Bæresæle

babyliten

Forelsket i forumet
Jeg holder på å ser litt på hvilket utstyr jeg vil ha på barnashus sin nettside. Jeg må prøve å få litt følelsen av at jeg faktisk er gravid snart, for det har jeg ikke. Har ikke knytta meg og i det heletatt fått noen følelser, og det føler jeg er på tide. Derfor ser jeg på babyutstyr, og lurer på hvilken bæresæle dere vil anbefale? :happy: Dette er en ting jeg vil ha, og den kan jeg bruke når jeg skal gå i marka, så det må være en bæresæle som er god for meg/samboer å bruke, men samtidig er god for mini å være i :Heartred

Ville bare si at jeg og sliter med å knytte meg til det som visstnok vokser inni meg.. Godt å lese at det er flere, selv om ikke det akkurat er så god følelse! Blir nok bedre når vi ser at magene våre vokser :-) Bæresele kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med!

Ville bare si at jeg og sliter med å knytte meg til det som visstnok vokser inni meg.. Godt å lese at det er flere, selv om ikke det akkurat er så god følelse! Blir nok bedre når vi ser at magene våre vokser :) Bæresele kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med!
Magen vokser her, og har vært på mange ultralyder for å se at det er liv der, men har mistet så mange ganger at jeg tror nok ikke jeg får noen "følelser" før ungen er ute og vell så det :happy: Men prøver å være positiv da.

I butikken kan man prøve ut forskjellige bæreseler :) Jeg har Babybjørn One, som jeg er veldig fornøyd med :) Den har jeg nylig lagt bort, da jeg ikke klarer å bære jenta mi lenger:meh: Hun er 3,5 år :) Den blir litt vanskelig å bruke på en så stor jente når hun har bobledress på, men har brukt den når vi har vært på senter og gått en del ;) Har ei veninne som bruker bæresjal, som man knyter på seg, hun er super fornøyd med det, og kan også brukes opp til 3++års alderen ;) Her er den jeg har :D
BABYBJORN-Baby-Carrier-ONE-.jpg

I butikken kan man prøve ut forskjellige bæreseler :) Jeg har Babybjørn One, som jeg er veldig fornøyd med :) Den har jeg nylig lagt bort, da jeg ikke klarer å bære jenta mi lenger:meh: Hun er 3,5 år :) Den blir litt vanskelig å bruke på en så stor jente når hun har bobledress på, men har brukt den når vi har vært på senter og gått en del ;) Har ei veninne som bruker bæresjal, som man knyter på seg, hun er super fornøyd med det, og kan også brukes opp til 3++års alderen ;) Her er den jeg har :D
BABYBJORN-Baby-Carrier-ONE-.jpg
Det er egentlig den der jeg bestandig har hatt lyst på, men så sier de at den ergobaby er så bra, men jeg har også hørt masse skryt om babybjörn sine :wacky: Tror nok neppe jeg kommer til å bære på ungen til den er så gammel, men greit at den kan brukes opp til den alderen også :happy:

Det er egentlig den der jeg bestandig har hatt lyst på, men så sier de at den ergobaby er så bra, men jeg har også hørt masse skryt om babybjörn sine :wacky: Tror nok neppe jeg kommer til å bære på ungen til den er så gammel, men greit at den kan brukes opp til den alderen også :happy:
Jeg kjøpte den på samme grunnlag som deg, hadde så veldig lyst på babybjørn sin:D:D Det er ikke lett det der:confused: Jeg har problemer med å bestemme meg for hvilken farge på barnevogna jeg vil ha... står mellom to farger:arghh:

Jeg har Ergobaby og har vært veldig fornøyd med den :) Fikk ikke tatt den ordentlig i bruk før babyen var 3 måneder fordi jeg ikke skjønte hvordan spedbarnsinnlegget skulle brukes, men etter det var den veldig grei. Lett å ta av og på, hette for å ta over babyens hode for beskyttelse mot sol eller regn, og lang brukstid. Jeg valgte den spesielt med tanke på at den er ergonomisk korrekt både for baby og bærer. Hofteleddsdysplasi ligger i slekta og ville ikke valgt noe bæreutstyr som kunne forverret/utløst det.
Ønsker å kjøpe noe form for bæresjal eller lignende til neste baby kommer, som er lett å bruke og behagelig for babyen å være i den første tida. Har sett litt på Caboo close carrier, så kanskje det blir det.

Vi har vært godt fornøyde med Angelpack, Ergobaby og Tula bæreseler. Mange liker også Manduka, den har ikke jeg prøvd. De har lengre brukstid, er ergonomiske og for mange mer behagelige å bære i i lengden. Babybjörn One er mye bedre enn de gamle Babybjörn-selene siden den har bredere sete, men er fortsatt for stiv i ryggen, slik at babyens ryggsøyle holdes rett. Det ergonomiske for babyer er krum rygg (som en c) og beina i M-posisjon (med rompa lavere enn knehasene, og støtte fra kne til kne). Da kan man bære så lenge man vil og baby er happy, mens med bæreseler som ikke er ergonomiske bør man ikke bære for lenge av gangen. Vi bar mye, både på tur og innomhus, så vi satte pris på at det ikke var noen begrensning - pluss at bæretøyet har vært behagelig for oss fra starten og til over toårsalderen. Har ikke kommet over mange som synes Babybjörn sin er behagelig når barnet blir tyngre. Bæresjal er også digg, forresten :) og det viktigste er selvfølgelig at man bærer barnet sitt - ikke i hva - men når folk likevel skal velge synes jeg det er smart å vite litt pros and cons.

Vi har vært godt fornøyde med Angelpack, Ergobaby og Tula bæreseler. Mange liker også Manduka, den har ikke jeg prøvd. De har lengre brukstid, er ergonomiske og for mange mer behagelige å bære i i lengden. Babybjörn One er mye bedre enn de gamle Babybjörn-selene siden den har bredere sete, men er fortsatt for stiv i ryggen, slik at babyens ryggsøyle holdes rett. Det ergonomiske for babyer er krum rygg (som en c) og beina i M-posisjon (med rompa lavere enn knehasene, og støtte fra kne til kne). Da kan man bære så lenge man vil og baby er happy, mens med bæreseler som ikke er ergonomiske bør man ikke bære for lenge av gangen. Vi bar mye, både på tur og innomhus, så vi satte pris på at det ikke var noen begrensning - pluss at bæretøyet har vært behagelig for oss fra starten og til over toårsalderen. Har ikke kommet over mange som synes Babybjörn sin er behagelig når barnet blir tyngre. Bæresjal er også digg, forresten :) og det viktigste er selvfølgelig at man bærer barnet sitt - ikke i hva - men når folk likevel skal velge synes jeg det er smart å vite litt pros and cons.
Tusen takk for ganske detaljert beskrivelse :happy:
Da spørs det om det blir ergo-sæle allikevell, for jeg går en del på toppturer, og er ofte på tur i marka, så da kan det være fint med en bæresæle som jeg kan bruke en stund uten at det ødelegger babyen helt. Har prøvd å lest litt om ergosælen, men du klarte å få meg til å skjønne forskjellen nå :D

Tusen takk for ganske detaljert beskrivelse :happy:
Da spørs det om det blir ergo-sæle allikevell, for jeg går en del på toppturer, og er ofte på tur i marka, så da kan det være fint med en bæresæle som jeg kan bruke en stund uten at det ødelegger babyen helt. Har prøvd å lest litt om ergosælen, men du klarte å få meg til å skjønne forskjellen nå :D

Tror du vil være veldig fornøyd med for eksempel Ergobaby da ja. Jeg gikk mye turer i skogen første sommeren med min mai-baby, og på flere molteturer som varte nesten hele dagen, med ham på magen. Hadde ham med på toppturer i regi av trimgruppa her hele første leveåret, fra han var 4-5mnd satt han på ryggen. Det er helt fantastisk å kunne gå akkurat hvor man vil, og ikke måtte drasse med ei vogn!

Man ødelegger absolutt ikke babyer av å bære de i Babybjörn altså (bortsett fra de med hoftedysplasi, modellen One er vel grei men de andre modellene bør man absolutt unngå da), men belastningen på bekken og rygg blir større og man bør derfor ta hyppigere pauser. Når bæreselene deres i tillegg har kortere brukstid og heller ikke er billigere se jeg ingen grunn til ikke å heller kjøpe alternativene som er ergonomiske :) de fleste jeg kjenner som har prøvd begge deler over tid synes også at de ergonomiske selene er mer behagelige for bærer (særlig når barnet blir tyngre).

Støtter Maje-mor sitt innlegg! Men vær obs på at det er forskjell på hvilke seler som passer best utifra kroppsbygning, så har du muligheten så anbefales det å prøve :)

Babybjörn One og Stokkeselen er greie nok i forhold til hofteposisjon (de gamle babybjörnene er ikke gode på hofter heller), men de er veldig rette i ryggen slik at det blir belastning altfor tidlig på nyfødtryggen.

Har selv kjøpt caboo close til nyfødttida, til nyfødt finnes det mange varianter av elastiske sjal eller da caboo som er fine å få til og behagelige. Når han blir tyngre går vi over til manduca, som er en god sele som varer lenge for de som har kroppsform den passer til :)

Her har du korrekt posisjon sett fra siden, og det er her babybjörn blir for stiv og rett for de helt små (de skal ha såkalt c-kurve i ryggen). Den er jo bedre tilpasset større barn, men de igjen blir gjerne for tunge, de jeg kjenner med babybjörn (også one) syns den er håpløs når babyen veier litt, veldig vond for bærer.
12733412_10153798956330664_2652027989146696285_n.jpg

Og på dette bildet ser man den riktige hofteposisjonen, det skal være en M, hvor rompa er lavere enn knærne :)
12728787_10153798956345664_5935451795889666569_n.jpg

Men altså, barn med ingen hofteproblemer etc blir jo ikke skadet av å ikke bæres sånn, men det er spesielt viktig der det kan bli et problem. Det er jo en grunn til at frekjasputer som HD-barn bruker setter hoftene i en slik "utoverstilling", det er den beste stillingen for uferdige hofter, dingling slik som i de gamle babybjörnselene er ikke bra :)

Vi har ergobaby og både jeg og mannen har vært fornøyd med den. God å ha på seg og bra for barnet :)

Lurt å prøve bæretøy for å se hva som passer for dere. Her var det reiseversjonen av ergo som ble vår favoritt. Manduca ble vi aldri venn med og ryggen verker bare jeg hører om babybjørn selen. Ellers er sjal (eller caboo som er et forhåndsknytt sjal) veldig deilig i nyfødtperioden. Bæretøy kan være dyrt så lurt å sjekke bruktmarkedet.

Lurt å prøve bæretøy for å se hva som passer for dere. Her var det reiseversjonen av ergo som ble vår favoritt. Manduca ble vi aldri venn med og ryggen verker bare jeg hører om babybjørn selen. Ellers er sjal (eller caboo som er et forhåndsknytt sjal) veldig deilig i nyfødtperioden. Bæretøy kan være dyrt så lurt å sjekke bruktmarkedet.
Blir nok så vi prøver, men her har vi bestemt for å kjøpe alt nytt :)

Brukte manduca til mine. Lillesøster hadde hoftedysplasi og ble født på sommeren, brukte manduca uten frejkas pute etter flere samtaler med legen, og hadde puten på ellers for å få litt mer nærhet, spesielt ved amming. Lyst til å prøve ergo nå. Men kanskje er sjal eller noe i begynnelsen :)
Ønsker også å knytte meg til baby men er vanskelig. Er bare vi foreldre og på jobben min som vet om det så er litt håpløst når jeg går rundt å later som jeg er bedre enn jeg er :)

Back
Topp