Bæresele/sjal

Fra3til4

Betatt av forumet
Påskekyllingene 2020
Noen som har anbefalinger å komme med?:happy: Har Babybjörn, men den typen vi har er så stiv føler jeg. Vil gjerne bære baby når vi skal i fjøset/levere storebror i barnehagen/handle osv.:)
 
Sist hadde jeg Ergobaby 360. Veldig fornøyd, bortsett fra det nyfødtinnlegget - så fikk ikke brukt den før ungen var 3-4 måneder. Denne gang tenkte jeg å kjøpe Ergobaby Adapt som man kan bruke fra nyfødt uten innlegg. For meg er det litt viktig at ungen kan sitte både innover og utover.

Hadde bærebaby sist. Ungen nektet vogn før hun var 7 måneder - og egentlig ikke kjempe begeistret etter det heller. Et scenario jeg ikke hadde sett for meg. Så sist skulle jeg ønske at jeg hadde litt teken på sjal, men forsøkte meg aldri på det - så litt komplisert ut. Denne gangen lurer jeg på om jeg skal hoppe i det og teste det også.
 
Babybjørn er desverre lite ergonomisk, både for deg og baby. Det finnes utrolig mye nytt og spennende på markedet, og lokale bæremiljø I flere byer og tettsteder. Gruppen norsk bæregruppe på Facebook, og nettsiden https://norskbaeregruppe.no/ er en god plass å begynne.

Mange liker caboo close eller elastisk sjal til veldig liten baby (behagelig opp til 6-7 kg) før man går over til vevd sjal eller sele. Ergobaby embrace er et nytt alternativ som vil være bra for mange den første tiden.

Selv har jeg lite sansen for ergobaby sine seler, altså original, 360/omni, adapt. Jeg synes de er enormt stive i forhold til mange andre gode produkter på markedet. En sele laget av sjal stoff vil alltid være mykere og deiligere ❤️ ellers kan tula free to grow være et godt alternativ, Integra (eller gamle connecta) er nok første sele jeg vil bruke selv.

Jeg forstår ikke at folk klarer seg uten bæretøy, og med første ble det for meg en hobby, barselgruppe og tilknytning ❤️
 
Anbefaler i hvert fall å kaste Babybjörn-selen.

Jeg skal ha Ergobaby Embrace i hvert fall. Den har fått veldig gode tilbakemeldinger som nyfødtsele. Jeg hadde en Ergobaby ettellerannet til første, og var ikke superbegreistret for den (det er jo nesten ti år siden), men Embrace ser veldig bra. Den jeg hadde til første var fullstendig ubrukelig frem til jeg kunne bære på rygg, men den var jo ikke laget for nyfødte.

Har også flere bæresjal etter første, og de var jeg fornøyd med. Siden vi er veldig opptatt av gjenbruk og det å handle minst mulig, så har ikke planer om å kjøpe flere bæresjal. Er glad jeg tok vare på dem, selv om jeg trodde jeg ikke skulle få flere barn. Som MM. forstår jeg heller ikke hvordan folk klarer seg uten bæretøy. Hadde det vært opp til meg hadde vi ikke kjøpt vogn, men mannen vil ha det, så da får han det. Brukte ikke vogn annet enn til barnehagesoving til førstemann, men da var jeg jo alene og bestemte selv.
 
Har også sett på Ergobaby Embrace, den ser veldig fin ut:)
 
Har Ergobaby 360 omni som jeg nå bruker med jenta på 13 måneder når vi går tur i skogen, den kan brukes fra fødsel uten innlegg, i tillegg har jeg også ett ergobaby bæresjal som var en lifesaver. Kjempefornøyd med begge deler til sitt bruk. Hadde en babybjørn til eldste og den vær et ræl.
 
Vi har ergobaby adapt. Veldig fornøyd med den, den er godt brukt av 2 åringen. Vi bruker den enda hvis vi skal på skautur, tar den alltid med tilfelle han plutselig ikke vil gå mer selv :) veier ingenting, så bare hekter den rundt livet. Hadde et sjal til nyfødt tida sist gang, men det var så utrolig langt at det ble aldri til at jeg fikk brukt det. Men har ei venninne som er helt sjalhekta, og det virker veldig fint. Har lyst på sjal til første tida nå også, men da noe som er ferdig knytta/klart til å bare tre på seg:p
Man kan bruke adapt fra de er veldig små også, men syns det er litt mer intimt med sjal, og tror det er greiere hvis man skal amme i det.
 
Last edited:
Sjal er fantastisk, spesielt når de er så små.
På tur ute foretrekker vi ofte bæresele, bare fordi det er enkelt og vet det holder (ift. Sete jeg lager med sjal).

Jeg ville styrt unna babybjørn, men også egentlig ergobaby. Det finnes så mange fine seler der ute. Sjekk ut eks. nettbutikken til bæreglede, eller den fysiske.

Vi bruker toddler-sele fra soul sling til 3åringen nå. Mye bedre å bære i enn bæremeis, og er så lett og tar lite plass :) 3åringen sovner etter bare kort tur og storkoser seg.
 
  • Liker
Reactions: MM.
Jeg hadde også babybjørn forrige gang, men den var ikke god og ble lite brukt.
 
Close Caboo helt til nyfødt.
Så har jeg kjøpt en didymos didylick (eller noe sånn) som er enn kombinert sele/sjal som jeg gleder meg til å prøve :)
 
Jeg ville styrt unna babybjørn, men også egentlig ergobaby. Det finnes så mange fine seler der ute. Sjekk ut eks. nettbutikken til bæreglede, eller den fysiske.
Ergobaby Embrace blir svært varmt anbefalt på Bæreglede.
 
Ergobaby Embrace blir svært varmt anbefalt på Bæreglede.

Har ikke prøvd den, da den er kommet etterpå. Har 360 og adapt. Ser mye bedre ut enn de andre, men kan den brukes på rygg?

Men jeg vil bare at folk skal løfte blikket litt utover hva som selges på barnas hus og Babyshop, for det finnes så mange fine :)
 
Embrace er virkelig å anbefale om du ønsker en enkel og myk sele ❤️❤️
 
Har ikke prøvd den, da den er kommet etterpå. Har 360 og adapt. Ser mye bedre ut enn de andre, men kan den brukes på rygg?
Det vet jeg ikke, men det er jo uansett en sele beregnet til nyfødte. Den har vektbegrensning på 12 kg, tror jeg, mot rundt 20 på de fleste andre seler.
 
Embrace er slik jeg har forstått veldig fin til nyfødt, og et veldig godt alternativ til close caboo /elastisk sjal. Vurderer den selv! Men hamstringen av vevde sjal er og begynt
Man bør nok være innstilt på å kjøpe mer enn en bæredings går man for embrace eller elastisk bæretøy, da det ikke varer hele perioden. Akkurat som at man bytter fra bagdel til sportsdel på vogna bør man tenke det samme med bæretøy ❤️
 
Akkurat som at man bytter fra bagdel til sportsdel på vogna bør man tenke det samme med bæretøy ❤️
Veldig enig i dette. Jeg har vevde sjal som jeg foretrekker å bruke når ungen blir litt større, men nyfødtbæring synes jeg var ikke-optimalt sist. Derfor jeg går for Embrace. Det kan selges igjen og dermed leve videre.
 
Embrace er slik jeg har forstått veldig fin til nyfødt, og et veldig godt alternativ til close caboo /elastisk sjal. Vurderer den selv! Men hamstringen av vevde sjal er og begynt
Man bør nok være innstilt på å kjøpe mer enn en bæredings går man for embrace eller elastisk bæretøy, da det ikke varer hele perioden. Akkurat som at man bytter fra bagdel til sportsdel på vogna bør man tenke det samme med bæretøy ❤️

Ja, selv foretrekker jeg sjal til de minste. Synes sele blir for stort og tykt.
 
Forrige barn så kjøpte vi ergobaby omni før fødsel. Den fungerte, men gikk fort over til sjal når jeg oppdaget sjalverdenen. Ergobabyen har pappaen brukt noen ganger når han har bært i ettertid men jeg har alltid gått for sjalet istedet
 
Back
Topp