Har ikke sett på den babyhawken før, men den så fin ut.
Manduca, Ergo og Beco, er vel litt i samme "familie", altså at de er fromsydde, og at de kan klipses på (slipper knyting).
Det er jo litt smak og behag hvilken som er best for hver enkelt, og jeg kan egentlig ikke uttale meg så mye om Ergo og Manduca, siden jeg ikke har prøvd de selv. Men har iallfall hørt mye positivt om de. Jeg er knallfornøyd med Becoen, men noen syns kanskje at den er litt dyr. tror den er dyrest av beco, Ergo og Manduca, men det kan jo hende man får kjøpt den brukt.
Fordelen med Beco, framfor de andre, er at den har et panel mellom barnet og den som bærer, og gjør at man kan ta den av og på med barnet alleredet festet i delen. Slik kan man også flytte bæreposisjon, fra mage- til ryggbæring, uten å ta ut barnet. Kan til og med bytte bærer. Den kommer også med et avtagbart spedbarnsinnlegg, som gjør at den kan brukes til nyfødte barn (fra ca. 3 kg). Innlegget gjør at babyen kommer lenger opp i selen. Den har også en sovehette (avtagbar). Den er veldig behagelig å bære i, og jeg kan bære lenge av gangen. Har brukt den mye med førstemann. Brukte den til og med 1. trimester, men da ble det etterhvert for tungt til bekkenet mitt (bar snuppa mi som er født okt. 08). Men hadde det ikke vært for at jeg er gravid, hadde jeg nok båret henne i den fremdeles. Den kan brukes til barn opp til iallfall 20 kg, om ikke mer.
Den første tiden (da hadde jeg ikke kjøpt Beco'en ennå) brukte jeg et elastisk bæresjal (sleepywrap) ala Moby wrap. Syns det var veldig godt å bære i, og snuppa koste seg oppi der. Kunne til og med amme med henne oppi der. Men etterhvert som hun ble større og tyngre, syns jeg ikke det fungerte like godt, for vekta av babyen gjorde at sjalet ble litt slakkere etter å ha båret en stund, så jeg måtte stramme etter. Ellers er fordelen med elastisk framfor vevd sjal, at man kan putte babyen oppi etter at man har knytt på seg sjalet. Det er litt vanskeliger med vevd sjal, for da må man holde på plass babyen med en hånd, mens man knyter med den andre. Krever litt mer trening, men går jo greit med litt trening det også.
Bikka85 og andre østfoldinger: Jeg har, som sagt, både et elastisk bæresjal og formsydd, så om det er interesse for det, kan jeg sikkert ta de med på Fredrikstadtreffet. Bare si fra.[:)]