Bærer babyen veldig langt nede.. andre?

Nesly

Juni 12s friske pust
Jeg har veldig lav mage, føler den begynner helt nede med skrittet omtrent! Har en gravid-dongribkse som jeg bare kan glemme å bruke, den "gnager" helt nederst- kan i grunnen bare glemme å bruke annet enn tights og myke stretchbukser!

Og denne lave magen gjør det så vondt å bevege seg, føler ungen holder på å dette ut og at han ligger mellom beina.. Og jeg er bare 22 uker på vei hvordan skal dette gå! Har bært de andre lavt også men ikke så ille som denne gang..

Har høyt symfysemål til tross for stadige kommentarer at magen min er liten, tror at den blir litt skjult siden jeg bærer babyen så lavt nede..

Ubehagelig! Noe andre som har det sånn? Eller har hatt det sånn og så bli det beder etter hvert? Deilig å få klaget litt.. ;)
 
Jada! Førstemann var langt ned hele veien. Veldig artig da jeg handlet på butikken og kassadama nektet å tro at jeg var 5-6 mnd på vei... "Jeg måtte jo være fødeklar, jeg som hadde magen sååå langt ned??" Lav mage denne gangen også, ille riktig så ille som sist gang tror jeg... Bare mer polstring utapå denne gangen :s Vi får trøste oss med at vi mest sansynlig kan sove på ryggen hele svangerskapet.... Lite som klemmer på lungene her gitt ;-)
 
Hehe..ja ingenting her øverst heller, så får trøste oss med frie luftveier

Er høy i tillegg (1,80) så har god plass oppe..

Men skulle ønske han kunne krøpet litt opp for syns det er så vondt og "tungt" nederst liksom.. føler meg høygravid allerede jo...
 
Jeg synes jeg har veldig liten mage i forhold til mange andre her inne på terminforumet. Men jeg er også høy (178 cm) og det er mye mulig derfor. Livmoren er "vanlig" vei, men jeg føler den er ufattelig bred noen ganger. Ungen legger seg mye på en av sidene. La ut et bilde for en stund siden da hele magen var forflyttet seg til høyre side ;p Jeg aner ikke om magen er lavt nede med tanke på at jeg ikke har noe oppe. Symfysen min er aldri blitt målt, men det bunner vel ut i at jeg til nå bare har hatt èn svamgerskapskontroll fordi jeg har en ytterst stresset lege, og jeg orker ikke være inne hos henne etter å ha ventet mellom 15 og 90 (!!!) minutter på å få komme inn. Og jordmor ville ikke ta imot meg før jeg var 24 uker. Så der skal jeg om fire dager. Gleder meg til null ventetid, rolige omgivelser og en potensielt ikke stresset dame XD
 
vil nok heve seg etter hvert som livmoren vokser seg større... det finnes sånn liv-bilte som du kan bruke som støtter opp magen..kanskje du skal prøve det? jeg prøvde sist svangerskap men syns det ble litt ubehagelig med det på men for noen andre er det topp..
 

Uf stress... rart at hun ikke vil ha deg inn før uke 24?! vanlig er rundt uke 16..

Hvor ofte går man til svangerskapskontroll?

I Norge anbefaler man at kvinnen går til 10-12 svangerskapskontroller i første svangerskap. Ved senere graviditeter går man 8-12 ganger til kontroll dersom alt er normalt. De første 32 ukene er det vanlig å gå til svangerskapskontroll én gang i måneden. Deretter en gang hver 14. dag frem til uke 36. Fra uke 36 går den gravide til kontroll én gang i uken frem til fødselen.

Antall svangerskapskontroller tilpasses den enkeltes behov i størst mulig grad. Noen gravide vil ha behov for flere kontroller, andre for færre. Tid, trygghet og tillit er viktige, brobyggende forutsetninger for at den gravide skal føle at hennes behov i svangerskapet blir ivaretatt både når hun er hos jordmor og lege.

Medisinsk sett er det trygt for mange kvinner å gå til færre kontroller enn det som er vanlig. Den gravide bør be om en individuell vurdering når antall kontroller skal fastsettes.  
http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/svangerskapskontroll.php

Fant også denne siden hvor det står når du skal ha undersøkelser..

http://www.jordmorsiri.no/57/article/item/null/svangerskapskontroll-full-oversikt

Jeg går kun til legen fordi jeg føler selv jeg vet hva jeg går til...dette er andre gang så jeg har ikke like mye behov for å snakke med jordmor som sist. Har vært til nå 3 ganger hos legen - uke 7 (da jeg oppdaget det) uke 11/12 for første kontroll og uke 16 for nr 2 - ifb å sjekke at alt var greit 2-3 uker før ULtimen... også skal jeg nå i neste uke og da er jeg 23 uker på vei. 

forrige svangerskap var jeg uke 12 og 15 hos legen og uke 16 hos jordmor..UL time uke 19..og svangerskap kontroll igjen i uke 24...en skal ifg den oversikten over ha en kontroll i mnden...og det fordeles litt på lege/jordmor. 


Mortania skrev:
Jeg synes jeg har veldig liten mage i forhold til mange andre her inne på terminforumet. Men jeg er også høy (178 cm) og det er mye mulig derfor. Livmoren er "vanlig" vei, men jeg føler den er ufattelig bred noen ganger. Ungen legger seg mye på en av sidene. La ut et bilde for en stund siden da hele magen var forflyttet seg til høyre side ;p Jeg aner ikke om magen er lavt nede med tanke på at jeg ikke har noe oppe. Symfysen min er aldri blitt målt, men det bunner vel ut i at jeg til nå bare har hatt èn svamgerskapskontroll fordi jeg har en ytterst stresset lege, og jeg orker ikke være inne hos henne etter å ha ventet mellom 15 og 90 (!!!) minutter på å få komme inn. Og jordmor ville ikke ta imot meg før jeg var 24 uker. Så der skal jeg om fire dager. Gleder meg til null ventetid, rolige omgivelser og en potensielt ikke stresset dame XD


 
hadde SF mål på 26 i går, tror ikke jeg er spesielt stor
 
i uke 22. hadde jeg 22cm på SF-målet - ligger øverst på den grønne streken! Føler selv jeg har ganske stor mage, men hun andre gravide på jobben som er 3 uker lengre enn meg syns jeg har mye mer gravid-mage enn meg.. hun har skikkelig fotballkul, jeg har mer avlang kul føler jeg..


Syns det er rart du bare har været på 1 sv.kontroll jeg.. Eller?? Jeg har vært på kontroll 1 gang i mnd. helt siden uke 12...
 
føler også at magen min er ganske langt nede denne gangen. Kjenner litt igjen følelsen med at det er ubehagelig å bevege seg...

I forhold til svangerskapskontroller er det vel ikke så uvanlig å ha første rundt uke 12, andre er den ordinære ultralyden, mens tredje er i uke 24?
 
Back
Topp