Bæremeis - erfaringer/tips?

Nr3i2026?

Andre møte med forumet
Hei,

vurderer å kjøpe en bæremeis for å kunne gå lengre skogs/fjellturer på våren/sommeren/høsten.
Frøkna vår blir 1 år i slutten av mai, så trenger en bæremeis der hun sitter trygt og godt, og hvor hun kan sovne uten at hodet slenger rundt. Noe oppbevaring er også fint, men viktigste er sittekomforten/tryggheten.

Noen som har gode tips og erfaring med bæremeis? Makspris på ca 3500,-.

Takk på forhånd!:happy:

Nå er det 2 år siden, men jeg søkte meg helt gal på nettet sist og kom frem til at Little life var beste bæremeisen.
Da fikk man bare tak i den på finn, nå har jeg sett at xxl selger nyere modeller som ser enda bedre ut. Vi er ikke annet enn fornøyd med vår. Bonus når barnet blir eldre er at du kan ta av en liten sekk som ellers sitter på, så kan barne bære selv også om det vil.
Vi har måtte legge bort vår bæremeis, ellers vil hun oppi den og gå tur hele tiden. :hilarious:

Vi har little life fra xxl. S4 varianten

Osprey Poco premium har vi. Veldig fornøyd, selv om den ikke er blitt så mye brukt.

Det aller beste for frøkna om du tenker at hun skal sove en del er nok å ikke gå for bæremeis, men heller noe ergonomisk bæretøy. Det skal også være mer behagelig for den som bærer å bruke. Det finnes mange bæreseler som kan brukes, men det sies at man bør prøve på for å finne en som passer for deg og barnet. De selger sånt både hos bereglede.no, instinktsmor.no og oppognaer.no (kanskje også flere som jeg ikke har oversikt over). I tillegg finnes det bærebibliotek rundt omkring i landet der man kan låne og prøve ulike seler, eventuelt lokale bæretreff (når koronareglene ikke er så strenge) der man kan treffe andre og kanskje få prøve selene som de har. Om du er på facebook så anbefaler jeg å bli med i Bæregruppa og/eller Norsk bæregruppe.

Ospray er en veldig god meis, men det er ikke anbefales å sove i bæremeiser genrelt da de ikke støtter hode. Ville heller valgt bæretøy når hun skal sove

Har vært kjempefornøyd med osprey! God for både barna og voksne. Kunne enkelt stilles inn så den passet godt til både lille stankelbenet meg og mannen :) Vi hadde poco Premium, men poco pluss er helt lik bare uten ekstra bagasjeplass og noen småting. Nå heter de noe litt annet, bare å Google. Du finner flere på finn hvor vi solgte vår i sommer :)

Vil du ha det som er
Best for bæreren ergonomisk og minst forbundet med smerter/belastningsskader og
Best sitte- og sovestilling for barnet - uten tidsbegrensning på hvor lenge de kan sitte om gangen OG som tar minst plass i bilen på reise, så velger du en bæresele i Toddler størrelse ;)

Selv vært fornøyd med Tula Toddler, og ser at Lenny Lamb har en sele som mange er fornøyde med.

Videre har jeg jo prøvd bæremeis - Osprey sin. Ungen hang og slang om han sovnet og det var virkelig blytungt å bære han, fordi meisen ikke avlaster så godt. Den er jo faktisk dårligere enn en vanlig ryggsekk, fordi vekten/barnet henger sånn ut fra kroppen mer enn når jeg bærer vanlig ryggsekl. Så da solgte jeg bæremeisen og prøvde toddler sele i stedet, og barnet med samme vekt kjentes lett og overkommelig å bære. Med sele sitter han helt inntil ryggen min, så vi deler også kroppsvarme i større grad enn med en meis. Barnet mitt veide 16kg på dette tidspunktet, så ganske tung for meg hvertfall.

Enig med folk over angående bæremeis vs sele!

jeg bruker sjal eller bæresele (coorie) og elsker det! Har en gutt på snar tro år. Har forsøkt bæremeis og syntes det var slitsomt og tungvint.

Vi har deuter kid active og mannen er godt fornøyd med den. Meis er blytungt å bære, og vektfordelingen (og balansen!) blir så snål med en unge høyt oppe som lener seg og henger ut av meisen. Jeg sverger derfor til Lenny lamb lennyup bæreselen, og evt mindre sekk/rumpetaske på magen om jeg må ha med med mat, bleier, etc.

Brukte Osprey Poco vi også, begynte da jenta vår ble ca 1.5 år. Men herregud så tungt var det å bære hele greia! Jeg ga opp... Heldigvis klarte mannen dette, så vi gikk endel turer :)

En ting som kan være greit å ha i bakhodet, er at en del meiser er ganske trange. Særlig osprey. Min gutt er stor for alderen, og fikk såvidt plass i denne meisen da han var rundt 1,5 år i lette klær. I litt tykkere klær hadde det ikke gått. Og det var jo fra denne alderen meis var mest aktuelt for oss. I tiden hvor barnet går litt eller mye selv, men ikke nok til en god tur :)
Så til mindre og slanke barn er den sikkert passe lenge, men ikke for oss som hadde en lang og kraftig gutt.

Back
Topp