Bæremeis - ja eller nei?

To be announced

Glad i forumet
September To Remember 2022
Ungen vår er 1,5 år og vil ikke sitte mer i barnevogn. Jeg er mye alene med hund og barn, og leter etter muligheter for å løse tur + barn og hund… Bæremeis ser jeg for meg kan være et godt alternativ.

Hva er generell konsensus med bæremeis?
Er det lett å bruke alene?
Kan man bruke den når man er gravid? :p
Hva er generelt gode bæremeiser? Litt som at babybjørn er en dårlig bæresele…
Hvilket aldersspenn er det?

Anbefaler sele eller sjal :) mindre stress på kroppen. Sjekk ut Norsk Bæregruppe på facebook :)

Veldig fornøyd med bæremeis, vi har brukt vår mye fra ca 10 mnd. Bruker den fortsatt ved 2,5 år. Jeg hadde nok ikke klart å bruke den som gravid, men noen kan nok det også :-) Ungen vår liker bæremeis mye bedre enn sele/sjal, mer bevegelsesfrihet. Anbefaler varmt osprey sin!

Jeg synes en god sele (elle sjal, angheger av hva du foretrekker) er bedre både for den som bærer og for ungen, det er lettere all den tid du ikke får vekta av meisen i tillegg, og tyngdepunktet helt inntil kroppen din, og generelt bedre for ungen med ergonomsik sittestilling.

Ungen vår er 1,5 år og vil ikke sitte mer i barnevogn. Jeg er mye alene med hund og barn, og leter etter muligheter for å løse tur + barn og hund… Bæremeis ser jeg for meg kan være et godt alternativ.

Min erfaring er NEI!
Jeg har prøvd både bæremeis, Toddler bæresele og det som hete Onbuhimo. Siden du er gravid så ville jeg sjekka ut det for da slipper du magebeltet. Magebeltet på en toddlersele og på en bæremeis vil etterhvert være i veien for magen, men tidligere på meisen siden det sitter lenger ned. Midjebeltet på en toddlersele festet rett under puppene dine.

Meis jeg har prøvd er Osprey så det skulle jo være beste på markedet omtrent. Erfaringer: Tungt, BLYtungt. Klarte nesten ikke gå, haha. I tillegg ble min store gutt for diger for meisen da han var 18 mnd og str 92/98 i klær, 14kg tung på det tidspunktet. Med utetøy fikk jeg ikke fysisk stappa han oppi rett og slett. Fordel med meis, kan få regnhetten/beskyttelse mot vind. Men det veier ikke opp for min del. Finnes jo både paraply, bæretrekk og bærejakke.

Kjempegod erfairng med Tula Toddler bæresele som vi brukte fra 2 år og str 98. Bare elsker denne. Bar opp på en lokal fjelltopp og det kjentes ikke så tungt selv med 14kg. Med meis på samme tur holdt jeg på å krepere. Man lærer seg raskt å fikse opp og ned alene :) søk opp walk like an egyptian carry på YouTube så kommer det opp en god video av! Gjør dette hver gang jeg henter alene i bhg med bæresele på babyen min ute Åå parkeringsplassen. Trodde ikke jeg skulle bli komfortabel med å få over på rygg med sele aleine så raskt, men med litt øving hver dag over sofaen (med tv på om du har utålmodig unge) ble jeg raskt trygg.

Onbuhimo - har hatt en fra lennylamb i toddlerstørrelse. Denne vil du kunne bruke hele graviditeten. Ulempe er at det blir litt tungt på lange turer pga manglende magebelte, men om hun også vil gå litt så funker det fint. Jeg solgte dog min fordi jeg foretrekker magebelte. Her er lennylamb sin egen side, men er også norske forhandlere som fører den, bæreglede og instinktsmor
https://en.lennylamb.com/shop/by/er...Vi8VN5UzDwj5X3n7kXbtfB9jCB2yh4KsaAr4KEALw_wcB

nå vet jeg ikke om det er aktuelt, men jeg har ei lita som ikke elsker vogn, men hun elsker trehjulssykkel med håndtak så jeg kan styre. Uansett kanskje upraktisk der du går med hund? sykkelvogn er også mer populært her enn vanlig vogn og enklere å ha en Haug leker inni

Last edited:
Vi har hund og går mye i skog og mark. Vi har Osprey bæremeis, og det funker kjempebra når ungen er 1,5 år. Eneste man må passe på er at de ikke skal sove i meisen. Jeg syns det er mindre tungt med meis, du klarer å få mye av vekta på hofta. Du slipper også å være redd for fall om du går i mye ulendt terreng. Meisen har ramme rundt som beskytter godt om du faller på rumpa. Gutten vår er straks 4 år og lang for alderen, og meisen er fortsatt mye i bruk. Eneste er at selene over skuldrene slutte å passe når han var ca 3 år. Vi har sele, og har brukt det når vi gikk på turer der ungen skulle sove. Og jeg syns uten tvil det er best å gå med meis, sånn for min egen kropp.

Og vi brukte meisen hver dag fra 1,5-2 år når vi lufta hunden på ettermiddag. Hoftebeltet er nok ekkelt å ta på når du er gravid, men det samme vil gjelde for sæler. Du må bære all vekta på skuldrene når hoftebeltet ikke går på lengre. Men jeg syns det er null problem å ta av og på meisen, og det var mye opp og ned med en liten en som plutselig vil gå noen skritt selv.

Min erfaring er NEI!
Jeg har prøvd både bæremeis, Toddler bæresele og det som hete Onbuhimo. Siden du er gravid så ville jeg sjekka ut det for da slipper du magebeltet. Magebeltet på en toddlersele og på en bæremeis vil etterhvert være i veien for magen, men tidligere på meisen siden det sitter lenger ned. Midjebeltet på en toddlersele festet rett under puppene dine.

Meis jeg har prøvd er Osprey så det skulle jo være beste på markedet omtrent. Erfaringer: Tungt, BLYtungt. Klarte nesten ikke gå, haha. I tillegg ble min store gutt for diger for meisen da han var 18 mnd og str 92/98 i klær, 14kg tung på det tidspunktet. Med utetøy fikk jeg ikke fysisk stappa han oppi rett og slett. Fordel med meis, kan få regnhetten/beskyttelse mot vind. Men det veier ikke opp for min del. Finnes jo både paraply, bæretrekk og bærejakke.

Kjempegod erfairng med Tula Toddler bæresele som vi brukte fra 2 år og str 98. Bare elsker denne. Bar opp på en lokal fjelltopp og det kjentes ikke så tungt selv med 14kg. Med meis på samme tur holdt jeg på å krepere. Man lærer seg raskt å fikse opp og ned alene :) søk opp walk like an egyptian carry på YouTube så kommer det opp en god video av! Gjør dette hver gang jeg henter alene i bhg med bæresele på babyen min ute Åå parkeringsplassen. Trodde ikke jeg skulle bli komfortabel med å få over på rygg med sele aleine så raskt, men med litt øving hver dag over sofaen (med tv på om du har utålmodig unge) ble jeg raskt trygg.

Onbuhimo - har hatt en fra lennylamb i toddlerstørrelse. Denne vil du kunne bruke hele graviditeten. Ulempe er at det blir litt tungt på lange turer pga manglende magebelte, men om hun også vil gå litt så funker det fint. Jeg solgte dog min fordi jeg foretrekker magebelte. Her er lennylamb sin egen side, men er også norske forhandlere som fører den, bæreglede og instinktsmor
https://en.lennylamb.com/shop/by/er...Vi8VN5UzDwj5X3n7kXbtfB9jCB2yh4KsaAr4KEALw_wcB

nå vet jeg ikke om det er aktuelt, men jeg har ei lita som ikke elsker vogn, men hun elsker trehjulssykkel med håndtak så jeg kan styre. Uansett kanskje upraktisk der du går med hund? sykkelvogn er også mer populært her enn vanlig vogn og enklere å ha en Haug leker inni

Støtter tula toddler. Den er gull!

Vår gutt likte sele og sjal dårlig, men meis likte han veldig godt. Ble mye brukt fra ca 1-2,5år her.
Tror belte kan være ubehagelig som gravid men

Preferansene blir nok veldig subjektive. Bæremeis ble for tungt for meg og min teite rygg, med tyngdepunktet lengre ut fra kroppen. Bæresele synes jeg er fint å bære i, men klarte ikke få den på selv. :p Så jeg er veldig glad for at mine har godtatt vogn. Ting blir ikke alltid slik som man ser for seg. Jeg vil anbefale deg å prøve å få lånt litt utstyr først før du bestemmer deg. Vi har en god og dyr Osprey bæremeis, som samboeren heldigvis har brukt en del, men langt fra så mye som vi så for oss på forhånd.

For min rygg (hadde prolaps da hun var ett år) var bæremeis bare å gi opp. Men bæreselen ble fint brukt! Personlig ville jeg valgt en god sele. Men mange sverger til meis og er veldig fornøyde med det også.

jeg har vært helt ok fornøyd med bæremeis på kortere turer. Foretrekker dog en enkel sele til å slenge heller, MEN når d et esset, sp er faktisk meis enklere. jeg har bergans lilletind sin, brukte den også som høygravid :) funka helt greit, men hadde ikke lav mage som mange har da :)

Vi har hund, bæremeis og bæreseler.

Fordelen med bæremeisen (vi har Osprey) er at du får med det mer. Du ka også hekte en liten sekk utenpå meisen om du trenger mer plass. Om to voksne og ett barn har gått tur med telt har meisen blitt brukt (den andre vokse da med ganske stor sekk), det samme på enkelte dagsturer med en del bagasje (mat, primus osv). Samme om jeg har gått alene i skogen med mini og hunden og vil ha med litt ekstra komfort.
Ulempen er at barnet (vårt ihvertfall) ikke får særlig bra sovestilling i meis sammenlignet med bæresele, har derfor ofte prøvd å unngå dupp på tur.
Den er også tyngre enn en sele og tar mer plass i bagasjen på reise.

Fordelen med bæresele er at du får vekten lavere og helt innpå deg (som en sekk) imot det høye tyngdepunktet til meisen. Jeg holder lettere balansen i terrenget med sele. Det funker også å ha en hoftesekk under, der får du med bleier, skift, aeropress, nykvernet kaffe og varmt vann.
I tillegg kan barnet sove godt i selen imens du går, det er kanskje den største fordelen.
Ulempen er at du for med noe mindre bagasje enn i en meis, men det er sjelden et problem. Du blir også mer klam på ryggen, men klam blir du med begge.

Vi har nok brukt sele i 95/100 tilfeller, meis i 4/100 og vogn i 1/100.

Nå har jeg ikke hund, men bæremeis synes jeg er veldig tungt for ryggen og føler ikke den sitter godt. Brukt bæresele mye tidligere og synes det er topp, blir selvfølgelig tungt det også. Noen her foreslo sykkel med stang. Vi har to varianter og opplever at stangen vi har ikke sitter solid nok til at det blir greit å kjøre, det finnes nok varianter som er bedre.
Er barnet helt nekt til vognen eller ønsker barnet bare å få bevege seg og gå. Kan vognen fungere om barnet får lekt litt først. Kom akkurat på tanken på ståbrett. Det kan være spennende å stå på for barnet og det får øve seg litt hvis barnet for et søsken snart. Håper du finner en måte som vil fungere for dere :)

Brukt mye bæremeis og både voksne og barn har stor trivdes med det (mine har ikke likt toodler sele), men ikke når jeg var gravid. Dvs de første mnd var det null problem, men ettersom magen ble større ble det vondt å ha på magebelte. Ryggen var heller ikke helt fornøyd med det. En mulighet hvis barnet ikke liker vogn er 3 hjulsykkel med styrepinne feks https://lekekassen.no/smart-trike-breeze-3i1-trehjulssykkel-med-styrestang-flerfarget-6090400. Mine har ihvertfall vært veldig glad i å dra på «sykkeltur».

Back
Topp