Bæresele

lni

Andre møte med forumet
Jeg har akkurat fått meg babybjørn bæresele. Jeg bruker den inne når mini (som er 4 uker gammel) er våken og han trives kjempe godt i den. Spørsmålet mitt er: Er det skadelig å ta med mini på fjelltur i bæresele? Nå bor jeg i kalde Nord-Norge, der vi har måneder som kan vise 15-20 minusgrader på gradstokken. Når jeg sier fjellturer mener jeg skogtur på 40-50 minutter. Kan mini ta skade av det? Sånn som nå har vi 6-7 varmegrader og jeg har så lyst til å ta meg en gåtur i skogen med mini i min nye bæresele. Hva må jeg ta hensyn til?

Jeg har akkurat fått meg babybjørn bæresele. Jeg bruker den inne når mini (som er 4 uker gammel) er våken og han trives kjempe godt i den. Spørsmålet mitt er: Er det skadelig å ta med mini på fjelltur i bæresele? Nå bor jeg i kalde Nord-Norge, der vi har måneder som kan vise 15-20 minusgrader på gradstokken. Når jeg sier fjellturer mener jeg skogtur på 40-50 minutter. Kan mini ta skade av det? Sånn som nå har vi 6-7 varmegrader og jeg har så lyst til å ta meg en gåtur i skogen med mini i min nye bæresele. Hva må jeg ta hensyn til?
Hei! Gratulerer så mye med den lille! Så kjekt å høre at dere trives og har det bra og at du har funnet en god måte å bære barnet ditt på. Bæresele er til god hjelp. Den gir god støtte til barnets rygg og hode og det er en god og lite belastende måte for mor/ far å bære barnet sitt på. Et lite barn som ennå ikke har kontroll på rygg- og nakkemuskler og mangler hodekontroll, trenger støtte når det skal bæres. Små barn kan også lett bli avkjølt, og dette er viktig å tenke på dersom du vil gå ut med ham. Du bør ikke gå ut i minusgrader med ham på lengre turer nå som han er så liten. Barnet ditt kan bli avkjølt av den kalde luften som pustes inn. Det er viktig å passe på at han er godt kledd for turene og at han holdes varm på armer og føtter. Er det kaldt, kan du kanskje knytte et sjal rundt barnet og bæreselen. Tenker også at det er viktig å følge med på hvordan barnet selv reagerer. Er han fornøyd og ser ut til å trives, så skulle det tyde på at han har det bra. Kjenn etter på temperaturen på armer og bein underveis. Lykke til videre med barnet ditt! Beste hilsen Elin.

Back
Topp