Bæresele

*Mille*

Oktober 08, Februar 12 og Oktober 15 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Oktoberskattene 2015
Er full av spørsmål idag jeg[:D] Går over utstyrslisten! hehehe

Hvilken bæresele skal dere bruke? Eller skal dere bruke bæresjal?

Ingen av delene :P

Rett og slett.

Om jeg får akutt behov for å bære mye, så blir det nok bæresjal, enda jeg syns det ser veldig sånn new-age ut. Rett og slett fordi det ser ut som det er mye mer behagelig å ha ungen innpå kroppen, enn de cm ut fra kroppen som det blir i bæresele. Da må man liksom bøye seg motsatt vei av ungen for å holde balansen. Har sett sånne på folk som går rundt med unger som er 6 mnd + og det ser rett og slett slitsomt ut for ryggen...

VI har fått bæresele fra babybjørn.

har oxo lyst på sjal, men kommer til å ta det litt etterhvert. må jo se hva vesla liker og ikke liker..

Jeg husker ikke hva merke den bæreselen som jeg hadde til Emil het[8|] Og jeg aner ikke hvor den ligger. Tror jeg kommer til å kjøpe ny hvis jeg ikke finner den for det var veldig greit og ha syns jeg.

Jeg skal nok skaffe meg et bæresjal, tenker jeg. Det kan jo brukes fra babyen er helt nyfødt [:)]
Har også babybjørn bæresele, som jeg kanskje kommer til å bruke etterhvert, men jeg husker fra sist at jeg ikke orket det så ofte, for det var slitsomt for ryggen.

Vi har også bæresele fra babybjorn ,men brukte den ikke stort sist gang,snuppa likte seg ikke oppi der,hun ville bli rugget hele tiden pga kolikksmerter,håper vi får brukt den litt nå[:)]

Jeg vurderer enten et ringsjal og/eller en ergo bæresele.

Har lest at barn gråter 43% mindre når de blir bært.. pluss at man forebygger mot evt. hoftedysplasi. (eller hva det nå var) Dessuten synes jeg det virker veldig koselig [:)][:)]

Ringsjal anbefales til nybegynnere har jeg fått inntrykk av(av alle typer sjal.. ), også virker det litt greit å kunne 'gjemme seg' når man skal amme offentlig. Samtidig føler jeg at den ergoselen også kunne være grei fordi den kan jo brukes ganske lenge.. også hadde det sikkert vært greit å kunne variere litt.

puh.. jeg skal bruke mye penger på babyutstyr forstår jeg.

Jeg kommer iaff til å holde meg unna babybjørn.. jeg har lest for mye negativt om de.. den eneste gode nyheten jeg har lest om de er at noen på et 'bæreforum' hadde hatt en prat med babybjørn folkene og forklart de problemene med selene deres, så om ikke lenge så kommer det kanskje seler som er mer heldig for barn og bærerer [:)][:)] babybjørn tok iaff saken veldig alvorlig [:)]

Eg skal ha bæresjal, og so trur eg vi skal ha en babybjørn som sambuer kan bruke. Eg sliter med skuldrane, so den er nok ikkje noke for meg. Og so har han det sikkert bedre i sjal. [:)] Men tvila på at eg hadde fått sambuer til å bruke det.. [8D]

Har fra tidligere en mayawrap/ringslynge, en MeiTai OG en babybjørn.. Og har ikke brukt noen av dem mer enn noen FÅ ganger.. Så kommer ikke til å kjøpe noe nytt nei [:D]

Mannen min vil ha baby bjørn! Jeg vil ha bæresele. Har et par sånne som de bruker i Afrika, de tenkte jeg jeg kan bruke inne, må bare få litt hjelp til å lære å knytte. Eller, vet hvordan man gjør det når babyen blir litt større (ca 3 mnd), men før det er det en annen knytting som jeg ikke kan... Men har lyst på et av de bæresjalene man kan få kjøpt her, i litt mer nøytrale farger enn de jeg har fra Afrika... Ikke så veldig lyst til å gå ut med babyen i et sjal med masse knæsje farger[:D] Men inne i huset er det jo perfekt[:)]

Jeg har så lyst på noe å bære i, men synes det er utrolig vanskelig å velge og vite hva som er bra. Det må være noe mannen min kan bruke også, og ser ikke han for meg med sjal eller noe sånt.

Hadde både bæresele, baby bjørn og bæresjal til førstemann. Eneste som ble brukt var bæresjalet. Det var litt styr å få på med knytingen, men en lærte fort teknikken, og når det først var på så kjente jeg ikke at jeg bar på babyen og han slappet utrolig godt av. Hadde kolikkunge så kan trygt si at det ble endel bæring de første månedene, og for å ha armene fri så var det utrolig praktisk å ha. Brukte det omtrent bare hjemme da, men da klarte jeg å få gjort husarbeid og sitte litt foran datamaskinen uten å tenke på babyen [;)] Mannen brukte bæreselen og baby bjørnen noen ganger, men ihvertfall når ungen var liten så satt han ikke i nærheten av så godt i de selene som i sjalet, og det kjentes godt i skuldrene og ryggen etter en liten stund...

I boken Mamma for første gang, av Gro Nylander, så skriver hun om en bæreteknikk hun likte godt. Alt man trenger er stoff som er ca 1 x 2 meter. Det må ikke være elastisk, og ikke for glatt. Fordelen med denne bæremåten er at det ikke krever innkjøp av noe dyrt (holder med et gammelt laken), ingen knyting, og det går fort å få barnet på og av seg.

Hun sier de gjør sånn i india, og der bruker de saronger, som jo bare er stoffstykker. Det er et bilde av det også, og stoffet er bare strammet rundt deg og babyen, og samlet mellom dere, og babyen henger nå fast der den, selv om beskrivelsen virker for enkelt til å fungere.

Kom til å tenke på det nå, så jeg skriver opp hva som står der (s 225-226 i boken jeg har, som er en paperback):

1. Brett stoffet fire ganger på langs og legg det over din venstre skulder. La det henge noe lenger ned bak.

2. Hold barnet rett opp, forside mot forside med deg, nesten oppunder haken din - det kommer til å gli litt ned.

3. Bre fremre stoff - fortsatt brettet - stramt utover barnets stump, og la stoffet henge rett ned mellom barnets ben.

4. Hold fast under stump og stoff, mens du tar det bakre stoffet frem under din høyre arm og brer over barnet på samme måte. Glatt og stram godt.

5. Samle begge de hengende stoffdelene og putt dem dobbelt inn mellom barnets ben og oppunder magen, mellom kroppene deres. La stoff som blir til overst "tutte" ut igjen mellom bena.

Stoffet holdes nå på plass av det hengende barnets vekt. Støtt med én hånd til du blir trygg. Når du vil avslutte, bøyer du deg bare frem og løsner stoffet.

Kjempepraktisk! Det koster ingenting, tar ingen tid, veier ingenting, kan ligge fast i stellebagen. Metoden tar ingen tid og krever ingen knyting, bare litt øvelse. Lykke til!

Vi har babybjørn bæresele, mobywrap bæresjal og en maitai..
Tror nok jeg kommer til å skaffe meg en ny maitai etterhvert om barnet er glad i å bli bært slik..
Adrian var ikke spesielt glad i slikt, så ble brukt lite på han...

Har babybjørn og elastisk bæresjal.... Brukte babybjørnen litt fra starten sist, men fikk så vondt i ryggen av den.
Fikk låne et bæresjal og både jeg og snuppa elsket det, så da kjøpte jeg selv.
Så her blir det bæring i bæresjal når det er behov for det[:)]

vi har babybjørn bæresele

Back
Topp