Bæresele

Sommersol20

Betatt av forumet
Hei! Noen som har erfaring med bæresele? Syns Stokke og Ergobaby er fine, men også dyre. Vanskelig å vite hvor mye det blir brukt (jeg er førstegangsgravid), men vi bor i 4.etg uten heis og i by. Venter tvillinger.

Hei! Noen som har erfaring med bæresele? Syns Stokke og Ergobaby er fine, men også dyre. Vanskelig å vite hvor mye det blir brukt (jeg er førstegangsgravid), men vi bor i 4.etg uten heis og i by. Venter tvillinger.
Vi lånte en babybjörn til førstemann, ønsker å prøve sjal denne gangen. Men syns det var kjempekjekt å bruke bæretøy. Enkelt på kjøpesenter hvis babyen ikke vil ligge i vognen, skogsturer osv. I tillegg har man begge hendene fri☺️

Vi brukte ergobaby til vår første, og elsker den. Vi var mye på gåturer i skogen o.l, og da var den veldig fin. Babyen sitter godt og får god oversikt. Kommer til å bruke den mye igjen :)

Jeg brukte Ergobaby mye i begynnelsen på tvillingene mine. Det kom godt med når jeg var alene med de og begge krevde oppmerksomhet. Husker jeg ofte hadde den ene i bæresele mens jeg skiftet på og stelte den andre f.eks. Hadde også sjal, og synes vel det var hakket behageligere, men brukte mest bæreselen siden det gikk mye raskere å få de oppi. (Skal øve litt mer på sjal denne gangen)
Da de ble 6-7 mnd kjøpte jeg Twingo hvor man kan ha den ene på magen og den andre på ryggen. Brukte også den mye, men den kan uansett ikke brukes fra nyfødt. Så anbefaler ikke kjøpe den før man ser om man kommer til å bruke den :)
Det finnes veldig mye forskjellig bæretøy i ulike prisklasser. Jeg ville nok gått for noen av de kjente f.eks Ergobaby. Kjøper man noe som er tungvindt og ubehagelig blir det uansett bare liggende. Jeg hadde i hvert fall god nytte av bæretøy og anbefaler det veldig. Finnes mye fint brukt og. Jeg har kjøpt et brukt elastisk sjal denne gangen f.eks. :)

Last edited:
Takk for gode svar! Både jeg og samboer ser for oss å bruke det mye, og da er god kvalitet viktig - tror vi går for Ergobaby.

Last edited:
Sniker: Se om du kan få prøvd ut forskjellige. Jeg prøvde ergobaby, den passet meg heller dårlig. Har en Mei Tai som skal snøres på (mellomting av sele og sjal), og har en Lenny upgrade. Den satt mye bedre på min kropp og rygg enn det ergobabyen gjorde :)

Med storebror lånte jeg et elastisk sjal som jeg brukte helt i starten, kjøpte Ergobaby 360 etter en liten stund som ble brukt en del (senest i fjor sommer i dyreparken).
Venter også tvillinger og kommer til å bruke ergobaby om vi bare skal bære en, men lurer på å få tak i minimonkey twin slik at vi har muligheten til å bære begge

Jeg har en Manduca som jeg liker godt. I tillegg har jeg flere mei tai som også er behagelig å bruke. Babybjørn synes jeg er mye tyngre for skulder og rygg.

Vi hadde Babybjørn sist, men jeg likte den ikke. Ble for tung og fikk vondt i rygg og skuldre. Mannen likte den godt da.
Har gått for ergobaby denne gangen, da jeg har hørt mye bra om den. Håper den innfrir:)

Lennylamb sine seler er favoritt her, prøvd babybjørn, anglepack ergobaby. Beste er om man får prøvd siden vi har forskjellige kropper osv.

Har ergobaby adapt, liker den godt og har brukt den mye

Vi fikk låne seler sist. En veldig gammel Babybjörn, som var veldig lett å bruke, men litt vel lite ergonomisk behagelig. Og en Ergobaby, som føltes bedre på, men som vi følte babyen ble most med hvis vi strakk oss, så endte opp med å gå litt bøyd, og dermed var den ikke så behagelig allikevel. Og så fikk vi låne en nyere Ergobaby (360), som føltes mye bedre på, men den greide jeg aldri å få på meg på egenhånd. Mannen min fikk det imidlertid til å funke for han. Selv endte jeg i større grad opp med å bruke elastisk sjal iblant. Denne gangen vurderer vi å kjøpe sele brukt, men vil nok ikke gå for noen av de tidligere vi har prøvd. Har hørt positive ting om Tula, men bør sikkert prøve først.

Hadde babybjørn one til forrige og var veldig fornøyd :)
Nå har vi kjøpt (brukt) ergobaby 360 :)

Sniker.
Brukte ergobaby adapt masse til storesøster. Har kjøpt caboo close nå til lillebror, litt for å prøve noe nytt, men også fordi det er litt svalere i varmen. Den ligner litt på sele selvom det er sjal, så man slipper den knytingen hele tiden :)

Om du ønsker å høre en anbefaling, så kan jeg ikke gi deg det, men jeg kan si det slik at jeg anbefaler å finne en som er ergonomisk, stokke sin er ikke ergonomisk, fordi panelet mellom beina er for smale, baby skal få knærne høyere enn rompa. Og en fin c-kurve i ryggen når den ligger inntil deg å slapper av (litt vanskelig når de blir eldre og løfter hode for å se rundt seg men dette er anbefalingen,ta utgangspunkt i det når barnet slapper av med gode på brystet ditt). Samme med babybjørn sine seler, er vel babybjørn one som er ganske ergonomisk, men ikke en som blir anbefalt i grupper. Men altså, disse delene funker, i korte perioder, men gir mye press på babyen sin rompe og hofter osv. Og vil ti deg som bærer raskt smerter i rygg, nakke osv. Så er anbefalt Max 20 min om gangen i disse.

Ergobaby er en fine seler mange liker godt. Men de fleste av de trengs nyfødtinnlegg i starten. Noe som kan føles litt kronglete før en har lært seg teknikker. Det finnes mye bæretøy som kan brukes fra nyfødt av. De første 3 månedene ca kan jeg anbefale et elastisk bæretøy, slik som close caboo eller andre lignende, husker ikke navnet på alle, har kun en close caboo selv fra forrige barn). Disse er gode for deg og baby, og passer omtrent alle kropper.

Om du ønsker en sele, så kan det være lurt å oppsøke et bærebibliotek, eller ei lokal bæregruppe der du bor,da kan du få prøve diverse seler, sjal og annet, og få veiledning og hjelp til å finne det som føles best, og hvordan du skal bruke det bæretøyet. Mye bæretøy kan føles stivt og vanskelig i starten, særlig sjal ol,og da kan det være lurt å kjøpte brukt, og ferdig innbrudd. Da får du et enklere bæretøy, som er like sikkert.

Ellers har du meh dai som jeg liker veldig godt. En hybrid av sjal og sele. Finnes mange varianter, men til felles har de et stoff som er panelet, hvor barnet skal sitte i,med det skipper du å styre med å lage sete slik som på et sjal, men så har du ofte sjalstropper, som gjør det enklere å tilpasse deg din kropp, og passer uansett om du er smal, tykk,lang, kort da disse strammes, også knyttes.

Bæretøy er som bukser og sko, en type passer deg, en annen type passer meg. Og alt etter hva vi liker selv. Men de bør prøves før du vet sikkert hva som er best. Men et elastisk bæretøy de første månedene er sjelden feil, og enkel i bruk, men selv om de er sikkerhetstesta til 14 kilo eller noe, er de ikke behagelig til barnet er 1-2 år. De vil begynne å sige når baby når en vekt på 6-7 kilo ca, pga elstisitete.

Ok. Nå skal jeg slutte å skrive, dette ble mye lengre enn jeg tenkte. Unnskyld for det. Men kanskje du fikk litt å tenke på? Kan anbefale Facebook gruppa norsk bæregruppe. Der kan du lese masse spørsmål, spørre om ting og finne info, og hjelp til det aller meste

Jeg har jobbet med ei som er sertifisert bæreveileder. Hun tar hjemmebesøk og hjelper med opplæring og valg av bæreutstyr. Hun sa at spesielt til tvillinger var dette noe det var smart å tenke på å begynne å øve på før babyene kommer.

Jeg har både ergobaby og Stokke.. ergobaby er favoritten, brukte den hele tiden en periode. Babyen min trengte nærhet hele tiden og med ergobaby så fikk jeg vasket klær, laget mat og gjort andre gjøremål uten ryggvondt. Tror den heter ergobaby 360 :happy:. Den skal brukes til denne babyen også:Heartred

Har ergobaby omni 360, kan brukes fra baby er nyfødt og opp til 20 kg
baby kan bæres fremover eller innover mot deg, på hoften og på ryggen. Veldig enkel å ta på, om en velger å krysse bak på ryggen kan den bli litt klumpete men det gjør ikke meg noe.
Veldig enkel å skjønne :-)

Jeg har ergobaby 360 fra før, og den er god men brukte den ikke før jeg slapp nyfødtinnlegget. Syns ikke jeg fikk den til helt!
Nå har jeg bestilt ergobaby embrace og har veldig trua på den fra starten av. Skal også unne meg tula free to grow som har fått mye skryt fra bæreglede gruppa :)

Back
Topp