, særlig når en har en til. Kanskje med unntak av levering i bhg, kan jo hende det er praktisk iblant da.

Brukte bæresele de gangene vi var ute og fløy da, det var veldig kjekt! Skal ha ny bæresele nå.
 
Storesøster elsket å ligge i vogna og i nestet sitt. Jeg så derfor aldri behovet for å bære så himla mye, syns det var godt å slippe å ha henne oppå meg hvis hun egentlig likevel sov, feks. Ser for meg det samme nå, særlig når en har en til. Kanskje med unntak av levering i bhg, kan jo hende det er praktisk iblant da.

Brukte bæresele de gangene vi var ute og fløy da, det var veldig kjekt! Skal ha ny bæresele nå.

Storebror jeg var også helt grei å legge ned overalt, men har venner og svigerinne som fikk bærebarn. De ville ikke ligge i det hele tatt, kun bæres inntil. Blir spennende hva lille i magen gjør og vil.
 
Noen som har erfaring med de forskjellige typene? Det finnes jo uendelige varianter :eek: Jeg tenker at det kan være praktisk å ha fra starten, men blir det ikke veldig varmt? Spesielt sjalene som snurres rundt mor og barn flere ganger blir jeg helt svett av bare av å se på de. Jeg er veldig varm av meg så da er kanskje en bæresele det beste?
Jeg har masse erfaring. Foreslår at du ber om råd i Norsk Bæregruppe på Facebook. Der er det også masse ressurser i filene.

Om du bor i Oslo-området anbefaler jeg også en tur innom butikken Bæreglede, og/eller et møte med Oslo Sling Library. Veldig flinke folk der. Hos Oslo Sling Library kan du leie bæretøy, så du kan prøve hjemme en stund før du evt kjøper. Oslo Sling Library har en Facebook gruppe der treff annonseres.

Kort sagt så har du fire valg, og alle har fordeler og ulemper (slik jeg ser det):

1. Elastisk bæresjal.
Fordeler: Kan forhåndsknytes, og så tar man barnet enkelt inn og ut ved behov. Relativt enkelt å lære.
Ulemper: Bør kun brukes til baby er ca 8kg, selv om det er sikkerhetstestet for mer, fordi stoffet begynner å sige. Langt stykke stoff, kan oppleves som uhåndterlig for enkelte. Må ha 3 lag stoff over barnet, kan bli varmt.
En variant er Close Caboo, det er et slags forhåndsknytt elastisk sjal (nesten som en sele). Mindre uoverkommelig, men like varmt og samme problem med vekt.

2. Bæresele
Fordeler: Klipses enkelt av og på. Enkelt å lære. Mindre varmt, om du velger en tynn og lite klumpete type (for eksempel fra Angelpack, Soulslings eller Lennylamb)
Ulemper: Finnes veldig mange ulike, de bør helst prøves før kjøp. Ulike kropper funker best med ulike seler. Mange passer ikke til nyfødte, funker best fra ca 2mnd. Styr for guds skyld unna Babybjørn og Stokke (ikke ergonomiske), og unngå de med separat spedbarnsinnlegg (noen Ergobaby seler, for eksempel). Mange babybutikker TROR de kan ting om seler, men gir dessverre veldig dårlige råd. Passer ikke hele bæretiden. Klips lager lyd når de åpnes.

3. Meh dai eller halv-klips
Nesten som sele, men med meh dai knyter man stroppene i stedet for å klipse. Med halvklips er det klips i midja, men knyting på skulderstroppene.
Fordeler: Enkelt å ta av og på, mindre varmt enn elastisk sjal, enklere å tilpasse til ulike kropper. Meh dai har ingen klips eller borrelås som lager lyd, så man klarer kanskje å legge ungen ned uten at hen våkner.
Ulemper: Ikke alle er justerbare i størrelsen, passer altså kanskje ikke fra nyfødt. Passer ikke hele bæretiden.

4. Vevd sjal
Fordeler: Passer alle kropper og alle barn. Du kan i prinsippet ha samme sjal hele bæretiden (selv om mange velger å bytte de ut etter hvert). Er mindre varmt, det holder med ett lag over barnet.
Ulemper: Kan ikke forhåndsknytes som elastisk sjal. Ett langt stykke stoff oppleves som uhåndterlig for enkelte. Er kanskje litt mer krevende å lære.

Ofte blir man anbefalt å starte med elastisk bæresjal / Close Caboo, og så gå over til noe annet etter et par måneder. Personlig brukte jeg vevd sjal fra starten av med forrigemann, noe annet ble for varmt. Og så brukte jeg meh dai innimellom når jeg trengte at det gikk fort.
 
Jeg har masse erfaring. Foreslår at du ber om råd i Norsk Bæregruppe på Facebook. Der er det også masse ressurser i filene.

Om du bor i Oslo-området anbefaler jeg også en tur innom butikken Bæreglede, og/eller et møte med Oslo Sling Library. Veldig flinke folk der. Hos Oslo Sling Library kan du leie bæretøy, så du kan prøve hjemme en stund før du evt kjøper. Oslo Sling Library har en Facebook gruppe der treff annonseres.

Kort sagt så har du fire valg, og alle har fordeler og ulemper (slik jeg ser det):

1. Elastisk bæresjal.
Fordeler: Kan forhåndsknytes, og så tar man barnet enkelt inn og ut ved behov. Relativt enkelt å lære.
Ulemper: Bør kun brukes til baby er ca 8kg, selv om det er sikkerhetstestet for mer, fordi stoffet begynner å sige. Langt stykke stoff, kan oppleves som uhåndterlig for enkelte. Må ha 3 lag stoff over barnet, kan bli varmt.
En variant er Close Caboo, det er et slags forhåndsknytt elastisk sjal (nesten som en sele). Mindre uoverkommelig, men like varmt og samme problem med vekt.

2. Bæresele
Fordeler: Klipses enkelt av og på. Enkelt å lære. Mindre varmt, om du velger en tynn og lite klumpete type (for eksempel fra Angelpack, Soulslings eller Lennylamb)
Ulemper: Finnes veldig mange ulike, de bør helst prøves før kjøp. Ulike kropper funker best med ulike seler. Mange passer ikke til nyfødte, funker best fra ca 2mnd. Styr for guds skyld unna Babybjørn og Stokke (ikke ergonomiske), og unngå de med separat spedbarnsinnlegg (noen Ergobaby seler, for eksempel). Mange babybutikker TROR de kan ting om seler, men gir dessverre veldig dårlige råd. Passer ikke hele bæretiden. Klips lager lyd når de åpnes.

3. Meh dai eller halv-klips
Nesten som sele, men med meh dai knyter man stroppene i stedet for å klipse. Med halvklips er det klips i midja, men knyting på skulderstroppene.
Fordeler: Enkelt å ta av og på, mindre varmt enn elastisk sjal, enklere å tilpasse til ulike kropper. Meh dai har ingen klips eller borrelås som lager lyd, så man klarer kanskje å legge ungen ned uten at hen våkner.
Ulemper: Ikke alle er justerbare i størrelsen, passer altså kanskje ikke fra nyfødt. Passer ikke hele bæretiden.

4. Vevd sjal
Fordeler: Passer alle kropper og alle barn. Du kan i prinsippet ha samme sjal hele bæretiden (selv om mange velger å bytte de ut etter hvert). Er mindre varmt, det holder med ett lag over barnet.
Ulemper: Kan ikke forhåndsknytes som elastisk sjal. Ett langt stykke stoff oppleves som uhåndterlig for enkelte. Er kanskje litt mer krevende å lære.

Ofte blir man anbefalt å starte med elastisk bæresjal / Close Caboo, og så gå over til noe annet etter et par måneder. Personlig brukte jeg vevd sjal fra starten av med forrigemann, noe annet ble for varmt. Og så brukte jeg meh dai innimellom når jeg trengte at det gikk fort.
Tusen takk for veldig detaljert svar :)
 
Jeg har masse erfaring. Foreslår at du ber om råd i Norsk Bæregruppe på Facebook. Der er det også masse ressurser i filene.

Om du bor i Oslo-området anbefaler jeg også en tur innom butikken Bæreglede, og/eller et møte med Oslo Sling Library. Veldig flinke folk der. Hos Oslo Sling Library kan du leie bæretøy, så du kan prøve hjemme en stund før du evt kjøper. Oslo Sling Library har en Facebook gruppe der treff annonseres.

Kort sagt så har du fire valg, og alle har fordeler og ulemper (slik jeg ser det):

1. Elastisk bæresjal.
Fordeler: Kan forhåndsknytes, og så tar man barnet enkelt inn og ut ved behov. Relativt enkelt å lære.
Ulemper: Bør kun brukes til baby er ca 8kg, selv om det er sikkerhetstestet for mer, fordi stoffet begynner å sige. Langt stykke stoff, kan oppleves som uhåndterlig for enkelte. Må ha 3 lag stoff over barnet, kan bli varmt.
En variant er Close Caboo, det er et slags forhåndsknytt elastisk sjal (nesten som en sele). Mindre uoverkommelig, men like varmt og samme problem med vekt.

2. Bæresele
Fordeler: Klipses enkelt av og på. Enkelt å lære. Mindre varmt, om du velger en tynn og lite klumpete type (for eksempel fra Angelpack, Soulslings eller Lennylamb)
Ulemper: Finnes veldig mange ulike, de bør helst prøves før kjøp. Ulike kropper funker best med ulike seler. Mange passer ikke til nyfødte, funker best fra ca 2mnd. Styr for guds skyld unna Babybjørn og Stokke (ikke ergonomiske), og unngå de med separat spedbarnsinnlegg (noen Ergobaby seler, for eksempel). Mange babybutikker TROR de kan ting om seler, men gir dessverre veldig dårlige råd. Passer ikke hele bæretiden. Klips lager lyd når de åpnes.

3. Meh dai eller halv-klips
Nesten som sele, men med meh dai knyter man stroppene i stedet for å klipse. Med halvklips er det klips i midja, men knyting på skulderstroppene.
Fordeler: Enkelt å ta av og på, mindre varmt enn elastisk sjal, enklere å tilpasse til ulike kropper. Meh dai har ingen klips eller borrelås som lager lyd, så man klarer kanskje å legge ungen ned uten at hen våkner.
Ulemper: Ikke alle er justerbare i størrelsen, passer altså kanskje ikke fra nyfødt. Passer ikke hele bæretiden.

4. Vevd sjal
Fordeler: Passer alle kropper og alle barn. Du kan i prinsippet ha samme sjal hele bæretiden (selv om mange velger å bytte de ut etter hvert). Er mindre varmt, det holder med ett lag over barnet.
Ulemper: Kan ikke forhåndsknytes som elastisk sjal. Ett langt stykke stoff oppleves som uhåndterlig for enkelte. Er kanskje litt mer krevende å lære.

Ofte blir man anbefalt å starte med elastisk bæresjal / Close Caboo, og så gå over til noe annet etter et par måneder. Personlig brukte jeg vevd sjal fra starten av med forrigemann, noe annet ble for varmt. Og så brukte jeg meh dai innimellom når jeg trengte at det gikk fort.

Veldig fin oppsummering og med bruk av merkenavn. Synes selv det er vanskelig med oversikt. Har et aldoriasjal jeg bruke masse med første, og nå har jeg sett litt på sånn med ringer, er det vevd sjal? eller
 
Veldig fin oppsummering og med bruk av merkenavn. Synes selv det er vanskelig med oversikt. Har et aldoriasjal jeg bruke masse med første, og nå har jeg sett litt på sånn med ringer, er det vevd sjal? eller
Sånn som er ganske kort og over bare en skulder er en ringslynge. De er lagd av vevde sjal. Veldig fine for eldre unger, men teknisk krevende å få trygt med nyfødte. Særlig for nybegynnere. (Jeg har hørt det skal finnes elastiske ringslynger også, men aldri sett eller prøvd de.)

Om det der i mot er elastisk materiale, to skuldre og ringer i sidene, så er det Close Caboo (som jeg nevnte over).
 
Har Ergobaby 360 etter første og er veldig fornøyd med den! Føler alt bæretøy blir varmt egentlig - men fantastisk frihetsfølelse å bare ha baby hengende på magen!

Den ble også godt brukt når jentungen ble større og satt på ryggen, spesielt når vi gikk mye i storbyer :)
 
Back
Topp