båndtvang

Kosepusen

Forelsket i forumet
Hei, jeg må bare få ut litt frustrasjon over naboen min! Han kjøpte seg hund i fjor sommer. En golden retriver, den hunden har aldri gått i bånd, og eieren viser ikke hensyn. Vi bor i et tett byggefelt hvor det er mye barn. Eieren slipper ut hunden og går selv inn å gjør andre ting mens hunden løper villt rundt i hele nabolaget. Når jeg kom hjem fra jobb i dag hoppa hunden foran bilen, jeg rakk å bremse og hang meg på tuta, jeg ble så redd. Hunden kommer hoppende mot meg og vil hilse, jeg blir livredd. Jeg er skeptisk til hunder fordi jeg er blitt bitt en gang. Det nytter ikke å si til naboen at jeg er redd, for han sier bare: Han er ikke farlig!
Jeg gruer meg til i sommer, får sikkert ikke være i fred på min egen plen sammen med lillenusket. uff, d blir så fælt.... Er det ikke båndtvang i alle kommuner fra 1 april? Hva gjør jeg hvis naboen ikke gjør noe med det? noen med erfaring? hjelp?

takk [:)]

Skønner så godt at du er sinna, det hadde jeg vært og. det spiller jo ingen rolle om hunden ikke er farlig, er du redd, så er du redd, og det skal naboen din ta hensyn til. Hva med å levere inn en klage hos politiet ?
Her hos meg er det bånd tvang hele året, (ikke det at alle tar hensyn til det) så vet ikke helt hvordan det er i resen av landet... ring/ eller dra innom politiet og hør,det hadde jeg gjort !! Du skal ikke måtte tålerere dette, han må kunne ta litt hensyn...

Ja jeg har faktisk tenkt på det, men er redd det er å gå litt langt, men jeg er ikke alene om å synes det, så kanskje hvis vi er flere så er det lettere at han får en advarsel. Jeg har naboen min veldig i vrangstrupen fra før på grunn av at han har problem med alkohol å kjører etter han har drukket pils..... irriterende. Jeg vil flytte!!! 

Du går ikke for langt, så lenge du er redd må han følge reglene og ta hensynn til det. Ikke bare for din del men for hans egen og, hvis ikke han vil at hunden skal bli påkjørt da..
Men skader jo ikke bare å høre med politiet da, hvordan reglene er osv, og senere eventuellt prate med naboer ang klage...

Jeg hadde blitt dritsur hvis jeg var deg.
Jeg er ikke redd for hunder (selv om jeg også har blitt bitt.) men det er jo ikke eneste grunnen til å bruke bånd.

1- Hunden kan skremme folk.
2- Hunden kan skade seg selv ved å foreksempel bli påkjørt.
3- Selv om hunden ikke er farlig så er den et dyr, man vet aldri 100% hvordan den vil reagere på noen ting.
4- Den kan ødelegge ting, ofte uten å mene det, det er jo bare en hund, den vet ikke alltid hva den gjør.
5- Den kan skade småbarn uten å mene det.
6- At den er snill mot mennesker betyr IKKE at den er snill mot katter og andre dyr som også skal få gå ifred.

Her er mange gode grunner til båndtvang.
Usikker på om politiet er de beste å ringe. Ikke at jeg egentlig vet da... Men du bør ta en ordentlig og alvorlig prat med naboen evt skrive et brev. Hvis han ikke hører da så MÅ du ringe politi eller dyrebeskyttelsen eller hva som er smartest.

Lykke til[;)]

Åååå, jeg kjenner selv på den frustrasjonen. Skjønner ikke at folk ikke forstår prinsippet med båndtvang!!! Hunden skal liksom på død og liv løpe/gå fritt....egoister!!!!!
Utrolig mange er skeptiske til ukjente hunder, og det bør en hundeeier forstå, ellers burde han ikke hatt hund i utgangspunktet....

Vi har en stor turløype her i byen vi bor i, og det er mange som går tur her. ALT for mange tar med seg hunden, mens de tilsynelatende "glemmer" båndet!!! Jeg blir så irritert!!!
Liker ikke ukjente hunder selv, og det hjelper ikke meg at eierne sier at "han er ikke farlig". DET er det dummeste jeg har hørt!!!!

Jeg hadde tatt en telefon til politiet. Faktisk. Man skal kunne slappa av når man er hjemme, om man er ute eller inne!!!!

å herregud det går ikke ann..huff..føler med deg..sånne naboer er slitsomme..

Jeg er selv hunde eier og hunden min løper ofte løs på tomten, men beveger seg ikke utenfor. Selvom han sier at hunden ikke er farlig skal han respektere redselen din, dessuten man SKAL aldri stole blindt på ett dyr !!!!!!! Hunden kan bli satt i en skremmende situasjon hvor han vil beskytte seg selv og da kan den snilleste hund bite desverre !!

Skal han ha hunden løs, bør han i alle fall få seg et gjerde. Så kan hunden springe der så mye den vil uten å plage naboer. Jeg hadde også ringt politiet. Har hund selv, men lar han aldri gå ute uten bånd. Til det er han alt for glad i folk og er vel egentlig litt overstrømmende. Jeg har full forståelse for at folk kan være redd for hunder, selv om jeg har en liten rase. Er man redd, så er man redd, og da er det ikke alltid at størrelsen spiller noen rolle.
Nei, ring politiet og hør med de. Hvis de ikke kan hjelpe deg, så kanskje de kan henvise deg til noen som kan? Skjønt, det bør jo være politiets sak dersom en bryter loven. Men det med båndtvang, gjelder det i boligfelt også? Det høres jo litt rart ut altså, vet ikke hvordan reglene er på det, men hunden kjenner jo ingen grenser, den kan jo fort finne på å gå inni hagen til naboen og både bæsje og grave, i tillegg til det som verre er, at den forviller seg på veien og blir påkjørt! Nei, enkelte burde ikke hatt hund.

Tusen takk for mange gode tips og forståelsen! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men håper å få med meg noen naboer på det. Vi har ei nabodame som er dagmamma som har mange barn hjemme hos seg som hun passer på, hun forstår sikkert frustrasjonen i forhold til barn/baby

håper det ordner seg!

Jeg er ikke noe hundemenneske, og kan IKKE fordra løse hunder[:'(][:'(][:'(]
JEg blir faktisk jævlig forbanna!!!!

På et byggefelt er det barn som skal få lov til å ferdes fritt, ikke hunder. Det er faktisk ikke trygt!!! Selv om alle har "verdens snilleste" hun[:@]

Altså jeg har den meningen at selv om eieren sier hunden er snill, så vil den nok forsvare seg hvis den føler seg truet, eller hvis hunden skulle få noen sykdom, altså hva om det plutselig klikker for hunden? Det kan klikke for mennesker også, selv de som har vært verdens snilleste....

Back
Topp