Bæresele/sjal

Skoen92

Elsker forumet
MayDay2021
Novemberfnuggene 2023
Nokon som har kjennskap til- og kan anbefale ein bæresele eller sjal?
Må vere god og bruke til turar i skog, mark og fjell. Om det har noko og sei :p

Hadde ett fra caboo som jeg likte veldig godt! :) Enkelt og komfortabelt

Hadde også caboo close elastisk ferdigknytt sjal i starten, veldig lettvint og bra. Men nå de blir større så siger de og blir for tunge til elastisk. Hadde da god erfaring med ergo baby 360 sele. Er jo en hel jungel med bæresjal, og mye god hjelp på facebook grupper for bæresjal, kan være greit å sjekke ut :)

Hadde også caboo close elastisk ferdigknytt sjal i starten, veldig lettvint og bra. Men nå de blir større så siger de og blir for tunge til elastisk. Hadde da god erfaring med ergo baby 360 sele. Er jo en hel jungel med bæresjal, og mye god hjelp på facebook grupper for bæresjal, kan være greit å sjekke ut :)

Tørr ikkje melde meg inn i noke babygrupper på fb enda, då eg er redd folk skjønar teikninga :hilarious:
Eit vennepar av oss selger ein "Ergobaby original bundle of joy" med nyfødtinnlegg. Noko kjennskap til den?

Vi har brukt Stokke bæresele og ergobaby bæresjal, superfornøyd med begge deler ☺️ Jeg foretrekker bæresjal over sele da jeg ikke får så vondt i ryggen av sjalet.

Tørr ikkje melde meg inn i noke babygrupper på fb enda, då eg er redd folk skjønar teikninga :hilarious:
Eit vennepar av oss selger ein "Ergobaby original bundle of joy" med nyfødtinnlegg. Noko kjennskap til den?
Nei sant, det har du jo helt rett i :hilarious:
Har ikke kjennskap til den, men googla den, og den så veldig lik ut den vi hadde :joyful:

Sniker litt.
Jeg har båret mine tre siste barn i både sjal og sele. Har en ergobaby original som jeg brukte veldig mye med jenta mi. Jeg fikk henne veldig godt opp på ryggen i den da hun ble eldre. I starten brukte jeg mest sjal og meh Dai (asiatisk bæresele).
Angående bæreseler så må du finne en som passer din kropp. Kan hende ergobaby er kjempe god for deg, eller det kan hende den bare blir liggende fordi den ikke passer så godt til din kropp. Jeg har hatt en håndfull med forskjellige bæreseler, et par av de gnagde meg skikkelig her og der (jeg er godt polstra). Om du har mulighet, ville jeg prøvd noen seler på om du tenker du skal bære mye og over lengre tid. Finnes muligens bæretreff der du bor. I starten ville jeg anbefalt et elastisk sjal. Har sett meg ut Coracor sjal jeg tenkte kjøpe som første sjal denne gangen, og så har jeg en hel IKEA bag full med ting etter jenta mi. Det er ikke så vanskelig å lære seg å knyte Front Wrap Cross Carry (FWCC), men det er jo lett for meg å si som lærte meg det med andremann. Det er så og si eneste knytemåten jeg brukte.

Jeg tenkte å se etter sjal og når han/hun kan sitte så tenkte jeg minimeis :joyful:

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli en bæremamma, men vi fikk en baby som hatet vogn frem til hun var 2 år og som hadde ekstrem kolikk. Hun sov utelukkende i bæresele fra hun var 5 uker - 8 mnd. Det var eneste stedet hun roet seg nok ned til at hun sovnet. Vi har prøvd et utall sjal og bæreseler, men den absolutt største favoritten vår var Angelpack (med kryssede stropper). Jeg vet ærlig talt ikke hvordan vi skulle overlevd uten den. Jeg har solgt unna mye, men det vi har tatt vare på til nestemann som har vært favorittene våre er Angelpack, Ergobaby omni, Lenny lamb, Manduca, et vevd sjal og et elastisk sjal :) Jeg kunne nok klart meg lenge med bare Angelpacken, den blir aldri solgt :)

Jeg har sett mye på ergobaby embrace denne gangen. Den fantes ikke da vi fikk førstemann. Den virker veldig lik Angelpack på mange områder som jeg likte, så jeg tror dette blir nyinnkjøpet til denne babyen i tillegg til de selene vi allerede har :)

Last edited:

Det er regnet som en god sele, men det nyfødtinnlegget er kjempetykt og klumpete. Det er så vanskelig å få på selen på en god måte (synes jeg iallefall). Jeg ville nok heller kjøpt en av de litt nyere ergobabysele hvis du vil ha ergobaby hvor du slipper nyfødtinnlegg, eller noe helt annet :)

Jeg vil anbefale Soul slings anoona, den brukte jeg til treåringen fra hun var 1,5 mnd til to år. Veldig behagelig å bruke, enkel å justere etter som barnet vokser :) Da denne var vokst ut kjøpte jeg Soul slings toddlersele, brukes enda :)

I starten brukte jeg elastisk sjal, og det kommer jeg til å gjøre med eventuelt neste barn også:) har sett meg ut et sjal fra coracor som jeg vil kjøpe hvis/når jeg blir gravid:)

Jeg elsket min angelpack med forrige, men begynte ikke å bære før rundt 4 mnd.
Denne gang regner jeg med å bære fra start og lurer på å kjøpe enten caboo close eller ergobaby embrace...

Back
Topp