Bæresele eller bæremeis?

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet

B

Elsker forumet
Jeg er glad i å gå på turer, sånn type litt lave topper som tar kanskje et par timer tur-retur. Hva anbefaler dere,bæresele eller bæremeis? Og evt hva slags? Ungen er 4 mnd,så kan også avvente kjøp av feks bæremeis til han blir noe større og kan sitte på ryggen.

Tenker litt på dette med solskjerming også,bæresele har vel ofte ikke noe særlig opplegg,mens meis har kanskje et sånn lite "telt " som ungen kan sitte under. Eller er det uproblematisk å skjerme godt nok for sol i sele?

Jeg kjøpte bæremeis for et par måneder siden selv. Og jeg vurderer allerede å selge den videre!
Forskjellen er nok at jeg er vant til å bruke sjal og sele, og tenkte at meis var lurt for å få med ekstra pikkpakk. Nå er lillegutt 10mnd, og er skikkelig nysgjerrig av seg på tur! Så han snur seg rundt og romstrerer masse i meisen, det er skikkelig vinglete å gå med. Sitter han i sele, så sitter han for det første mye bedre selv, men han sitter godt og tett innpå kroppen min, så jeg selv går mye mer stødig. Jeg fikk tips av en her inne om å heller ha sele og gå med hoftesekk. Det funker faktisk greit nok, selv om det er litt trangt på kroppen til alt. Men skal du være enda mer vill og gærn, så lær deg og knyte sjal! Det er det desidert beste både for din kropp og babyen sin kropp, og det kan du bruke nå :)

• Liker
Reactions: B
Jeg kjøpte bæremeis for et par måneder siden selv. Og jeg vurderer allerede å selge den videre!
Forskjellen er nok at jeg er vant til å bruke sjal og sele, og tenkte at meis var lurt for å få med ekstra pikkpakk. Nå er lillegutt 10mnd, og er skikkelig nysgjerrig av seg på tur! Så han snur seg rundt og romstrerer masse i meisen, det er skikkelig vinglete å gå med. Sitter han i sele, så sitter han for det første mye bedre selv, men han sitter godt og tett innpå kroppen min, så jeg selv går mye mer stødig. Jeg fikk tips av en her inne om å heller ha sele og gå med hoftesekk. Det funker faktisk greit nok, selv om det er litt trangt på kroppen til alt. Men skal du være enda mer vill og gærn, så lær deg og knyte sjal! Det er det desidert beste både for din kropp og babyen sin kropp, og det kan du bruke nå :)

Så kjekt å høre den erfaringen! Kan godt skjønne det blir vinglete med meis ja. De større ungene skjønner jo at de må sitte i ro,men ikke en nysgjerrig liten en. Sjal virker så skummelt! Er redd jeg hadde mistet babyen på bakken,men vet jo det er en vanesak. Det blir ikke klamt da,på tur altså.

Ja,og hvordan skjermer du nok mot sol? Solhatt,langermer og solbriller? Solkrem de plassene som ikke er dekket? Spør fordi jeg faktisk ikke har peiling. Vet at solkrem ikke er anbefalt på de minste,men bedre enn at de blir solbrente.

Anbefaler sele! Gode seler er Beco Gemini, Ergobaby Adapt, (de to sistnevnte kan du krysse selene på ryggen, som er en STOR fordel!). Tula er det også mange som liker :)

Last edited:
  • Liker
Vi brukte sele frem til 1,5 år ca og tok i bruk meis først da. Før 1,5 år, synes jeg meisen var for stor for han og han satt heller ikke så godt. Ble litt vinglete som nevnt over. Da var selen mye bedre.
Når han var 1,5 år, satt han bedre i meisen og var også mye roligere.

• Liker
Her har vi bæremeis og er veldig fornøyd med den. Storebror har brukt den fra han har vært 1 år (er nå 2 år) og han trives mye bedre i den enn i bæresele. Den beskytter mer, er et lite tak over bæremeisen som beskytter for sol, regn og vind + at han får mye mer utsikt/oversikt i bæremeisen. Det er også en liten sekk bakpå slik at man får med seg litt på tur. Er selv vekdig glad i bæresele, men til turbruk synes jeg bæremeis er overlegen.

• Liker
Kanskje det kan være en idé å ha bæresele først når han er så liten,og så bæremeis senere. Har sett en del med meis til noe større barn,og det ser jo helt ypperlig ut.

Har en toåring jeg går mye på lengre turer med, og bæresele er mye bedre for begge her. Bruker meis når vi må (mtp bagasje), men foretrekker sela. Solskjerming består av god solhatt og langermede tynne plagg, pluss solkrem nå da. Vi gikk flere mil i uka sommeren han hadde fyllt 1 år, meisen sto godt i boden og ble bare prøvd :p En god sele som passer bærer og barn (like viktig å prøve flere slik som når man skal kjøpe ryggsekk, og like viktig å bruke tid på å stille den inn riktig) vil stort sett alltid være mer komfortabelt enn meis, det er ren fysikk, lettere å bære noe som er tett inntil kroppen enn som stikker ut :) Men meis er praktisk mtp bagasje da :)

• Liker
Definitivt sele. En god sele vil være ypperlig til all mulig bruk. Her har vi gått kortere og lengre turer med både poden på 2,5 år og snuppa på 4 år. Bruker sele til daglig ellers på grunn av avstander og logistikk.
Det blir mye bedre balanse med en god sele enn det du vil få med meis og derfor også bedre avlastning. Mtp alderen til baby ville jeg anbefalt en justerbar sele uten nyfødtinnlegg(Tula free-to-grow, Ergobaby Adapt, SoulSling Anoona, LennyLamb LennyUp, Angelpack osv)
Men sjekke om du har muligheten til å få prøvd noem før du eventuelt kjøper. Alle seler er forskjellig og passer ikke alle.
Når det kommer til solskjerming, så har de fleste seler en sovehette du kan drar over som skjerming eller støtte når de sover.
Bildet er bare et eksempel, snuppa er overkant av 3 år og selen er toddler varianten til SoulSling.IMAG5066~2.jpg

Ja,og hvordan skjermer du nok mot sol? Solhatt,langermer og solbriller? Solkrem de plassene som ikke er dekket? Spør fordi jeg faktisk ikke har peiling. Vet at solkrem ikke er anbefalt på de minste,men bedre enn at de blir solbrente.

Du, jeg knøyt sjalet slik at han ble skjermet mot sol i starten. Men nå som han er 10mnd, så har jeg på solkrem der hvor huden kan bli utsatt for sol, og solhatt med lufting :)
Og du, med rett knytemåte er ungen ganske så trygg i sjalet! Søk opp «wrap in your love, fwcc» på youtube, så ser du faktisk hvor trygt ungene sitter :) det er veldig veldig veldig godt for egen kropp med sjal :)

Men i forhold til å bære i sele, så har jeg en sånn sak til å montere på for å beskytte hodet. Jeg har en Tula ftg, søk den opp :) er veldig fornøyd med den også :)

Back
Topp