Bæresele eller bæresjal

Einaphets

Andre møte med forumet
Hei, jeg har tenkt meg å bruke bæresle/sjal til babyen, men er førstegangs og har ikke erfaring med slikt. Noen som har brukt det før og kan dele erfaringer? Hva er bedre en bæresele eller en bæresjal? Eller trenger jeg begge deler - en til nyfødt og en til når barnet er noe større?

Har du tilgang til den skjulte gruppen? :) er en tråd der inne med ganske mange svar! Jeg har ingen erfaring da jeg er førstegangs selv, men har kjøpt et elastisk sjal (coracor) til nyfødttiden, og caboo close. Fikk begge brukt til en god pris. Har også fått en cybex-sele, men den har jeg ikke satt meg inn i. Håper babyen kommer til å like å bli bært i sjal!

Hei, jeg har tenkt meg å bruke bæresle/sjal til babyen, men er førstegangs og har ikke erfaring med slikt. Noen som har brukt det før og kan dele erfaringer? Hva er bedre en bæresele eller en bæresjal? Eller trenger jeg begge deler - en til nyfødt og en til når barnet er noe større?

Sniker
Det beste er noe som føyer seg veldig godt til den nyfødtes kropp i starten - det er oftest bæretøy som er elastiske og som varer til ca 7-8 kg.
Da jeg var førstegangs hadde jeg et elastisk bæresjal og en bæresele med nyfødtinnlegg som het Ergobaby Original. Anbefaler absolutt ikke bæresele som krever eget innlegg til nyfødt.
Min favoritt er elastisk sjal. Jeg hadde ingen til å vise meg, så jeg lærte å knyte bare fra youtube - det er enklere enn man skulle tro, særlig elastisk sjal :) Bæreglede sin youtubekanal har gode videoer.

Har prøvd 2 ulike elastiske sjal - anbefaler absolutt Coracor
Så har du en hybridløsning av Sjal/sele som heter Close Caboo
Og elastisk sele som heter Ergobaby Embrace

Har du tilgang til den skjulte gruppen? :) er en tråd der inne med ganske mange svar! Jeg har ingen erfaring da jeg er førstegangs selv, men har kjøpt et elastisk sjal (coracor) til nyfødttiden, og caboo close. Fikk begge brukt til en god pris. Har også fått en cybex-sele, men den har jeg ikke satt meg inn i. Håper babyen kommer til å like å bli bært i sjal!

Tussen takk for svaret :) jeg mener at jeg har lest at det er bedre å bruke sjal i begynnelsen, men så finner jeg ikke tilbake til det. kanskje det er opp til babyen som du sier, om den liker den eller ikke.

Hmm, nei ser ikke ut om jeg har tilgang til skjult gruppen dessverre. Men da skjønner jeg hvorfor ingen har spurt om dette her i forumet tidligere, var allerede overrasket, haha.

Sniker
Det beste er noe som føyer seg veldig godt til den nyfødtes kropp i starten - det er oftest bæretøy som er elastiske og som varer til ca 7-8 kg.
Da jeg var førstegangs hadde jeg et elastisk bæresjal og en bæresele med nyfødtinnlegg som het Ergobaby Original. Anbefaler absolutt ikke bæresele som krever eget innlegg til nyfødt.
Min favoritt er elastisk sjal. Jeg hadde ingen til å vise meg, så jeg lærte å knyte bare fra youtube - det er enklere enn man skulle tro, særlig elastisk sjal :) Bæreglede sin youtubekanal har gode videoer.

Har prøvd 2 ulike elastiske sjal - anbefaler absolutt Coracor
Så har du en hybridløsning av Sjal/sele som heter Close Caboo
Og elastisk sele som heter Ergobaby Embrace

Takk for masse gode innspill!! Hadde ikke hørt om Coracor før, men ser at den er laget av økologisk bomull :Heartred
Hadde mest sett på Ergobaby bæresele så langt for det fantes flest av på Finn, så det var bra med innspill om nyfødtinnlegg!!

Jeg er sjalentusiast :hilarious: elsker bæresjal og det har vært gull med begge mine to forrige. Jeg startet helt færsk med youtube videoer og et ellevill sjal :) pappen i hus liker godt sela vi har, ergobaby adapt, som man ikke bruker innlegg i :happy: har allerede nye sjal på plass til minsten i tillegg til de jeg har vevd selv :bag:

Jeg brukte elastisk sjal til første i begynnelsen. Etter hvert brukte jeg babybjørn one. Nå blir det ergobaby embrace i begynnelsen, for den synes mannen også er OK å bruke. Han syntes sjal ble for styrete og «alternativt» :joyful:
Selv likte jeg sjal godt, men kanskje det blir til at jeg bruker sjal og mannen bruker embracen i starten.
Har fortsatt babybjørnen, men tror nok dem byttes ut med en sele med bedre nakkestøtte og gjerne sovehette.
Selv liker jeg sele fremfor sjal når baby blir litt større.
Synes generelt det er veldig greit kjøpe bæreutstyr brukt. Da blir det ikke så kostbart hvis man vil bytte ut noe av det. Bare å selge igjen :)

Takk for masse gode innspill!! Hadde ikke hørt om Coracor før, men ser at den er laget av økologisk bomull :Heartred
Hadde mest sett på Ergobaby bæresele så langt for det fantes flest av på Finn, så det var bra med innspill om nyfødtinnlegg!!
Om du titter på Finn, så se etter ergobaby omni 360 (trenger ikke nyfødtinnlegg, mens den som heter kun ergobaby 360 må ha innlegg). Ellers digger jeg manduca til litt større barn (kjøpte vår da vi gikk over til ryggbæring), og integrababy og angelpack er gode seler for nyfødt. Elsket integra når jeg prøvde den. De dukker opp på Finn med jevne mellomrom. Lenny lamb Lenny upgrade (langt navn, men god justerbar sele), soul slings bæreseler (anoona tror jeg modellen heter?). Alle seler fra Didymos (didyklick, didytai etc) mener jeg passer nyfødt og opp til ca 2 år ihvertfall. Alle disse ligger ute brukt innimellom, søk gjerne spesifikt på navnene. Og på kjøp og salg bæretøy på Facebook.

Sele eller sjal? Jatakk, begge deler, sier jeg. Veldig greit å kunne variere, om man har en klistremerkebaby. Dessuten er det litt sånn at man ikke vet hva man liker før man har prøvd det. Så bruktkjøp er gull! Da selger du videre det du ikke bruker selv og beholder favorittene.

Les deg gjerne opp på erfaringer med ulike seler via reviews på nett eller norsk bæregruppe på Facebook. Men smaken er som baken. Det enkleste kan være å kjøpe en du synes ser flott ut. Så løser det meste seg ved å finne triks på nett til hvordan justere for best komfort osv.

Om du titter på Finn, så se etter ergobaby omni 360 (trenger ikke nyfødtinnlegg, mens den som heter kun ergobaby 360 må ha innlegg). Ellers digger jeg manduca til litt større barn (kjøpte vår da vi gikk over til ryggbæring), og integrababy og angelpack er gode seler for nyfødt. Elsket integra når jeg prøvde den. De dukker opp på Finn med jevne mellomrom. Lenny lamb Lenny upgrade (langt navn, men god justerbar sele), soul slings bæreseler (anoona tror jeg modellen heter?). Alle seler fra Didymos (didyklick, didytai etc) mener jeg passer nyfødt og opp til ca 2 år ihvertfall. Alle disse ligger ute brukt innimellom, søk gjerne spesifikt på navnene. Og på kjøp og salg bæretøy på Facebook.

Sele eller sjal? Jatakk, begge deler, sier jeg. Veldig greit å kunne variere, om man har en klistremerkebaby. Dessuten er det litt sånn at man ikke vet hva man liker før man har prøvd det. Så bruktkjøp er gull! Da selger du videre det du ikke bruker selv og beholder favorittene.

Les deg gjerne opp på erfaringer med ulike seler via reviews på nett eller norsk bæregruppe på Facebook. Men smaken er som baken. Det enkleste kan være å kjøpe en du synes ser flott ut. Så løser det meste seg ved å finne triks på nett til hvordan justere for best komfort osv.

Masse nyttig innspill her, jeg brukte kvelden på å lese meg opp i alle dine forslag og laget flere søk på Finn også. Jeg skal kjøpe brukt for å begynne med, om det blir bra og jeg liker noe veldig godt kan jeg alltid investere i noe tenker jeg, kanskje en fin sjal i cashmere eller noe slikt.

Norsk bæregruppe på FB er gull! Masse nyttig info, og så mye mer å lære enn jeg trodde :bookworm:

Takk for masse nyttig innspill til alle! Jeg er så glad at jeg spurte for jeg har helt ombestemt meg på hva jeg skal kjøpe. Jeg startet med ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, da jeg ikke skjønte at det ville være mye styr og ergobaby ofte omtales som best i test. Men nå skal jeg gå for en caboo for nyfødttiden da den virker som en grei mellomløsning mellom sjal og sele, og jeg vurderer sjal etterpå nå babyen blir for tungt for caboo, kanskje en sele i tillegg, tror dette må jeg faktisk prøve ut.

Det eneste jeg leste flere ganger om caboo er at den er veldig varmt og folk svetter mye, men med februar/mars baby er dette kanskje ikke et problem :)

Takk for masse nyttig innspill til alle! Jeg er så glad at jeg spurte for jeg har helt ombestemt meg på hva jeg skal kjøpe. Jeg startet med ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, da jeg ikke skjønte at det ville være mye styr og ergobaby ofte omtales som best i test. Men nå skal jeg gå for en caboo for nyfødttiden da den virker som en grei mellomløsning mellom sjal og sele, og jeg vurderer sjal etterpå nå babyen blir for tungt for caboo, kanskje en sele i tillegg, tror dette må jeg faktisk prøve ut.

Det eneste jeg leste flere ganger om caboo er at den er veldig varmt og folk svetter mye, men med februar/mars baby er dette kanskje ikke et problem :)
Alt av bæring blir naturlig nok litt varmt. Du kommer ikke utenom det. Men noen ting kan være luftigere enn andre, f.eks tynne sjal over tykke, eller en bæresele uten polstret midjebelte osv. Ringslynge er jo også et godt alternativ som ikke blir fult så varmt, men det funker best (syns jeg) til kortere bæring pga all vekten på én skulder.
Bedre å bare innstille seg på å bli varm, ikke ha på tykk genser når du bærer, og med trening blir du sterkere og ikke fullt så svett (babybæring blir etterhvert litt som vektløfting).

Tips: kjøp en lang og tykk cardigan/omslagsgenser. De funker supert til å bruke utenpå bæresele/sjal så dere holder varmen når dere går utendørs. Mye bedre enn å måtte kle på baby masse i selen/sjalet. Lettere å justere temperaturen da + lettere å legge baby ned i senga om hen sover (de våkner alltid om du begynner å kle av de..)

*sniker fra august*

Jeg var førstegangs i august og kjøpte ett brukt Caboo close. ELSKER DET. Så lett å bruke, mykt og behagelig og veldig godt på kroppen. Min gutt var veldig liten med en fødselsvekt på 2315g og jeg følte meg ikke komfortabel med han i sjalet de første ukene, men når han passerte 3kg ble det gull verdt og brukt daglig.

Nå er han 17 uker og vi bruker Ergobaby omni 360 og den er vi også veldig fornøyd med. Spesielt mannen syntes denne er superlett. Litt stiv som ny, men går seg raskt til. Brukes mye på tur og på butikken, mens sjalet er favoritten inne når jeg trenger hendene fri. Mini er også glad i sjalet, han sover kjempegodt i det og det er veldig behagelig for han nå som han er sterk i nakken og nysgjerrig og skal se på alt. Kjenner jeg nesten blir litt lei meg med tanken på at han snart er for stor :playful:

Har ingen problemer med å anbefale noen av de to :)

*sniker fra august*

Jeg var førstegangs i august og kjøpte ett brukt Caboo close. ELSKER DET. Så lett å bruke, mykt og behagelig og veldig godt på kroppen. Min gutt var veldig liten med en fødselsvekt på 2315g og jeg følte meg ikke komfortabel med han i sjalet de første ukene, men når han passerte 3kg ble det gull verdt og brukt daglig.

Nå er han 17 uker og vi bruker Ergobaby omni 360 og den er vi også veldig fornøyd med. Spesielt mannen syntes denne er superlett. Litt stiv som ny, men går seg raskt til. Brukes mye på tur og på butikken, mens sjalet er favoritten inne når jeg trenger hendene fri. Mini er også glad i sjalet, han sover kjempegodt i det og det er veldig behagelig for han nå som han er sterk i nakken og nysgjerrig og skal se på alt. Kjenner jeg nesten blir litt lei meg med tanken på at han snart er for stor :playful:

Har ingen problemer med å anbefale noen av de to :)

Har også kjøpt caboo close. Kan jeg spørre hvor lenge dere kunne bruke den? :)

Sniker! Elastisk sjal er best i starten fordi det passer alle bærere og babyer, kontra seler som ikke er like universale. En sele jeg liker og som passer min kropp, passer ikke nødvendigvis deg - også om vi så er like høy og veier det samme, fordi kroppene våre er likevel forskjellige! Men utenom det så er ikke sjal noe bedre eller dårligere enn en god sele (ergonomisk er ikke et beskyttet ord, så selv om produsenter kaster det rundt seg stemmer det ikke alltid. Les om ergonomisk bæring, M og C posisjon, og bruk Bæreglede fremfor Barnas Hus ved kjøp av bæretøy ;-)

Ergobaby, Cybex og Baby Bjørn er svære produsenter og bruker masse penger på markedsføring. Det er ene og alene derfor det er de selene man leser mest om. Jeg liker tynne, lette og myke seler, uten masse knapper og klumper, så jeg har hatt Tula, Integra og Angelpack til baby, og Manduca når hun begynte i bhg - den gamle versjonen, den er digg på rygg og passer mange kropper!

Anbefaler for øvrig seler som kan krysses på rygg, altså hvor det er klips under armene og ikke bare den på ryggen. Det var myyyye mer behagelig og enklere å ta på selen slik, og slipper den helsikes klipsen nettopp på ryggen! :pompus:

Back
Topp