Bæresele etc

x1xBikka85

Blir kjent med forumet
Lurte på om noen hadde noen spesielle erfaringer med bæreutstyr til babyen? hva dere anbefaler osv.. Lurte litt på et bæresjal, for å ha babyen nærmest mulig kroppen den første tiden.. Etterhvert kanskje gå over til en av bæreselene fra Baby Bjørn.. Men er veldig usikker!

Alle råd/tips tas i mot med takk!! :D

Mitt tips er å unngå babybjörn. Ville iallfall ikke brukt penger på det om du ikke allerede har en. Den er ergonomisk uheldig for barnet. Jeg har elastisk bæresjal, samt en formsydd bæresele (beco butterfly 2),som jeg har brukt mye, og er veldig fornøyd med. Jeg har også laner om å sy en mei tai selv. SKal legge meg nå, så får ikke skrevet mer nå, men svarer gjerne mer senere, evt på PM, om du er interessert.

Enig med Jellybelly. Har en babybjørn fra forrige barseltid, men den har jeg brukt lite. Spesielt når babyen blir større har den dårlig støtte for ryggen (din rygg) og babyer sitter mye bedre i andre bæreseler. Men det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du vil bære babyen! Jeg hadde en som nektet å sove i vogn, ble derfor myyye bæring. Brukte hjemmesydd meitai, den var jeg strålende fornøyd med. Hvis du har mulighet anbefaler jeg deg å prøve (av venninner el liknende)?. De formsydde bæreselene er lettere å få av og på, men man lærer seg fort teknikken på meitai/bæresjal også..

ORIGINAL: Jellybelly

Mitt tips er å unngå babybjörn. Ville iallfall ikke brukt penger på det om du ikke allerede har en. Den er ergonomisk uheldig for barnet. Jeg har elastisk bæresjal, samt en formsydd bæresele (beco butterfly 2),som jeg har brukt mye, og er veldig fornøyd med. Jeg har også laner om å sy en mei tai selv. SKal legge meg nå, så får ikke skrevet mer nå, men svarer gjerne mer senere, evt på PM, om du er interessert.

Vi hadde babybjørn til snuppa da hun var baby, men der kan de ikke sitte så lenge av gangen. Ellers var vi fornøyd med den. Tror vi skal kjøpe manduca bæresele nå, den er bedre for barnet og de kan sitte lenger i den så vidt jeg har fått med meg, er ingen ekspert på området[8D] jeg for min del synes bæresjal og mei tai blir for komplisert å få på, har ikke tålmodighet til å drive og øve på det, så da blir det sele[:D]

Har kun dårlig erfaring med baby bjørn, syns ikke den var god å ha på og kunne bare glemme å få plass til Magnus når han var rundt 1 år..tungt og vondt i ryggen fikk jeg også[:'(]

Denne gangen har jeg kjøpt Moby wrap bære sjal, gleder meg til å prøve det, ser så deilig ut for bebisen å ligge i det [:D]

Jeg har en babyhawk og en ergo bæresele (pluss en ringslynge) fra før -er knallfornøyd med Babyhawken og Ergo'en. Babyhawken er kjempeenkelt å knyte, og jeg brukte den hele den første sommeren, enten vi bare skulle ut og kjøpe is, eller vi gikk tur i fjellet/på hytta.

Ergoen har vi brukt etterhvert som poden har blitt større, den kan brukes kjempelenge hva vekten angår! Den bare klipses på (omtrent som en babybjörn) men den er ergonomisk riktig for babyen, og gir veldig god støtte for ryggen din. Den kan brukes foran med babyen vendt inn mot deg, eller for bæring på ryggen.

Det kan lønne seg å registrere seg på tettinntil.no -der kan man finne ut hva slags behov man har, og dele erfaringer med andre, samtidig som medlemskap der kan gi rabatter ved bestilling av bæretøy i enkelte nettbutikker.

Vil heller ikke anbefale Baby Bjorn..jeg fikk låne en slik forige gang, å jeg kunne ikke bruke den mer en 10 min om gangen, for da hadde jeg såååååå vondt i ryggen og hofta..så denne gang skal jeg etter diverse anbefalinger,erfaringer og TettInntill kjøpe Baby Hawk!
legger ved en link jeg :)

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=9_80&zenid=k4k3copovs7s1j0a0t6k1ebkg2

Jeg ELSKER vår babybjørn ! [:)]
Brukt den litt, men ikke så mye om gangen.. Syns det var kjempe behagelig å bære snuppa i den. Tror hun likte den kjempe godt selv også. [:)]

Har en BabyBjörn fra sist. den tror jeg er brukt 2 ganger eller no. Synes ikke det var godt å bære lillemann i den. Han var veldig lett, men allikevel ble det for tungt for skuldrene når han var ca 4 mnd.

Kjøpte en BabyHawk (eller kanskje det var den største - TodlerHawk) Når han var ca 1,5 år, men han ville aldri sitte i den. Hadde kanskje vært lettere om han hadde vært vant med å bli bært rundt. Brukte bæremeisen når vi var på fjelltur og lingnende.

Det vil si at vi har 3 forskjellige bæreanretninger. Håper å få brukt BabyHawken denne gang[:D]

Bæresjalet(elastisk fra mobywrap) fikk jeg aldri teken på, men mannen brukte det litt i starten.
Har en meitai fra Babyhawk som jeg er kjempefornøyd med[:)] og en Manduca som jeg brukte når storebror ble for stor til meitaien. Sto mellom en Manduca og en Toddlerhawk, siden jeg fant en Manduca på salg så ble det Manduca[;)]
Jeg kjøpte min Meitai gjennom http://mixmax.no og Manduca gjennom http://lotusbarn.no
Du kan lære masse om bæring av barn på tettinntil.no
Enig med mange av de over ang Baby Björn, helt forferdelig å bruke, prøvde den litt. Men når storebror var 3mnd var han for tung til å bæres i den.

Har ikke sett på den babyhawken før, men den så fin ut.

Manduca, Ergo og Beco, er vel litt i samme "familie", altså at de er fromsydde, og at de kan klipses på (slipper knyting).
Det er jo litt smak og behag hvilken som er best for hver enkelt, og jeg kan egentlig ikke uttale meg så mye om Ergo og Manduca, siden jeg ikke har prøvd de selv. Men har iallfall hørt mye positivt om de. Jeg er knallfornøyd med Becoen, men noen syns kanskje at den er litt dyr. tror den er dyrest av beco, Ergo og Manduca, men det kan jo hende man får kjøpt den brukt.
Fordelen med Beco, framfor de andre, er at den har et panel mellom barnet og den som bærer, og gjør at man kan ta den av og på med barnet alleredet festet i delen. Slik kan man også flytte bæreposisjon, fra mage- til ryggbæring, uten å ta ut barnet. Kan til og med bytte bærer. Den kommer også med et avtagbart spedbarnsinnlegg, som gjør at den kan brukes til nyfødte barn (fra ca. 3 kg). Innlegget gjør at babyen kommer lenger opp i selen. Den har også en sovehette (avtagbar). Den er veldig behagelig å bære i, og jeg kan bære lenge av gangen. Har brukt den mye med førstemann. Brukte den til og med 1. trimester, men da ble det etterhvert for tungt til bekkenet mitt (bar snuppa mi som er født okt. 08). Men hadde det ikke vært for at jeg er gravid, hadde jeg nok båret henne i den fremdeles. Den kan brukes til barn opp til iallfall 20 kg, om ikke mer.

Den første tiden (da hadde jeg ikke kjøpt Beco'en ennå) brukte jeg et elastisk bæresjal (sleepywrap) ala Moby wrap. Syns det var veldig godt å bære i, og snuppa koste seg oppi der. Kunne til og med amme med henne oppi der. Men etterhvert som hun ble større og tyngre, syns jeg ikke det fungerte like godt, for vekta av babyen gjorde at sjalet ble litt slakkere etter å ha båret en stund, så jeg måtte stramme etter. Ellers er fordelen med elastisk framfor vevd sjal, at man kan putte babyen oppi etter at man har knytt på seg sjalet. Det er litt vanskeliger med vevd sjal, for da må man holde på plass babyen med en hånd, mens man knyter med den andre. Krever litt mer trening, men går jo greit med litt trening det også.

Bikka85 og andre østfoldinger: Jeg har, som sagt, både et elastisk bæresjal og formsydd, så om det er interesse for det, kan jeg sikkert ta de med på Fredrikstadtreffet. Bare si fra.[:)]

Glemte å si det, men kom på det etter å ha lest jellybellys siste innlegg.
Manduca har eget spedbarnsinnlegg og "sovehette" Går opptil 20kg.
Hadde det ikke vært for isjias og bekkenløsning hadde jeg fortsatt brukt denne til storebror ved behov. (2år og 3mnd, 16kg med klær)

Nyskjerrig på alle dere som slakter BabyBjørn; er det den orginale utgaven dere har prøvd? Eller de nye?
Jeg var å så på en slik i går nemlig, å hun i butikken sa at mange klagde på at den orginale utgaven var vond for ryggen, men nå hadde de flere andre varianter med myyyye mer støtte for ryggen, så de skulle være bedre...[8|]

ORIGINAL: Julibeibi10

Nyskjerrig på alle dere som slakter BabyBjørn; er det den orginale utgaven dere har prøvd? Eller de nye?
Jeg var å så på en slik i går nemlig, å hun i butikken sa at mange klagde på at den orginale utgaven var vond for ryggen, men nå hadde de flere andre varianter med myyyye mer støtte for ryggen, så de skulle være bedre...[8|]

Nå er det ikke først og fremst fordi den ikke er god for bærerern at jeg holder meg unna babybjørn, men at den ikke er bra for barnet, pga måten den sitter (henger) i selen på). Så selv om de nye er bedre for ryggen til den som bærer, hjelper ikke det, om de ikke har endret den såpass at den er bedre for babyen også....

ååh,det visste jeg ikke! Den jeg prøvde(å misslikte sterkt) var jo kjøpt for 3 1/2 år siden,så da er vell den litt eldre da?

ORIGINAL: Jellybelly

Nå er det ikke først og fremst fordi den ikke er god for bærerern at jeg holder meg unna babybjørn, men at den ikke er bra for barnet, pga måten den sitter (henger) i selen på). Så selv om de nye er bedre for ryggen til den som bærer, hjelper ikke det, om de ikke har endret den såpass at den er bedre for babyen også....

Signerer denne
Selv om den var pyton å bruke for meg

Men Blir ikke å kjøpe noe ny baby bjorn uansett :) Har jo som jellyBelly sier hørt å lest litt rundt om at den ikke er særlig bra for barnet. Å så kan man jo ikke bruke den før babyen kan sitte selv, mens i babyhawken kan du bruke fra fødselen av [:)]

Så på meg blir det Baby Hawk,en tøff en som pappa'n også blir å bruke [:D]

ORIGINAL: MarsMamma

Men Blir ikke å kjøpe noe ny baby bjorn uansett :) Har jo som jellyBelly sier hørt å lest litt rundt om at den ikke er særlig bra for barnet. Å så kan man jo ikke bruke den før babyen kan sitte selv, mens i babyhawken kan du bruke fra fødselen av [:)]

Hvis pappan er stor kar eller lang så husk å bestille ekstra lange stropper.
Her i huset er ikke pappan større enn 176cm, så vi klarer oss finfint med vanlig lengde

Ja, det så ut som det var mange fine design å velge i!

ORIGINAL: Frk.Nilsen

Hvis pappan er stor kar eller lang så husk å bestille ekstra lange stropper.
Her i huset er ikke pappan større enn 176cm, så vi klarer oss finfint med vanlig lengde

neida,ingen av oss er verken lang eller stor så en vanlig funker sikkert fint [;)] Men takk for tipset!

Back
Topp