Bæresele til nyfødt?

Dinobambino

Flørter med forumet
Hva er deres erfaringer med bæresele vs bæresjal til nyfødt?

Forstår at baby kommer nærmere kroppen med sjal, men av en eller annen grunn har jeg mer lyst på sele Dette er vel sikkert veldig individuelt også, men vil gjerne høre deres erfaringer, tips og råd☺️

Hadde i utgangspunktet tenkt på Ergobaby (omni?), men ser mange også anbefaler Tula, Babybjørn osv. Noen tips?

Ikke heeelt det du spør om, meen:hilarious: Jeg har god erfaring med meitai til nyfødt, da får du blandingen av sjal og sele:) veldig lettvint og du kan tilpasse som du vil. Mulig de nyeste babybjørn selene har blitt bedre, men de har ikke vært gode med tanke på ergonomisk bæring, så ville sjekket det godt først. Anbefaler bæregruppen på Facebook, der er det mange med god peiling!

Sjal er min beste erfaring. Vet mange syns det er greit med elastisksjal i starten før dei går over til vevd. Uanset så er sjal lettere å justere og passe på at babyen ligger godt og det blir komfortabelt for foreldre.

Med første barn hadde jeg både Ergobaby 360 bæresele og ferdig knyttet sjal Close Caboo. Close Caboo var desidert favoritten frem til baby var ca 3-4 måneder. Selv med spedbarnsinnlegg synes jeg ikke det var greit å bære den lille i Ergobabyen.

Vær bevisst på hoftevinkel hos den lille ved valg av bæresele. Vet at Babybjørn ikke var så god da jeg hadde liten sist, fordi babyen ble hengende med beina ned. De skal helst sitte med rumpa lavere enn knærne. Men de kan jo ha endret design siden da :)

Liker absolutt best elastisk sjal og meitai til nyfødt. Sele er gull etterhvert, men meitaien ble med meg som en favoritt fra start til slutt i bæreperioden :) Fin å bære på ryggen med når de blir større også :)

Tusen takk for gode tips Ser mange foretrekker elastisk sjal helt i starten, og bæresele når baby har blitt noen måneder.:dummy: Nå har jeg litt å Google på fremover :happy:

Alt annet enn babybjørn tenker jeg. Fatter ikke at noen kan tenke at det skal være behagelig for en nyfødt/baby å henge etter skrittet og være HELT rett i ryggen. Så lite ergonomisk.

Jeg har elastisk sjal, en integra size 1, et vevd sjal og en manduca sele. Kommer til å bruke elastisk og integra fra nyfødt.

Brukte caboo close her også.. Håper lille babyen også vil bruke den for med forrige koste hun seg sååå i den. Jeg fikk vasket og ryddet masse mens hun "hang på". Elsker at den er så enkel å ta av og på. Myk og genial :)

Har Ergobaby Adapt, Ergobaby omni 360, Ergobaby embrace og et elastisk sjal.
Liker MYE berdre Adapt enn omni 360. Adapt brukes fra 3,5 kg UTEN spedbarnsinnlegg. Har ikke brukt embrace så mye da jeg i grunn liker bedre adapt, men brukte ellers det elastiske sjalet mye de første 6 ukene. Adapt kan ikke brukes til å bære fremovervendt - men det er jo frarådet uansett så ;-)

Har ergobaby adapt fra før med nyfødt innlegg... (kjøpt brukt i 2017 så de nye er kanskje uten innlegg?) Syntes det var veldig kronglete med innlegget og at baby og jeg strevde med å finne behagelig stilling den første tiden.. Har kjøpt meg moby elastisk skjal denne gangen til å bruke i begynnelsen :) var veldig fornøyd med adapt når baby ble større :)

Har ergobaby adapt fra før med nyfødt innlegg... (kjøpt brukt i 2017 så de nye er kanskje uten innlegg?) Syntes det var veldig kronglete med innlegget og at baby og jeg strevde med å finne behagelig stilling den første tiden.. Har kjøpt meg moby elastisk skjal denne gangen til å bruke i begynnelsen :) var veldig fornøyd med adapt når baby ble større :)
Adapt kom i 2016 og har aldri vært med nyfødtinnlegg.

Sniker. Ergobaby omni 360 har heller ikke nyfødtinnlegg! Ser at det rotes litt her, noen modellnavn er kanskje litt for like. Ergobaby 360 har nyfødtinnlegg, mens Ergobaby Omni 360 kan brukes fra nyfødt uten noe ekstra innlegg.

Ellers helt enig med det andre har sagt, gå for ergonomisk bæresele om det er sele du vil ha. Altså ikke babybjørn.

Jeg har akkurat begynt å bruke vevd sjal, og det på 9mnd ganmel baby. Jeg synes det går mye fortere å få baby opp i selen. Går vel fortere når man er mer vant med sjal, men det er mye å sette seg inn i av knytinger og hvordan stramme, og jeg synes også at det er fysisk tyngre å stramme med sjal og det å justere. Har ikke armstyrke nok, kanskje. I tillegg blir tøyet mitt alltid dratt i en ball opp på mage og rygg når jeg bruker sjal. Så jeg knoter mye med sjal altså... Merker at når baby er på plass og alt knotet er ferdig, så sitter han mye tettere liksom, enn med sele. Men jeg bruker 1 min på å få han i selen, og sikkert 10 min på å få han i sjalet.

Back
Topp