Bæresele (igjen!)

Skinnylatte

Betatt av forumet
I starten hadde vi en ergobaby embrace bæresele (myk og god, nesten som et sjal) som ble brukt for å roe ned baby. Nå som vi er mer ute på tur kjøpte vi en ergobaby omni 360 cool mesh på nett… Det må sies å være solide, svære greier altså! Reimene over skuldrene er jo som på en Bergans 90 liter sekk! ;) -så den blir sikkert topp å bruke på skogstur o.l etter hvert!
MEN; per nuh er jenta vår såpass lita (hun bikker 4 mnd nå, men liten av vekst) at hun «drukner» helt neddi der, og trives ikke! -så det føles ikke som en instant upgrade for oss. (Og ja, vi har gjort alle spebarns tilpassinger på selen)
Ønsker derfor å kjøpe en noe lettere variant på Finn el.l. som er myk, lett og ikke minst godt tilrettelagt for småttiser. Har deres begynt å sitte forovervendt btw?
Hadde vært greit å ha en som ikke tok plass over hele understellet på vogna. Skal hovedsaklig brukes på småturer i nabolager når mini ikke vil ligge i vogn. Noen tips der ute?
 
Last edited:
Sele er jo smak og behag, men jeg deler gjerne mine erfaringer :)
Til eldstemann hadde vi Ergobaby original og den var helt grusom. Passet dårlig til både meg og babyen. Vi bar videre i sjal for det meste, og den neste selen vi kjøpte da var Tula Toddler. Den er såklart altfor stor nå, men tula har en mindre variant for baby. Her får du en sele med ganske bredt magebelte og god polstring på skulderselene, men med et mykt og tynt panel som føyer seg godt over babyens rygg (i motsetning til endel av ergobabyselene som jeg opplever er veldig stive i panelet).

Men til baby nå valgte vi likevel en annen sele enn tula sin baby-variant. Vi har nå Kahubaby kjøpt fra instinktsmor.no og jeg virkelig elsker denne selen. Den har bare et tynt magebelte men samtidig myk padding på skuldrene. Du kan krysse selene på ryggen når du bærer på magen om ønskelig, selen sitter faktisk best på meg når jeg ikke krysser dem så jeg gjør ikke dette. Den har tynt og mykt panel over baby som lett lar seg justere etter størrelse og man trenger ikke noe nyfødtinnlegg. Min absolutte favoritt av seler jeg har prøvd. Vi bærer somregel 2-4 timer hver dag fordi babyen ikke sover så godt noen andre steder :joyful: og den kan krølles sammen og bli bitteliten :)

Så kan jeg si at alderen 3-6 mnd er en tid hvor mange babyer er veldig nysgjerrige. De kan vri mye på hodet og kave eller gråte litt når de blir satt i selen, også når de er trøtte. Endel stritter mye i mot for ikke å sove både i vogn og sele på samme alder. Man må kanskje gå litt mer med selen eller putte en biteleke som baby kan holde på med. Du kan også feste en type leke eller noe som er spennende å fikle med i en snor/kjede rundt halsen din.

Jeg bærer ikke utover i det hele tatt :) frem til 6 mnd blir det mage mot mage også variere babyens underholdning/leker oppi selen/sjalet også går jeg over til ryggbæring ved 6 mnd. Om man bærer høyt på ryggen får babyene kongeutsikt, ødelegger ikke din egen rygg og du kan drikke varm kaffe eller lage middag samtidig :hilarious: gleder meg SÅ mye til dette :p
Vil man derimot bære litt med babyen vendt utover er det viktig å tenke på at det er slitsomt for babyen. Ved mage-mot-magebæring kan hen hvile rygg,nakke og hode inn mot deg, men utover finnes ikke den muligheten. Så baby bør ha blitt sterk og ha «åpne hofter», det betyr at hen kan rulle fra rygg til mage eller ligge på rygge og putte føttene inn i munnen. Utovervendt bæring er tyngre for den som bære sin rygg, så det er viktig å kjenne etter at man ikke overbelaster seg selv. Men ellers er det bare å starte når babyen oppfyller kravene over :) Om man vil gjøre det er korte økter om gangen tingen.
 
Vi har angelpack, og er veldig fornøyd med den. Den er myk, og blir bitteliten når man pakker den sammen.
 
Vi bruker bæresjal og er superfornøyd med det :)
Når man får gjort det et par ganger er den enkel å ha på, tar liten plass, sitter godt på bærer og babyen sitter ergonomisk riktig :) Har både elastisk bæresjal man knyter selv og «ferdigknytt» fra caboo. Superfornøyd. Bruker det både på tur og hjemme :)
 
Jeg har de samme selene som deg. Bruker fortsatt embrace til mini. Hvorfor ikke bare forsette med den hvis du er fornøyd? :happy: En i barselsgruppen min har en babybjørn som ser veldig myk og god ut for baby og mamma! Usikker på om man kan bære utover da, hvis det var det du ville?
 
Jeg har de samme selene som deg. Bruker fortsatt embrace til mini. Hvorfor ikke bare forsette med den hvis du er fornøyd? :happy: En i barselsgruppen min har en babybjørn som ser veldig myk og god ut for baby og mamma! Usikker på om man kan bære utover da, hvis det var det du ville?

Følte kanskje hun ble litt «innestengt» og varm i Embracen, og at jeg måtte holde skulderstroppen unna for at hun skulle få luft. -så den har jeg solgt!
 
Jeg bruker close caboo carrier som er et ferdigknytta bæresjal, og det funker kjempebra for oss! Har brukt det siden hun var rundt 3,5 kg og nå er hun 6,6 kg og 4,5 mnd. Den kan brukes til 14,5 kg står det på den. Hun er også liten av vekst så denne funker veldig bra synes jeg. Kjøpte min brukt og funker som bare det.
Hun kan også være litt misfornøyd i starten men blir fornøyd etter et par min når man har gått litt. Bærer alltid mage mot mage.
 
Jeg brukte ergobaby omni 360 fra mini var ca to uker, så funderer på om du har stilt den inn helt korrekt om du føler den er for stor til baby på 4 mnd. Til 4 mnd burde den sitte veldig bra på, selv med liten baby. Så sjekk over alle innstllinger der først, tenker jeg.

Deretter ville jeg ikke anbefalt et elastisk sjal nå, selv om mange over skriver at de bruker det fortsatt. Et elastisk sjal vil ikke vare deg så veldig lenge, selv om det står at det kan brukes opp til så og så mange kilo. Fordi det blir å sige og være ubehagelig før den maxkiloen. Da er det bedre med vevd sjal, men det har en bratt læringskurve. Om du skal ha noe for kjappe opp og som kan ligge i barnevogna og brettes bittesmått, så gå for en sele som er laget spesielt for akkurat dette formålet.

Anbefaler deg å kontakte en av de små nisjebutikkene for bæretøy i Norge, og spørre de. De er veldig hjelpsomme og har større utvalg enn det du finner hos de store kjedene. Som Instinktsmor og Bæreglede.
 
Jeg brukte ergobaby omni 360 fra mini var ca to uker, så funderer på om du har stilt den inn helt korrekt om du føler den er for stor til baby på 4 mnd. Til 4 mnd burde den sitte veldig bra på, selv med liten baby. Så sjekk over alle innstllinger der først, tenker jeg.

Deretter ville jeg ikke anbefalt et elastisk sjal nå, selv om mange over skriver at de bruker det fortsatt. Et elastisk sjal vil ikke vare deg så veldig lenge, selv om det står at det kan brukes opp til så og så mange kilo. Fordi det blir å sige og være ubehagelig før den maxkiloen. Da er det bedre med vevd sjal, men det har en bratt læringskurve. Om du skal ha noe for kjappe opp og som kan ligge i barnevogna og brettes bittesmått, så gå for en sele som er laget spesielt for akkurat dette formålet.

Anbefaler deg å kontakte en av de små nisjebutikkene for bæretøy i Norge, og spørre de. De er veldig hjelpsomme og har større utvalg enn det du finner hos de store kjedene. Som Instinktsmor og Bæreglede.

Alle innstillinger er riktige, det har vi trippelsjekket! Men som Veivalsa sa, så er vel bæreseler smak og behag! Mulig vi hadde hatt en litt annen opplevelse av hele greiene om hun eeeelsket å sitte der. Takk for tips!
 
Alle innstillinger er riktige, det har vi trippelsjekket! Men som Veivalsa sa, så er vel bæreseler smak og behag! Mulig vi hadde hatt en litt annen opplevelse av hele greiene om hun eeeelsket å sitte der. Takk for tips!
Jeg har den samme som deg og har akkurat samme erfaring. Den er for varm, for stor å ha med under vogna og de stroppene er i veien for ansiktet til babyen selv om vi har stilt inn riktig. Vi likte den absolutt ikke, og det gjorde ihvertfall ikke babyen heller.
 
Jeg har den samme som deg og har akkurat samme erfaring. Den er for varm, for stor å ha med under vogna og de stroppene er i veien for ansiktet til babyen selv om vi har stilt inn riktig. Vi likte den absolutt ikke, og det gjorde ihvertfall ikke babyen heller.

Nei, ikke sant… testvinner her og der, men det er vel likevel ikke for alle! -men håper at den skal kunne bli ok etter hvert! Om ikke er den vel lett omsettelig. Vi kjøpte sånn mesh da, så kan nå håpe at hun ikke kovner inni der…
 
Back
Topp