Om du ønsker å høre en anbefaling, så kan jeg ikke gi deg det, men jeg kan si det slik at jeg anbefaler å finne en som er ergonomisk, stokke sin er ikke ergonomisk, fordi panelet mellom beina er for smale, baby skal få knærne høyere enn rompa. Og en fin c-kurve i ryggen når den ligger inntil deg å slapper av (litt vanskelig når de blir eldre og løfter hode for å se rundt seg men dette er anbefalingen,ta utgangspunkt i det når barnet slapper av med gode på brystet ditt). Samme med babybjørn sine seler, er vel babybjørn one som er ganske ergonomisk, men ikke en som blir anbefalt i grupper. Men altså, disse delene funker, i korte perioder, men gir mye press på babyen sin rompe og hofter osv. Og vil ti deg som bærer raskt smerter i rygg, nakke osv. Så er anbefalt Max 20 min om gangen i disse.
Ergobaby er en fine seler mange liker godt. Men de fleste av de trengs nyfødtinnlegg i starten. Noe som kan føles litt kronglete før en har lært seg teknikker. Det finnes mye bæretøy som kan brukes fra nyfødt av. De første 3 månedene ca kan jeg anbefale et elastisk bæretøy, slik som close caboo eller andre lignende, husker ikke navnet på alle, har kun en close caboo selv fra forrige barn). Disse er gode for deg og baby, og passer omtrent alle kropper.
Om du ønsker en sele, så kan det være lurt å oppsøke et bærebibliotek, eller ei lokal bæregruppe der du bor,da kan du få prøve diverse seler, sjal og annet, og få veiledning og hjelp til å finne det som føles best, og hvordan du skal bruke det bæretøyet. Mye bæretøy kan føles stivt og vanskelig i starten, særlig sjal ol,og da kan det være lurt å kjøpte brukt, og ferdig innbrudd. Da får du et enklere bæretøy, som er like sikkert.
Ellers har du meh dai som jeg liker veldig godt. En hybrid av sjal og sele. Finnes mange varianter, men til felles har de et stoff som er panelet, hvor barnet skal sitte i,med det skipper du å styre med å lage sete slik som på et sjal, men så har du ofte sjalstropper, som gjør det enklere å tilpasse deg din kropp, og passer uansett om du er smal, tykk,lang, kort da disse strammes, også knyttes.
Bæretøy er som bukser og sko, en type passer deg, en annen type passer meg. Og alt etter hva vi liker selv. Men de bør prøves før du vet sikkert hva som er best. Men et elastisk bæretøy de første månedene er sjelden feil, og enkel i bruk, men selv om de er sikkerhetstesta til 14 kilo eller noe, er de ikke behagelig til barnet er 1-2 år. De vil begynne å sige når baby når en vekt på 6-7 kilo ca, pga elstisitete.
Ok. Nå skal jeg slutte å skrive, dette ble mye lengre enn jeg tenkte. Unnskyld for det. Men kanskje du fikk litt å tenke på? Kan anbefale Facebook gruppa norsk bæregruppe. Der kan du lese masse spørsmål, spørre om ting og finne info, og hjelp til det aller meste