Bæresele/sjal- u name it!

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
Jupp, enda en tråd om den berømte bæreselen;p

Hvilken anbefaler DU til nyfødte?:)

Personlig foretrekker jeg elastisk sjal.

Men velg gjerne en sele. Bare for all del ikke disse babybjørn og tilsvanrende hvor ungen henger og dingler etter skrittet. Noe som er godt for både voksen og baby, velg en ergnomisk sele. Støtte fra kne til kne, knærene høyere enn baken. Så slipper dui ødelegge ungen.

Men velg gjerne en sele. Bare for all del ikke disse babybjørn og tilsvanrende hvor ungen henger og dingler etter skrittet. Noe som er godt for både voksen og baby, velg en ergnomisk sele. Støtte fra kne til kne, knærene høyere enn baken. Så slipper dui ødelegge ungen.
Vil så absolutt ha noe som er ergonomisk for han!:) jeg tenkte mer typ merke på et evt sjal eller sele,alt etter hva som fungerer best:) da jeg fikk eldste for 15 år siden var d nesten kun babybjørn sele som fantes og den var jeg ikke noe fan av da,tviler jeg er d nå også:p

Enig med Sara. Her har vi valgt elastisk sjal fremfor bæresele, fordi man får regulert mer og bært på flere forskjellige måter enn i sele, og så synes jeg det ser bedre ut men det er jo personlig mening :p Det vi har er fra Cybex tror jeg :)

Slettes ikke alle bæreseler er ergonomisk riktig, så om du velger det så sjekk for all del at det er en type som ikke går utover hofter og slikt :)

Last edited:

Helt enig med Sara.

Ikke mange seler som er så digg for nyfødt, men tror meduca da er best, ellers Tula standard med spedbarnsinnlegg. Selv er favoritten DidyTai (sjal-sele) fra Didymos!! Sjal hadde jeg kjøpt Tricotslen Cool elastisk for de første månedene og deretter et vevd sjal i 100% bomull eventuelt linblanding! :)

Har ergobaby hybridsjal og syns det er godt å bære i, men fryktelig varmt! Ville prøvd bæretube om jeg skulle hatt en baby til. Bruker ergobaby 360 sele nå og syns den er god, men vrien å få på og av alene.

Caboo!! Like behagelig som elastisk sjal, men siden det er ferdig tredd gjennom ringer så er den like enkel som bæresele. Helt fantastisk!
Vanlig elastisk eller vevd sjal(med riktig stofftype) er også supert, men ville hatt noe enkelt som caboo itillegg.
Cabooen reddet de første månedene for oss, brukte den døgnet rundt i 4 mnd:)

Ikke mange seler som er så digg for nyfødt, men tror meduca da er best, ellers Tula standard med spedbarnsinnlegg. Selv er favoritten DidyTai (sjal-sele) fra Didymos!! Sjal hadde jeg kjøpt Tricotslen Cool elastisk for de første månedene og deretter et vevd sjal i 100% bomull eventuelt linblanding! :)
Takk for at du svarte på d jeg spurte om!:) skal sjekke ut de du nevnte:)

Jeg brukte mai tai og ergo sele til begge mine. Hadde elastisk sjal også, men slet med å få det rett (enten for stramt eller for løst). Har kjøpt caboo nå, håper den er bedre til nyfødt-bæring.

Ergobaby 360, min store favoritt!
Jeg kan bruke den til tross for brukket rygg, og det sier litt. ;)
Når poden ikke vil sovne, går jeg bare noen runder i huset med ham i selen, og han slukner tvert.
Den skal definitivt med på føden neste gang! :D

Elastisk sjal.
Hadde beco Butterfly og synes den er mye bedre enn alle andre seler, men sjal liker jeg best til nyfødte.

Elastisk sjal var kjempekjekt når jeg lærte å knyte :)
Byttet til ergobaby 360 når han var 3-4 mnd :)
Hadde ergobaby sitt sjal også :)

Men alt annet enn babybjørn og seler det bena til barnet henger rett ned er bra for barnet.

Det er lett å se hva som er bra og ikke :)
Ses godt på kropsspråket til de to som sitter i bb og britax selene at de klarer seg mer fast.
Mens de som sitter i ergobaby og manduca slapper av :)

Vedlegg

• 1460269916927.jpg
    1460269916927.jpg
    57 KB · Visninger: 25
  • 1460269935400.jpg
    1460269935400.jpg
    56,6 KB · Visninger: 26
Har caboo carrier til min på 10 uker og ar brukt det siden han var rundt 5 uker. Syns det har fungert supert. Veldig enkel å bruke, ettersom det er "ferdig knyttet". Har ergobaby 360 også, men føler den er bedre å bruke når han blir litt større. Selv med nyfødtinnlegg syns jeg han forsvinner litt oppi der..

Til nyfødt er elastiske/hybridsjal gull. Noen er tykke og varme, noen mer svale, aldoria er vel et som er ganske svalt. Mener jeg å huske. Caboo carrier er og kjekt til nyfødte, et "ferdigknytt" elastisk sjal, mellomting mellom sjal og sele.
Det meste elastiske blir tungt når ungen nærmer seg 6-8 kg. Du kan og se på vevde sjal, det fungerer lengre, men kan være litt verre å få teken på. Finnes i utallige varianter, merker og stoffer, så uante muligheter :)

Når barnet er litt større er det også mye valgmuligheter. Vevd sjal, mei tai, diverse lignende varianter. Og ulike seler. Seler har ulik passform og det er greit å prøve så du finner en som passer din kropp, litt som å finne rett ryggsekk liksom :) Mei tai og vevde sjal har litt mer tilpasningsmuligheter :)

(Søk opp norsk bæregruppe på Facebook, der står det mye tips om ulike bæreting)

Denne gir en liten oversikt forøvrig :)
ImageUploadedByBV Forum1460392045.201571.jpg

Back
Topp